روزی چند ساعت مطالعه ضروری است / اسماعیل میرزایی

روزی چند ساعت مطالعه ضروری است. اسماعیل میرزایی-قابل مشاهده در لینک بالا:

روزی چند ساعت مطالعه ضروری است / اسماعیل میرزایی

خیلی وقت‌ها شده دانش‌آموزها به من مراجعه می‌کنن و ازم میپرسن برای گرفتن نتیجه خوب باید روزی چند ساعت درس بخونیم. پلن مطالعاتی مون چطوری باشه تا موفق بشیم؟ من میگم خیلی آسان. کافیه اول خودت رو بشناسی و یک پلن آسان مطالعاتی برای خودت پیدا کنی. خب مطمئنم تو هم دلت می‌خواد با یه فرمول، مقدار ساعت مطالعه مناسب خودت رو پیدا کنی. یه سری نکات هست که می‌تونه کمکت کنه که این زمان رو پیدا کنی و حتی افزایش بدی. در ضمن بهت بگم اگر احساس کردی سوالی در ذهنت هست راحت باش و سوالت رو زیر همین مطلب بپرس. من و بقیه همکارا هستیم تا به تو کمک کنیم. خب این موارد رو با خودت صاف و شفاف ارزیابی کن و روی یک کاغذ نتیجه رو بنویس:

اول از همه سطح درسی

این مهمه که بدونی تو هر درسی در چه سطحی هستی. اگر تو درسی ضعیف هستی باید تایم بیشتری رو بهش اختصاص بدی و در هفته چند باکس مطالعاتی براش مشخص کنی.

دوم سطح یادگیری

یکی میگه من ۲ بار بخونم کامل متوجه میشم اما یکی دیگه با ۴ الی ۵ بار خوندن میتونه رو مبحثی تسلط پیدا کنه. پس در نتیجه فرد اول به زمان کمتری برای مطالعه نیاز داره و فرد دوم به تایم بیشتری.

بعدش میرسیم سراغ سطح تمرکز

چند ساعت کتاب جلوش بازه، هنوز گیر کرده روز خط اول چرا؟ چون فکرش همه‌جا هست بجز درسش! در واقع تمرکز، کلیدی‌ترین نکته برای تایم‌بندی مناسب مطالعه است. پس اگر سطح تمرکز پایینی داری در عین طولانی‌تر کردن بازه مطالعت به فکر یه چاره واسه افزایش تمرکز باش!

و بعد از اون سطح عملکرد

در طی یک مطالعه‌ی مناسب، باید بتونی مطالب رو با مطالب بعدی ارتباط بدی. شاید این پروسه برات خیلی راحت باشه و تو در حین خوندن یه متن، سریع بتونی این هماهنگی رو انجام بدی، اما ممکنه فردی بعد از چند بار خوندن همون مطلب بتونه این کار رو انجام بده و در نتیجه تایم مطالعش طولانی تر میشه.

در نهایت سطح نیاز

گاهی وقتا، تو قرار نیست مطلب جدیدی رو بخونی، داری مطلبی که قبلا خوندی رو مرور میکنی، در نتیجه لازم نداری که بشینی و واو به واو مطلب رو مطالعه کنی. در نتیجه این مواقع در عین احتیاج به تمرکز بالا، نیاز کمتری به مطالب داری و در نتیجه مطالعه کوتاه‌تری خواهی داشت.

برای یادداشت مطالب میتونی از فرمی که در پیوست هست استفاده کنی.

فرم ارزیابی عملکرد ساعت مطالعاتی دانش آموز

سطح درسی (به 3 دسته تقسیم کنید. قوی، متوسط، ضعیف)



سطح یادگیری (از 1 تا 5 نمره دهید. به درس‌هایی که یادگیری بهتری دارید بیشترین نمره و درس‌هایی که یادگیری شما کمتر است نمره کمتری دهید. پایین‌ترین نمره یعنی برای یادگیری به کلاس نیاز دارید.)


سطح تمرکز (در هنگام مطالعه دچار حواس پرتی می‌شوید؟ بیشتر هنگام مطالعه چه دروسی؟)



سطح عملکرد (خلاصه نویسی و دسته‌بندی مطالب برای چه درس‌هایی راحت تره و کدوم درس‌ها رو اصلا نمیتونی دسته‌بندی مطلبی انجام بدی)



سطح نیاز (بازه‌های مرور مطالب رو در هفته به چه صورت‌هایی انتخاب می‌کنی؟)




با آروزی توفیق و کامیابی

نویسنده:‌ اسماعیل میرزایی

مطالب مرتبط

Menu