(از 39 درصد در کنکور97) تا (97 درصد در کنکور98)

سیدارسطو موسوی نژاد (خدامیان) از شهر یاسوج گروه نظام قدیم تجربی رتبه 1851 منطقه 3 در کنکور 97 – درصد زیست کنکور 97: 39 درصد رتبه 160 منطقه 3 در کنکور 98 – درصد زیست کنکور 98: 97 درصد

(از 39 درصد در کنکور97) تا (97 درصد در کنکور98)

سیدارسطو موسوی نژاد (خدامیان) از شهر یاسوج

گروه نظام قدیم تجربی

رتبه 1851 منطقه3 در کنکور97 - درصد زیست شناسی: 39 درصد

رتبه 160 منطقه3 در کنکور98 - درصد زیست شناسی: 97 درصد

دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه شیراز


در بخش اول مصاحبه با آقای سیدارسطو موسوی نژاد ، به عنوان یکی از قهرمانان پیشرفت در دوران جمع بندی ، 21 سوال را از ایشان درباره این دوران مطرح کردیم که مورد توجه شما قرار گرفت. در بخش دوم مصاحبه نیز ، درباره علل پیشرفت ایشان در درس زیست و کسب درصد 97 در این درس با ایشان گفتگو کرده ایم.


1- درصد شما در درس زیست در کنکور و آزمون های کانون به چه صورت بود؟ در آزمون های جامع چه درصدی کسب کردید؟

در کنکور موفق شدم درصد 97 را در این درس کسب کنم. در آزمون های کانون در سال فارغ التحصیلی درصدهایم در این درس به طور میانگین ، 80 درصد بود و گاهی 5 درصد بیشتر یا کمتر می شد. در آزمون های جامع کانون نیز درصدم حدود 85 بود.


2- کم ترین و بیشترین درصد شما در این درس در آزمون های کانون به چه صورت بود؟

کمترین درصدم 40 و بیشترین 90 درصد بود. کمترین درصدم مربوط به مبحث گیاهی بود. چون مطالعه ام کم بود و تسلط کمی داشتم باعث شد سر جلسه نتوانم تمرکز کنم. بهترین درصدم هم مربوط به مبحث شارش انرژی بود که با توجه به تکرار و تمرین زیادی که بر روی این فصل داشتم معمولا اکثر تست های این بخش را پاسخ می دادم.


3- درصدهای شما در سال فارغ التحصیلی چه تغییری نسبت به سال چهارم داشت؟

در سال چهارم که برای اولین بار کنکور دادم ، درصدهایم در درس زیست در آزمون های کانون به طور متوسط 50 بود. در کنکور نیز 39 درصد پاسخ دادم که باعث شد رتبه ام از چیزی که انتظار داشتم بدتر شود.


4- روش مطالعه شما در این درس به چه صورت بود؟ چه روشی باعث شد این مقدار در درس زیست پیشرفت کنی؟ از 39 درصد تا 97 درصد را چطور طی کردی؟

بعد از اینکه تصمیم گرفتم دوباره برای کنکور بخوانم ابتدا همه درس هایم را بررسی و اشکال یابی کردم. با توجه به اهمیت این درس برای گروه تجربی ، تصمیم گرفتم تمرکز بیشتری در این درس داشته باشم. نحوه مطالعه ام در این درس در سال 97 اشکالات زیادی داشت. مثل کم بودن تعداد تست های تمرین شده ، تخصیص ندادن زمان مناسب برای این درس (مخصوصا در فصل هایی که مشکل داشتم) ، تمرین کم آزمون های جامع.

تغییر مهمی که برای کنکور 98 ایجاد کردم این بود که زمان مطالعه زیست شناسی را افزایش دادم ، تعداد تست بیشتری تمرین کردم و اشکالات سال گذشته را هم برطرف کردم.


5- آیا در مطالعه زیست به بودجه بندی مباحث این درس در کنکور دقت می کردید؟

بله. قطعا مهم بود که از یک فصل چند سوال قرار است در کنکور بیاید. البته به عنوان اصل اول برایم مهم بود که بتوانم به تمام فصل ها توجه لازم را داشته باشم. چه فصل هایی که اهمیت کمتری داشتند و چه فصل های مهم تر. به عنوان اصل دوم نیز هر کدام از فصل هایی که اهمیت بیشتری داشت ، زمان بیشتری به آن اختصاص می دادم.


6- خیلی از دانش آموزان وقتی می خواهند در یک درس پیشرفت زیادی داشته باشند ، آن درس را در برنامه درسی هر روز خود قرار می دهند. آیا درس زیست در برنامه مطالعاتی هر روز شما بود؟ به طور متوسط چه زمانی در هفته صرف این درس می کردید؟ چه زمانی صرف مطالعه و چه زمانی صرف تست زدن می کردید؟

بله. زیست در برنامه درسی هر روز من بود.در طول ماه های اول سال ، روزی 1.5 ساعت ، ماه های آخر روزی 2 ساعت و در دوران جمع بندی که آزمون های جامع زیادی تمرین می کردم روزانه حدود 2.5 ساعت صرف درس زیست می شد.


7- کدام یک از منابع زیر اهمیت بیشتری برای شما داشت؟ کتاب درسی ، جزوه و کتاب های کمک آموزشی و...؟ منابع اصلی کمک آموزشی شما برای این درس چه بود؟

مهم ترین و اصلی ترین منبع من ، کتاب درسی ام بود. تمام قسمت های مهم و نکات تستی را هایلایت و حاشیه نویسی کرده بودم. این باعث شد هربار که کتاب را بخوانم نکات مهم تستی را نیز از حاشیه نویسی های خودم بخوانم. از کتاب های کمک آموزشی نیز ، کتاب های آبی و سه سطحی کانون و یک کتاب غیرکانونی داشتم که از آنها تمرین می کردم.


8- آیا روش خاصی در این درس داشتید که مختص به خودتان باشد و در پیشرفت شما موثر باشد؟

در دوران جمع بندی یک کار ویژه انجام می دادم. علاوه بر شرکت در آزمون های سه روز یکبار و آزمون جامع ، روزانه 2 آزمون به صورت تصادفی از فصل های مختلف زیست حل می کردم که کمک زیادی به افزایش تسلط من در این درس کرد.


9- برنامه شما برای درس زیست در دوران جمع بندی به چه صورت بود؟ چگونه سوال های این درس را تحلیل می کردید؟

مهم ترین عامل تسلط من در این درس در دوران جمع بندی ، تحلیل تک تک سوال های کنکورهای سال های گذشته و ازمون های جامع کانون بود. تمام سوال های کنکورهای 90 تا 97 و آزمون های جامع کانون را تحلیل کرده بودم و نکات آن را حاشیه نویسی می کردم. این باعث شده بود کاملا شبیه طراح فکر کنم و قسمت عمده ای از این درس را کاملا عمیق یاد گرفتم. در حدی که بعد از گذشت یک سال ، عمده مباحث کاملا در خاطرم مانده است.

Menu