آمار و نمودار- سرشماری- لیلا خداوردیان

در این بخش با سرشماری و فایده آن در حل مسئله آشنا می‌شویم.

آمار و نمودار- سرشماری- لیلا خداوردیان

سرشماری:

یکی از راه‌های تعیین تعداد اشیاء، مطالب و ... سرشماری است.یعنی بتوانیم آن‌ها را شمارش کنیم.

برای سرشماری راه‌های مختلفی وجود دارد.

مانند استفاده از چوب خط، شکل و ...

فرض کنید می‌خواهیم تعداد توپ‌های داخل یک جعبه را بشماریم. می‌توانیم از چوب خط استفاده کنیم و به ازای هر توپ یک چوب خط رسم کنیم. بعد چوب خط‌ها را به عدد تبدیل کنیم و تعداد را مشخص کنیم.

در ادامه برای نمایش عدد و امکان مقایسه می‌توانیم از نمودارها استفاده کنیم.

یکی از این نمودارها، نمودار ستونی است.

به سؤال زیر دقت کنید:

تعداد دانش‌آموزان یک مدرسه که در یک ماه نمره‌ی بالای 17 گرفته‌اند (یعنی ممتاز شده‌اند.) به صورت زیر است. جدول را کامل کنید و به سؤالات زیر پاسخ دهید. (2 نمره)


الف) کدام کلاس، تعداد بیش‌تری دانش‌آموز ممتاز دارد؟

ب) کدام کلاس کم‌ترین تعداد دانش‌آموز ممتاز را دارد؟

در این سؤال سرشماری انجام شده و تعداد با چوب خط نمایش داده شده است.

ما باید چوب خط‌ها را به عدد تبدیل کنیم و بعد مقایسه را انجام دهیم.پس پاسخ سوال به شکل زیر است:


الف) کلاس اوّل بیش‌ترین تعداد دانش آموز ممتاز را دارد.


ب)‌ کلاس سوم کم‌ترین تعداد دانش آموز ممتاز را دارد.

نمودار ستونی جدول بالا به صورت زیر است:

سایر خلاصه‌درس‌ها را می‌توانید در لینک زیر مشاهده نمایید:

https://www.kanoon.ir/Article/279066

Menu