برنده جایزه نوبل از تولد تا مرگ

پل گرینگارد، یک عصب‌شناس آمریکایی بود که تلاش 15 ساله او برای درک چگونگی برقراری ارتباط بین سلول‌های مغز، بینش جدیدی را نسبت به بیماری‌های روانی ایجاد کرد و جایزه نوبل را برای وی به ارمغان آورد.

برنده جایزه نوبل از تولد تا مرگ
پل گرینگارد، یک عصب‌شناس آمریکایی بود که تلاش 15 ساله او برای درک چگونگی برقراری ارتباط بین سلول های مغز، بینش جدیدی را نسبت به بیماری‌های روانی ایجاد کرد و جایزه نوبل را برای وی به ارمغان آورد.

گرینگارد تمام جایزه نقدی نوبل را که 400 هزار دلار بود، صرف ایجاد یک جایزه آکادمیک به یاد مادرش کرد. او روز شنبه و در سن 93 سالگی در نیویورک جان سپرد.
گرینگارد در سال 1925 میلادی ( 1303 )در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. پدر او فروشنده عطر و مادرش خانه‌دار بود، اما در هنگام تولد او جان خود را از دست داد. او دوران ابتدایی و متوسطه را در مدارس عمومی بروکلین و کویینز گذراند و از مدرسه فارست هیل فارغ‌التحصیل شد. سپس به نیروی دریایی پیوست و به عنوان تکنسین برق به گروهی از محقان ام آی تی پیوست که در حال توسعه سیستم‌های هشدار راداری به منظور محافظت از کشتی‌های نیروی دریایی در جنگ جهانی دوم بودند.
پس از خدمت در ارتش وارد کالج همیلتون شد و توانست در رشته ریاضی و فیزیک از آنجا فارغ‌التحصیل شود. او در سال 1948 ( 1327 )مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد و وارد حوزه فیزیک نظری شد. اما همواره نگران بود که نتایج تحقیقات او برای ساخت سلاح‌های اتمی که در آن زمان یک حوزه تحقیقاتی بسیار جدید محسوب می‌شد، مورد استفاده قرار گیرد.
به همین علت وارد حوزه نوظهور تحقیقات بیوفیزیک شد که در آن از ریاضی و فیزیک برای حل مسائل بیولوژیکی استفاده می‌شود. با وجود این که اغلب محققان این حوزه در حال مطالعه سیگنال‌های الکتریکی سلول‌های عصبی بودند، او به سراغ سیگنال‌های شیمیایی رفت که حوزه‌ای بکر محسوب می‌شد.
گرینگارد مدرک دکترای خود را در سال 1953 ( 1332) از دانشگاه جان هاپکینز دریافت کرد و پس از گذراندن یک دوره 5 ساله پسا دکتری در صنایع دارویی، در سال 1968 (1347) به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه ییل مشغول به کار شد. او پیش از ورود به ییل چندین ماه را در دانشگاه وندربیلت صرف همکاری با دکتر ارل ساترلند جونیور کرد که یک بیوشیمیدان برجسته بود. ساترلند در حوزه سیگنال‌های شیمیایی که در سلول‌های بافت چربی و عضلات در واکنش به پیام‌های دریافتی از هورمون‌ها ایجاد می‌شوند، اکتشافات متعددی داشت و جایزه نوبل 1971( 1350) را در حوزه فیزیولوژی یا پزشکی به دست آورد. گرینگارد در سال 1983 ( 1362 )به دانشگاه راکفلر منتقل شد و باقی فعالیت حرفه‌ای خود را در آنجا ادامه داد.
گرینگارد جایزه نوبل سال 2000 در رشته فیزیولوژی یا پزشکی را به طور مشترک با دکتر آروید کلارسون از کشور سوئد و دکتر اریک آر کندل از آمریکا به دلیل اکتشافات مستقل مربوط به روش‌های انتقال پیام‌های حرکتی، حافظه و وضعیت ذهنی توسط سلول‌های مغز دریافت کرد. این اکتشافات بینش جدیدی را درباره اختلالات مربوط به خطاهای ناشی از ارتباطات سلولی مانند پارکینسون، اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اعتیاد به مواد مخدر ایجاد کرد.
غم از دست دادن مادر، گرینگارد را به شدت آرزده می‌کرد، در حالی که او هیچ نشان و یادگاری از مادر نداشت. به همین علت گرینگارد پس از دریافت نوبل، به یاد مادرش، جایزه نقدی نوبل را به ایجاد یک جایزه آکادمیک به نام Pearl Meister Greengard Prize برای زنان فعال در تحقیقات بیومدیکال اختصاص داد.

منبع :

Menu