آلودگی هوا رشد مرجان‌ها را کاهش می دهد

آلودگی ناشی از ذرات معلق در هوا که بیشتر ناشی از سوختن زغال سنگ یا فوران‌های آتشفشانی است می تواند میزان نور خورشید دریافتی مرجان‌ها را کاهش داده و همچنین به کاهش دمای آب محل زندگی آنها منجر شود.

آلودگی هوا رشد مرجان‌ها را کاهش می دهد
پژوهشگران برای نخستین بار ارتباط بین سرعت رشد مرجان‌ها و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی را به صورت روشن نشان داده‌اند. آنها دریافته‌اند که آلودگی ناشی از ذرات معلق در هوا که بیشتر ناشی از سوختن زغال سنگ یا فوران‌های آتشفشانی است می تواند میزان نور خورشید دریافتی مرجان‌ها را کاهش داده و همچنین به کاهش دمای آب محل زندگی آنها منجر شود.

نتایج مطالعه تیمی از دانشمندان انگلیسی، استرالیایی و پانامایی که در نشریه "نیچر ژئوساینس" منتشر شده نشان می دهد اگرچه صخره‌های مرجانی در زیر آب رشد می کنند، اما به تغییرات ایجاد شده در تراکم آلاینده ذرات معلق اتمسفری واکنش نشان می دهند. مرجان‌ها کلنی‌هایی از سلول‌های جانوری ساده بوده، اما به جلبک‌های فتوسنتز کننده برای تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز خود وابسته هستند.

صخره‌های مرجانی متنوع‌ترین زیست بوم اقیانوسی هستند و حدود 25 درصد از گونه‌های اقیانوسی برای تامین مواد غذایی و سرپناه خود به آنها وابسته هستند. تا پیش از این، مطالعات مختلف آسیب پذیری صخره‌های مرجانی نسبت به تغییرات آب و هوایی و افزایش اسیدیته آب اقیانوس‌ها را نشان داده بودند، اما مطالعه اخیر برای نخستین بار ارتباط بین رشد صخره‌های مرجانی و تراکم آلودگی ذرات معلق اتمسفری را به طور مشخص ثابت کرده است.

ذرات معلق موجب انعکاس نور خورشید و روشن‌تر شدن ابرها می شوند. از این رو، نور موجود برای فتوسنتز صخره‌های مرجانی و دمای آب کاهش می یابد. این عوامل در کنار هم موجب کند شدن آهنگ رشد صخره‌های مرجانی می شوند.

در این مطالعه از ترکیب گزارش‌های ثبت شده درباره اسکلت مرجان‌ها، مشاهدات به دست آمده از کشتی‌ها، شبیه سازهای الگوی آب و هوایی و مدل سازی آماری استفاده شده است. دانشمندان امیدوارند نتایج کسب شده از این مطالعه به درک بهتر از تغییر احتمالی نرخ رشد مرجان‌ها در آینده منجر شده و نه تنها سطح دی اکسید کربن بلکه آلاینده‌های دیگر مانند ذرات معلق نیز مورد توجه قرار بگیرند.

منبع :

Menu