نور حیرت انگیز

نور چگونه حرکت میکند-نور از کجا می‌آید-سایه چیست؟-بازتاب نور-شکست نور

نور حیرت انگیز

نور حیرت انگیز:

انرژی شکل های مختلفی دارد.نور یکی از شکل های انرژی است که ما با آن آشنا هستیم.زیرا با چشمان خود آن را تشخیص می دهیم.مشاهده ی نور به معنای درک آن نیست.

 نور چگونه حرکت میکند؟

نور به گونه ایی رفتار میکند که گویی هم از امواج و هم از ذره ها ساخته شده است.نور مانن د امواج دیگر میتواند منعکس شود یا بشکند و طول موج آن قابل اندازه گیری است.انواع دیگر موج برای عبور به فضای واسطه احتیاج دارند,اما نور میتواند در خلا نیز حرکت کند

نور از کجا می آید؟

اتم هایی که در اثر برخورد با یکدیگر تهییج شده اند,با انتشار انرژی نوری به حالت طبیعی برمی گردند.اتم های یک رشته سیم درون لامپ وقتی حرارت می بینند,انرژی مازاد خود را با پخش ذرات ریز نور,مرسوم به فوتون,آزاد میکنند و باعث میشوند رشته سیم بدرخشد.

سرعت نور

نور بیشترین سرعت را در جهان هستی دارد و در خلا با سرعت غیرقابل تصور 300/000 کیلومتر در ثانیه حرکت می کند.یک سال نوری مسافتی است که نور می تواند در طول یکسال طی کند.این مسافت حدود 9/5تریلیون کیلومتر است.از سال نوری برای اندازه گیری مسافت های بین اجرام آسمانی استفاده می شود.خورشید فقط 499ثانیه ی نوری با ما فاصله دارد.

سایه

نور د رخطی مستقیم حرکت میکند و نمیتواند اشیا را دور بزند.قضای پشت یک شی غیرشفاف,تاریک بنظر می آید,زیرا تنها نوری که به آن می رسد, نوری است که از اشیای نزدیکش به سمت آن منعکس می شود.

بازتاب

وقتی نور با شی غیرشفاف برخورد میکند,مقداری از آن برمیگردد و به عبارتی(بازتاب)می شود.زاویه ی بازتاب همیشه مساوی  با زاویه ی برخورد نور با سطح است. بنابراین, روی یک سطح صیقلی ما بازتاب کامل یک شی را میبینیم(تصویر آینه ای),اما اگر سطح آن شی پستی و بلندی داشته باشد,تصویری که میبینیم, کاملا واضح و آینه ای نیست.

شکست نور

وقتی نور از یک فضا به فضای دیگری که چگالی متفاوتی دارد وارد میشود(مانند هوا به آب)میشکند.به همین دلیل اشیایی که در آب قرار گرفته اند,بنظر می آید که در سطح آب دچار شکستگی یا انحنا شده اند.اگر بخواهید سکه یا مهره ای را در ته سطل آب کنبد,باید توجه داشته باشید که آنها درست درهمان محلی که چشم هایتان به شما میگویند,قرار ندارند.

Menu