آزمایش کوه آتشفشان

آزمایش کودک - آزمایش کنید - آزمایش - کودکانه- علوم دبستا- علوم اول تا پنجم دبستان

آزمایش کوه آتشفشان

شاید هر وقت صحبت از آزمایش علمی باشد این فکر به ذهنمان بیاید که برای انجام آزمایش به مواد خاصی نیاز هست. ولی همانطور که در شید شاد دیدید شما به سادگی با مواد در دسترس خانگی آزمایشات علمی متنوعی با کودک‌تان می‌توانید، داشته باشید.در آزمایش کوه آتشفشان تنها با دو ماده آشپزخانه‌ای سرکه و جوش شیرین یک آزمایش شیمی ساده و جالب داریم. بهترین فرصت هست تا در مورد کوه آتشفشان و علت فوران گدازه‌ها در حین انجام آزمایش با کودک‌تان صحبت کنید.

حتما قبل از انجام آزمایش یک دوربین عکاسی کنار دستتان داشته باشید، زیرا عکس چهره بچه ها وقتی نتیجه آزمایش را مشاهده می‌کنند، دیدنی و خنده‌دار هست.


چه نیاز دارید:

  • جوش شیرین

  • سرکه

  • دو عدد سیب


روش انجام آزمایش کوه آتشفشان :

  • ابتدا در مورد کوه آتشفشان و فوران سنگ‌ها و گازهای انباشته شده در زیر زمین با کودک‌تان صحبت کنید.در ادامه توضیح دهید که با ترکیب دو ماده جوش شیرین و سرکه قصد دارید، نمایش فوران گاز حاصل از ترکیب واکنش شیمیایی این دو ماده را داشته باشید.داخل  دو عدد سیب را خالی کنید.(دو رنگ مختلف سیب برای این هست که آزمایش جذاب‌تر و بیشتر شبیه محیط دهانه آتشفشان باشد، می توانید در هر محفظه دیگری مانند بطری یا کاسه هم آزمایش را انجام دهید).

  • در یکی از سیب‌ها اول جوش شیرین را اضافه کنید و بعد سرکه را بر روی آن بریزید، در سیب دیگر ابتدا سرکه را بریزید و بعد جوش شیرین اضافه کنید.

  • چشمان کودک‌تان گرد شده. ترکیب با هم واکنش نشان داده و فوران می‌کند.

دلیل علمی:ترکیب دو ماده جوش شیرین(یک باز) و سرکه(یک اسید) واکنش شیمیایی ایجاد کرده و مانند کوه آتشفشان حقیقی گاز دی اسید کربن تولید می‌شود.اگر دوست داشتید چند قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید تا حباب های بیشتری درست شود.

منبع: شیدشاد

Menu