گفت و گو با سارا حمزه - رتبه 5 ایثارگران- کنکور تجربی 1400

گفت و گو با سارا حمزه - رتبه 5 ایثارگران- رتبه 163 کشوری - کنکور تجربی 1400

گفت و گو با سارا حمزه - رتبه 5 ایثارگران- کنکور تجربی 1400

مشاهده صفحه شخصی سارا حمزه

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز:  سارا حمزه                        
نام مدرسه : متوسطه 2 دخترانه استعداد هاي درخشان فرزانگان امين آران و بيدگل
رشته تحصیلی : تجربی نظام جدید
میانگین تراز کانون : 7054
منطقه یا سهمیه‌ی کنکور: منطقه ی2
رتبه تجربی در منطقه : 5
رتبه زبان در منطقه : 2
تعداد آزمون : 109
سابقه در کانون : 3 سال
نام پشتیبان : الهه الهیاری


متوسطه اول و دوم: فرزانگان امین

برادرم عضو کانون بوده حدودا رتبه ۲۰۰ منطقه دو ریاضی شده

در نهم و دهم رتبه دو قطب نهج البلاغه

 یازدهم رتبه دو شهرستان نهج البلاغه

 دهم رتبه اول شهرستان والیبال

 دیپلم افتخار مسابقات کانگورو


شرکت در ازمون های کانون


از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید؟

_ از سال دهم وارد کانون شدم و تا سال دوازدهم به مدت سه سال ادامه داشت. با توجه به اینکه هرساله رتبه های برتر زیادی از کانون هستند تصمیم گرفتم در ازمون ها شرکت کنم. 


دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

_ کیفیت خوب سوال ها و همین طور همکاری طراح های مطرح کشور در آزمون ها باعث شد درآزمون ها به طور پیوسته شرکت کنم.


شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟

_ اوایل دوران کرونا شرایط ازمون را به طور کامل رعایت نمیکردم ولی در تابستان ورود به دوازدهم تصمیم گرفتم صندلی ازمون تهیه کنم و با شبیه سازی کامل ازمون بدهم چون در اصل قرار است در ازمون ها مدیریت ازمون را تمرین کنیم و یاد بگیریم در بیشتر ازمون ها هم در پردازش اول شرکت میکردم.


به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟ ايا در آزمون‌ها غیبت می‌کردی؟ علت تداوم در شرکت در آزمون‌ها چه بود؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟

_ سعی می کردم و البته برای من مهم بود که حتما در پردازش اول شرکت کنم. مثل همیشه آزمون را ساعت 8 شروع می کردم.


 آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

_ به نظر من تابستان بهترین زمان برای تثبیت آموخته ها هست . از تابستان ورود به یازدهم کنکوری خواندن را شروع کردم و سعی کردم علاوه بر تثبیت دهم برای یازدهم هم پیش خوانی داشته باشم البته بیشتر تمرکزم روی دهم بود تا با کمترین اشکال وارد یازدهم شوم.


برنامه راهبردی 


تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت بود؟ مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟ یک برنامه‌ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ از چه زمانی برنامه ریزی را به طور جدی شروع کردی؟

_ سعی می کردم در سال دوازدهم کمی از برنامه راهبردی جلوتر باشم چون تصمیم داشتم درس هارا زود تر تمام کنم.مهمترین ویژگی برنامه راهبردی ایستگاه های جبرانی بود که هم امکان این را می داد که نواقص را جبران کنیم و هم بتوانیم درس هارا تثبیت کنیم.


شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما در ازمون سراسری نقش داشت؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟

_ در تابستان به همه ی دروس اهمیت دادم وتمرکز کاملم روی پایه بود و فقط بخشی از شهریور را به دروس دوازدهم اختصاص دادم. به نظر من تابستان یکی از بهترین فرصت ها برای پیشرفت های فواق العاده است.


منابع شما در تابستان چه بود؟ از کدام کتاب ها و به چه دلیل استفاده کردید؟ منابع شما در طول سال چه بود؟ منابع مطالعاتی شما در دوران جمع بندی چه بود؟ چرا؟

_ من از بیشتر کتاب های سه سطحی در سال دوازدهم استفاده کردم، چینش سوال ها به صورت طبقه بندی شده و وجود سوال های باکیفیت باعث شد از این کتاب ها استفاده کنم.


وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟

_ با غیر حضوری شدن مدارس تغییر خاصی در شیوه برنامه ریزی من ایجاد نشد.


گفت و گو با سارا حمزه - رتبه 5 ایثارگران- کنکور تجربی 1400


در هر درس منابع کانونی خود را بنويسيد، مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بوده، لطفا توضيح دهيد؟

_ من از کتاب های سه سطحی اختصاصی در سال دوازدهم استفاده کردم .چینش سوال ها به صورت طبقه بندی شده و وجود سوال های باکیفیت باعث شد از این کتاب ها استفاده کنم.


کارنامه و سایت


از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردی ؟

_  از زمان غیر حضوری شدن استفاده من از سایت کانون بیشتر شد و بیشتر از مطالب مشاوره ای سایت استفاده می کردم.


از كداميك از كارنامه هاي ديگر استفاده مي كني؟ كارنامه ي سوال محور ، اشتباهات و....

_  بیشتر از کارنامه اشتباهات استفاده میکردم.


چگونه از کارنامه آزمون های اصلی و ازمون های هدف گذاری در جهت کشف نقاط قوت و ضعف خود استفاده می کردید؟ کارنامه ها چه کمکی به پیشرفت و برنامه ریزی شما کرد؟مهمترین قسمت هر کارنامه (اصلی و هدف گذاری) برای شما کدام قسمت بود؟

_ سوال های غلط و نزده برایم بود . سوال های غلط به علت بی دقتی یا یادگیری ناقص بود و سعی می کردم تا آزمون بعدی آن را رفع کنم. در کارنامه ها برایم رتبه هر درس مهم گاهی درصد ها پایین است ولی چون آن درس دشوارتر طرح شده است رتبه خوبی در کشور می گیریم و این باعث دلگرمی می شود.


چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید؟ 

_ از مقالات مشاوره ای و گفت با رتبه های برتر استفاده می شود . این کمک کرد روش های مطالعه ی هر درس را یادبگیرم و برای خودم شخصی سازی کنم و از تجربه ی رتبه های برتر استفاده کنم.


از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه بیشتر استفاده می کردید؟ نحوه ی استفاده تان چگونه بود؟ در چه زمان هایی از این کارنامه ها استفاده می کردید؟

_  در دوران جمع بندی از کارنامه اشتباهات استفاده می کردم.


برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه


آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

_  استفاده از دفتر برنامه ریزی علاوه بر اینکه باعث نظم دادن به درس خواند می شود باعث می شود که به فراشناخت درستی از زمان مطالعه هر درس برسیم و به بهترین و پربازده ترین زمان مطالعه ی هردرس را پی ببریم.


میانگین ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما در تابستان و در طول دوران مدرسه و دوران جمع بندی چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در پایه با سال دوازدهم تفاوت داشت؟ چقدر دفتر برنامه ریزی به افزایش ساعت مطالعه و تعادل مطالعاتی شما کمک کرد؟ چگونه؟

_ در تابستان حدود 10 ساعت مطالعه می کردم و در سال دوازدهم در روزهای مدرسه 5تا6 ساعت و در رازهای تعطیل هم همان 10 ساعت البته بعد از عید این ساعت افزایش یافت و به 11 تا12 رسید. ساعت مطالعه من در سال های پایه عموما از این کمتر بود ولی گاهی به این زمان هم می رسید.


چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

_ عموما ساعت بیشتری به اختصاصی ها می دادم و سعی می کردم دروسی مثل زیست و ادبیات و شیمی را هرروز بخوانم ولی بقیه دروس را باتوجه به حجم و سختی آن درس در آزمون برنامه ریزی می کردم. ساعت کمی را به مطالعه اختصاص می دادم و بیشتر سعی می کردم ازطریق تست های متنوع به مشکلاتم پی ببرم.


کتاب خودآموزی براي شما چه فايده اي دارد؟

_ از این کتاب استفاده نکردم و تست ها را هایلایت می کردم اما در دوران جمع بندی تمام سوالاتی که در آزمون های مختلف مشکل داشتم را در دفتری نوشتم و در تورق بسیار به من کمک کرد و باعث سازمان دهی مطالب شد.


در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

_  در درس زیست ابتدا به کتاب اهمیت نمی دادم و باعث افت درصد شده بود وقتی دیدم که در سال 98 متن کتاب در زیست کنکور آن قدر اهمیت داشت روشم را تغییر دادم و میزان ساعت مطالعه کتاب را از تست زدن بیشتر کردم و باعث بهبود درصدم در زیست شد.


آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دادي؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟

_ بله برای همه ی دروس تعیین می کردم که در دور اول به چند تست پاسخ دهم و بقیه را برای دور دوم می گذاشتم.


چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

- اگر از ابتدای سال به طور دقیق کتاب هارا مطالعه کنیم مشکلی برای امتحان نهایی نخواهیم داشت به غیر از چند درس که در کنکور نیست که من برای این درس ها هم زمان زیادی نمی گذاشتم و فقط بعد از ظهر قبل از امتحان را به آنها اختصاص می دادم و برای بقیه دروس سعی می کردم ابتدا تست های مجموعه ای بزنم و سپس آن قسمت هایی که مشکل داشتم را مرور کنم.


 بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون نقطه‌ قوت شما بودند؟ دلیل این‌که این درس‌ها نقطه‌قوت شما بودند چه بود؟ روش‌تان را در مطالعه‌ شما در این درس‌ها بنویسید.

درس ریاضی و عربی نقطه قوتم در آزمون ها بود . در عربی مطالعه ی دقیق کتاب و زدن تست زیاد بسیار تاثیر گذار است و اگر هرشب از ابتدای سال یک درک مطلب عربی کار شود به اکثر سوال هایآن می توان پاسخ درست داد مگر اینکه سوال به نظر طراح بستگی داشته باشد.

روش مطالعه من ریاضی به این صورت هست که ابتدا زمان کمی را به  کتاب درسی و خواندن درس نامه اختصاص میدهم و بیش تر سعی میکنم با تست زدن یاد بگیرم و   اگر نکته یا ایده ی خاصی در درس نامه بود آنها را در دفتر یادداشت میکنم. ابتدا حدود ۱۰۰ تست را به صورت آموزشی و تحلیل کامل پاسخ ها حل کرده و سپس تعداد تست بیشتری را به صورت زمان دار حل می کنم.




روش مطالعه کدام درس شما به نظرتان می تواند به عنوان یک روش مطالعه موثر به دانش آموزان دیگر کمک کند ؟ روش مطالعه ي اين درس را توضيح دهيد؟

ریاضی. روش مطالعه من در این درس به این صورت هست که ابتدا زمان کمی را به  کتاب درسی و خواندن درس نامه اختصاص می دهم و بیش تر سعی می کنم با تست زدن یاد بگیرم و  اگر نکته یا ایده ی خاصی در درس نامه بود آن ها را در دفتر یادداشت می کنم. ابتدا حدود ۱۰۰ تست را به صورت آموزشی و تحلیل کامل پاسخ ها حل کرده و سپس تعداد تست بیشتری را به صورت زمان دار حل می کنم معمولا در حل تست های محاسباتی به خصوص ریاضی سعی می کنم حتی اگر زمان زیادی طول بکشد خودم سوال هارا حل کنم واز پاسخ نامه استفاده نکنم و راه حل های مختلفی که یک سوال می تواند داشته باشد مورد بررسی قرار بدهم به نظرم هر چند تعداد تست با این روش کمی کمتر می شود ولی ایده های جدیدی برای حل سوالات به دست می آوریم گاهی اوقات با ایده هایی که از این طریق به دست می آورم سوال هارا تغییر می دهم و آن هارا یادداشت می کنم‌ که این روش در حل سوالات هندسه کمک زیادی به من کرده است.

سعی میکنم فرمول هایی که در کتاب های کمک‌درسی وجود دارد ولی در کتاب ذکر نشده را یک بار خودم اثبات کنم تا اگر در جلسه آزمون فراموش کردم بتوانم در زمان کوتاهی آن سوال هارا را حل کنم.


بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟ واکنش خودتان چه بود ؟ واکنش خانواده تان چه بود ؟وقتی افت تراز و رتبه داشتید،واکنش شما و خانواده تان چگونه بود؟

_ در آزمون های جامع دی ماه تراز های خیلی بدی را کسب کردم دلیلش هم معلوم بود جمع بندی خوبی نداشتم و نتوانسته بودم مطالب را کامل مرور کنم به همین دلیل تسلط کافی نداشتم چون میدانستم کم کاری از خودم بوده و این افت دلیل دیگری نداشته نا امید نشدم و سعی کردم این مباحث را در دوران عید کامل مرور کنم و کامل انرا جبران کردم.


نقش آموزشی خانواده در دوران کرونا بیش از گذشته است . همراهی پدر و مادر و بقیه ی اعضای خانواده تاثیر گذار است . چند نمونه از کارهای موثر خانواده تان در دو سال کرونا را لطفا توضیح دهید.

_ مادرم در تمام طول تحصیلم همپا ی من بودند و از بیشتر مهمانی ها گذشتند تا من ارامش داشته باشم.پدر و مادرم تمام کتاب هایی که نیاز داشتم را تهیه میکردند در سال کنکور گاها در زمان هایی از سال تعداد کتاب های زیادی را میخریدم.


روش های مدیریت زمان


برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ (ضربدر و منفي ، زمان هاي نقصاني ، استراتژي بازگشت) آیا در طول سال نیز از این روش ها استفاده می کردید؟ آیا وقت کم آوردید یا خیر؟ استراتژی شما چه بود؟

_ از استراتژی بازگشت استفاده کردم البته آن را برای خودم شخصی سازی کرده بودم شب قبل از کنکور باتوجه به سختی درس ریاضی در کنکور های انسانی و ریاضی احتمال این را می دادم که برای ما هم همین طور باشد درس ریاضی نقطه ی قوتم بود اما می دانستم که برای درصد بالا زمان زیادی باید روی آن بگذارم و این گونه بقیه درس ها لطمه می بینند من که همیشه در دور اول به همه ی سوالات ریاضی پاسخ می دادم در روز کنکور نتوانستم به بسیاری ازآنها پاسخ بدهم به همین دلیل فقط 35 دقیقه روی آنها وقت گذاشتم و به درس بعدی رفتم البته سوال ها طوری طرح شده بودند که در مدت طولانی هم نمی شد خیلی از آن ها را حل کرد و چون می دانستم در دور اول همه ی سوالاتی را که بلد بودم را حل کردم کمترین زمان را در بازگشت به ریاضی دادم . اما در دروس دیگر طبق زمان بندی خودم پیشرفت رفت و در بازگشت به سوال های نزده ی آن ها پرداختم.


چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ کدام درس اینگونه بود ؟

_ درس ریاضی تنها درسی بود که اصلا توقع این گونه سوال ه ارا نداشتم البته چون روز قبل سوال های ریاضی رشته های دیگر را دیده بودم زیاد شوکه نشدم و سعی کردم آرامشم را حفظ کنم و سختی این درس باعث نشود بقیه ی درس ها هم لطمه زیادی ببینند چون از کنکوری های 99 شنیده بودم کسانی که فیزیک را بعد شیمی حل می کردند سختی شیمی باعث شده بود در درس فیزیک افت درصد زیادی پیدا کنند که البته ریاضی درس اول بود و حفظ ارامش اهمیت بیشتری داشت.


روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ ایا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد؟

_ ترتیب دفترچه هارا چند باری در سال کنکور تغییر دادم تا به بهترین ترتیب رسیدم در دروس عمومی به ترتیب عربی دینی ادبیات زبان و در دروس اختصاصی به ترتیب ریاضی زیست شیمی و فیزیک.


آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

_  اتفاق خاصی نیفتاد فقط کمی در جلسه سروصدا شد که آن هم بعد از تذکر رفع شد.

Menu