گفت وگو با محمد مهدی پژمان -رتبه 6 ایثارگران -کنکور تجربی 1400

گفت وگو با محمد مهدی پژمان -رتبه 6 ایثارگران - رتبه 105 کشوری -کنکور تجربی 1400 - قهرمان پیوستگی آزمون‌های کانون

گفت وگو با محمد مهدی پژمان -رتبه 6 ایثارگران -کنکور تجربی 1400

 مشاهده صفحه شخصی سیدمحمدمهدی پژمان 

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: سیدمحمدمهدی پژمان
نام شهر:  لاهیجان
رشته تحصیلی : تجربی نظام جدید
میانگین تراز:  7155
منطقه یا سهمیه‌ی کنکور: ایثارگر 5 درصد
سابقه در کانون : 4 سال
رتبه تجربی در منطقه : 6
نام پشتیبان : امیر افروز
رتبه زبان در منطقه : 7
تعداد آزمون : 87
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه دولتي مرکز آموزشي شهيد بهشتي


ابتدایی:شاهد لاهیجان  

متوسطه اول: سمپاد شهید بهشتی لاهیجان   

متوسطه دوم: سمپاد شهید بهشتی لاهیجان


شرکت در آزمون های کانون


  1. از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید
  2. _ در سال ششم به مدت 1 سال  - از سال دهم تا دوازدهم به مدت 3 سال
  3.  دلیل ثبت نام: نیاز به سنجیدن آموخته ها 
  4.  به پیشنهاد خانواده در ازمون ها ثبت نام کردم
     
  5. دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟
  6. _ دوست نداشتم از برنامه آزمون جدا شوم چون پیوستگی در درس خواندن باعث موفقیت می شود. از نظر من مهمترین ویژگی آزمون ها سنجش آموخته ها بطور متوالی است.


  1.  در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟ اگر در آزمون‌ها هیچ غیبتی نداشتید، دلیل عدم غیبت شما چه بود؟
  2. _ نه در سالهای پایه نه در سال دوازده غیبتی نداشتم و دلیل آن نیازی بود که به حفظ پیوستگی در درس خواندن إحساس می کردم.


  1.  آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ 
  2. _ خیر در همه آزمون ها شرکت کردم و  غیبتی نداشتم.


  1. آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟آيا از خانواده و اشنايان و دوستان شما قبلا كسي كانوني بود؟ چه نتيجه اي گرفتند؟
  2. _ به پیشنهاد پدرم شرکت کردم – قبل از من خواهرم کانونی بود که در سال 94 پزشکی گیلان قبول شد.


  1. شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟
  2. _ اوایل با تک صندلی در منزل امتحان میدادم – بعد از چند ماه معلم فیزیک مان (آقای محمودی عزیز) بصورت گروهی با رعات فاصله گذاری آزمون را برگزار می کردند. 



  1. چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ 
  2. _ مسلما آزمون از جنبه رقابتی هم مهم است و پیگیر درصدهای دیگران هم بودم.


آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

_ بله-از تابستان دوازدهم به صورت کاملا متمرکز و جدی درس می‌خواندم. برنامه تابستان از نظر پیشروی واقعا معقول و برای من کمک کننده است

  1.  

گفت وگو با محمد مهدی پژمان -رتبه 6 ایثارگران -کنکور تجربی 1400


  1.  چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟
  2. _ معمولا روز جمعه را استراحت میکردم و فقط درصد ها و رتبه ها را چک میکردم و شنبه صبح به مدت حداقل سه ساعت سوالات درست غلط و نزده را تک به تک دوباره بررسی و از روی پاسخنامه و تماس با دبیران رفع اشکال میکردم.


برنامه راهبردی


چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟

_ معلمها ی مدرسه ما بر اساس برنامه ازمون تدریس میکردند و معمولا مطابق هم پیش می‌رفتند ولی اولویت اولم برنامه ازمون بود چون به صورت مدون تا پایان سال چیده شده بود-اگر اختلافی با برنامه مدرسه پیش می آمد اولویتم برنامه کانون بود.


آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چه تفاوتی؟ آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ چقدر دانستن روش مطالعه دیگران به شما کمک کرد؟

_ در سال پایه شما یک سال را میخوانید اما در سال دوازدهم باید هز سه پایه را پیش ببرید و این خود نشان میدهد برنامه سال دوازدهم فشرده تر و سخت تر از سال پایه است و نیاز به منابع و ساعت مطالعه افزایش می یابد-بله از معلم هایم مشورت میگرفتم-خیلی راهگشا بود و سردرگمی را از بین میبرد.


آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده کردید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

_ از سه سطحی پایه و دوازدهم استفاده میکردم-چون سطح خوبی داشت و توصیه میکنم اگر وضعتان خوب است استفاده کنید.


در دوران دبستان هم برنامه‌ریزی می‌کردید؟ در دوران امتحانات چگونه درس می‌خواندید؟

_ فقط سال ششم آن هم نه به صورت فشرده در حدی بود که ازمون تیزهوشان قبول شوم-اولویت اول و اخر برایم کنکور بود بهمین خاطر بجز سلامت و بهداشت و علوم اجتماعی زمان خاصی برای امتحانات نهایی صرف نکردم.


کارنامه و سایت


  1. بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟
  2. _ معمولا روز جمعه را استراحت میکردم و فقط درصد ها و رتبه ها را چک میکردم و شنبه صبح به مدت حداقل سه ساعت سوالات درست غلط و نزده را تک به تک دوباره بررسی و از روی پاسخنامه و تماس با دبیران رفع اشکال میکردم.


از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردید؟

_ سایت و کانال اصلی



  1.  از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟ 
  2. _ کارنامه اصلی-کارنامه پنج نوع درس


  1. هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟ يادر پردازش هاي بعدي ؟چرا؟
  2. _ هفته دوم را بیشتر به دروس حفظی تر مثل عمومی ها و زیست میپرداختم ولی هفته اول را بیشتر به فیزیک و ریاضی و شیمی اختصاص میدادم اما همیشه در برنامه روزانه ام بخشی مربوط به زیست و ادبیات وجود داشت-چون دفترچه را پرینت میگرفتم و به اموزشگاه میرفتیم کمی دیر تر شروع میکردیم(۸:۳۰)-بجز یک مورد که دچار مشکل اینترنت شدم بقیه موارد در پردازش اول شرکت میکردم-پر پردازش اول شرکت می‌کردم چون زودتر کارنامه بدستم میرسید تا پردازش دوم و نتیحه بدست امده نسبت به پردازش دوم،نتیجه ای قابل اعتماد تر بود.


در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

وضعیت مطلوبی داشتم در سال دهم میانگین تراز ۷۴۰۰ و در سال یازدهم ۷۵۰۰

افت میانگین ترازم در سال دوازدهم نشانه افت تحصیلی ام نبود و به نظر خودم سال دوازدهم پیشرفت داشتم-دلیلش هم صرف وقت بیشتر و برنامه ریزی بهتر و دقیق تر بود.


دفتر برنامه ریزی


آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

_بله داشتم

باعث میشد خودم با خودم رقابت کنم و هرو روز بهتر از دیروز یا لااقل در همان سطح درس بخوانم.


میانگین ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما در تابستان و در طول دوران مدرسه و دوران جمع بندی چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در پایه با سال دوازدهم تفاوت داشت؟ چقدر دفتر برنامه ریزی به افزایش ساعت مطالعه و تعادل مطالعاتی شما کمک کرد؟ چگونه؟

_ در تابستان با میانگین ۸ شروع کردم تا قبل عید به ۱۰ رساندم و ازبین عید ۱۲-همانطور که گفته بودم در سال دوازدهم افزایش پیدا کرد(بخاطر لزوم جمع بندی سه پایه)-دفتر برنامه ریزی هم در افزایش یا حداقل ثابت نگه داشتن ساعت مطالعه کمک کننده بود.


برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ در روز چند درس را می خواندید؟ مباحث پایه و دوازدهم را چگونه در برنامه تان قرار می دادید؟ 

_ متناسب با برنامه ازمون درسها را در دو هفته پخش میکردم-محدودیت در تعداد درسها در هر روز نداشتم-ابتدا دروس دوازدهم را می‌خواندم چون جدید بودند و نیاز به مرور بیشتر داشتند سپس سراغ دروس پایه میرفتم چون با کمی مرور قابل بازیابی بودند.


  1.  ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟ 
  2. درسالهای پایه درس میخواندم اما به جدیت دوازدهم نبود روزانه ۵-۸

    اما در سال دوازدهم

    تابستان ۸

    قبل عید ۱۰

    بعد عید ۱۲



  3.  در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

  4. در زیست

    بجای تست زدن زیاد و تاکید کم روی کتاب

    تاکید را روی کتاب افزایش و از منابعی که ذهن را مشوش می‌کردند و نکته های عجیب و غریب میگفتند استفاده نکردم.



آموزش مهارت های خودتنظیمی


آیا خلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟ اشتباهات، سوالا های علامتدار را چگونه برای خود مشخص می کردید و چگونه از ان ها استفاده می کردید؟

_ خیر خلاصه نویسی نداشتم مطالب مهم را هایلایت میکردم-انها را در دفترچه ازمون مشخص و یا در کتاب تست هایلایت میکردم-در زمان امتحانات ترم اول و چند هفته مانده به کنکور انها را مرور کردم.


  1. چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟
  2. _ اولویت کنکور بود و برای دروس کنکوری مشکل خاصی وجود نداشت فقط دروسی مثل سلامت و بهداشت و علوم اجتماعی بود که نیاز به صرف زمان داشت- با همین روش معدل کل دیپلم ۱۹.۹۶ شد.


 بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون نقطه‌ قوت شما بودند؟

_ ریاضی- جزوه دبیر را میخواندم و بعد درسنامه کتاب کمک اموزشی و سپس با فاصله چند روز شروع به تست زنی میکردم-همین ریاضی بود- چون علاقه به ریاضی دارم و وقت زیادی صرف آن میکردم.



از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می گرفتید ؟ تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری های کامل را چگونه انجام می دادید؟

_ با اسنفاده از کارنامه ازمون و تصویر پاسخبرگ سوالات غلط را مشخص و بعد دوباره حل میکردم و دلیل غلط زدنم را مشخص میکردم و آنرا ثبت میکردم همین باعث شد تا آن مدل سوال را بار دیگر غلط نزنم.


بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟ واکنش خودتان چه بود ؟ واکنش خانواده تان چه بود ؟وقتی افت تراز و رتبه داشتید، واکنش شما و خانواده تان چگونه بود ؟

_ ۶۷۰۰- مسلما ناراحت شدم -آنها هم از ناراحتی من ناراحت شدند- تلاشم را بیشتر میکردم و علت افت را برای خانواده توضیح میدادم.


  1. کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟ چرا؟
  2. _ معلم فیزیکم اقای محمودی-چون علاوه بر بحث درسی در زمینه های مشاوره و در اختیار قراردادن مکانی برای ازمون به دانش اموزانش کمک می‌کرد.


روش های مدیریت زمان


  1. برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ (ضربدر و منفي ، زمان هاي نقصاني ، استراتژي بازگشت) آیا در طول سال نیز از این روش ها استفاده می کردید؟ آیا وقت کم آوردید یا خیر؟ استراتژی شما چه بود؟
  2. _ از هر سه روش استفاده کردم - بله از اواسط یازدهم این روشها را شروع کردم - بله در درس فیزیک وقت کم آوردم-استراتژی ام اختصاص وقت فیزیک به ریاضی بود به طوری که فیزیک را ۷۰ و ریاضی را پنجاه بزنم که متاسفانه اولی عملی نشد.


  1. چگونه آرامش خود را درروز كنكور حفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ کدام درس اینگونه بود؟

_ در کنکور هنر شرکت کردم و استرسم از جلسه کنکور و اتفاقاتش بسیار کمتر شد- بله -در آزمونها یادگرفته بودم از این سوالات عبور کنم بخاطر همین زیاد دچار استرس نشدم - درس ریاضی و زیست


روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟

_ از اواسط یازدهم به این ترتیب آزمون میدادم:

دینی زبان عربی ادبیات

ریاضی شیمی فیزیک زیست

Menu