سه سطحی ریاضی هشتم

این کتاب دو ویژگی مهم دارد. ویژگی نخست، این¬که سؤال‌ها، در سه سطح تنظیم شده‌اند: سؤال‌های "نسبتاً دشوار، دشوار و دشوارتر". بنابراین نیمی از دانش‌آموزان، مخاطب این کتاب هستند، یعنی دانش‌آموزانی با

سه سطحی ریاضی هشتم

این کتاب دو ویژگی مهم دارد. ویژگی نخست، این­که سؤال‌ها، در سه سطح تنظیم شده‌اند: سؤال‌های "نسبتاً دشوار،

دشوار و دشوارتر". بنابراین نیمی از دانش‌آموزان، مخاطب این کتاب هستند، یعنی دانش‌آموزانی با نمرة بین 14 تا 20 در

مدرسه و با ترازهای بیش از 4750 در آزمون‌های کانون.

ویژگی‌ دوم کتاب این است که تک­تک سؤال‌ها، شناسنامه و هویت دارند و براساس آمار و میزان مراجعه در آزمون‌های استاندارد کانون چیده شده‌اند. سؤال‌ها به‌طور سلیقه‌ای و صرفاً براساس نظر اشخاص تنظیم نشده‌‌اند.

معلوم است که چند درصد دانش‌آموزان شرکت­کننده در آزمون‌ها به هریک از سؤال‌ها مراجعه کرده‌اند و چند درصد دانش‌‌آموزان به هر سؤال پاسخ صحیح داده‌اند. معیار اول که در مشخصات هر سؤال در زیرنویس آن می‌بینید میزان مراجعة آزمون‌دهندگان است و معیار دوم درصد پاسخ‌گویی صحیح است. اگر به ترتیب توالی سؤال‌ها توجه کنید متوجه می‌شوید اولین سؤال هر بخش که در گروه "نسبتاً دشوار" قرار دارد میزان مراجعه­کنندة بیشتری در آزمون‌های کانون داشته است. یعنی تعداد بیشتری احساس کرده‌اند که می‌توانند از عهدة آن سؤال برآیند البته ممکن است احساس و تلقی اولیة دانش‌آموز با واقعیت متفاوت باشد و در عمل درصد پاسخ‌گویی متناسب با میزان مراجعه نباشد، یعنی به یک سؤال تعداد بیش‌تری مراجعه کنند و با آن درگیر شوند ولی پاسخ صحیح‌شان کم‌تر باشد.

چون نحوة انتخاب سؤال‌‌ها و نظم و ترتیب سؤال‌ها به‌صورت سلیقه‌ای نیست و مبنای علمی و آماری دارد بنابراین دبیران و دانش‌آموزان می‌توانند برنامة دقیقی برای استفاده از کتاب داشته باشند. هر دانش‌آموز می‌تواند توقع خود از میزان پاسخ‌گویی به سؤال‌های هر بخش را از قبل تعیین کند، در نتیجه دانش‌آموز متوسط از درگیرشدن با سؤال‌ها سرخورده نخواهد شد. دانش‌آموز متوسط می‌تواند از سطح اول سؤال‌ها، یعنی سؤال‌های "نسبتاً دشوار" حدود نیمی از سؤال‌‌ها را شخصاً پاسخ ‌دهد و از سطح دوم، یعنی سؤال‌های "دشوار" می‌تواند حدود بیست تا سی درصد را پاسخ دهد و تعدادی از باقی‌ماندة سؤال‌های این دو بخش را با کمک پاسخ‌نامة تشریحی بیاموزد. اما از سوی دیگر دانش‌آموزان قوی‌تر می‌توانند انتظار داشته باشند که به اکثر سؤال‌های "نسبتاً دشوار" پاسخ دهند. بيش از نيمي از سؤال‌هاي "دشوار" را حل كنند و مثلاً سي يا چهل درصد سؤال‌هاي چالشي‌تر از بخش‌ سؤال‌هاي "دشوارتر" را حل كنند.

این کتاب شامل 500 سؤال است که 148 سؤال آن نسبتا دشوار،‌163 سؤال آن دشوار و 189 سؤال آن دشوار تر است.

نام فصل

دد عددهای صحیح و گویا گویا

عددهای اول

چندضلعی‌ها

جبر و معادله

بردار و مختصات

مثلث

توان و جذر

آمار و احتمال

دایره

تعداد سوال

62

69

60

60

55

60

68

43

23


«فاطمه راسخ»


لینک کتاب در سایت کانون بوک: https://www.kanoonbook.ir/store/book/589

Menu