باشگاه فوتبال منچستر یونایتد

باشگاه فوتبال منچستر یونایتد در سال ۱۸۷۸ توسط شرکت راه‌آهن لانکشایر و یورکشایر و با نام نیوتون هیث در شهر منچستر انگلیس تاسیس شدو در سال ۱۹۰۲، نام این باشگاه به منچستر یونایتد تغییر یافت.

باشگاه فوتبال منچستر یونایتد

اولين بازي رسمي منچستر يونايتد در ۲۰نوامبر ۱۸۸۰ در مقابل بولتون واندررز شکل گرفت که با نتيجه ۶-۰ تن به شکست دادند.

منچستر در سال  ۱۸۸۸ به عضويت ليگ محلي شهر منچستر در آمد و پس از منحل شدن اين ليگ به ليگ ديگري به نام اتحاد فوتبال پيوست. در ۳ فصل بعد اين ليگ با ليگ برتر ادغام شد و منچستر در اين ليگ در فصل ۹۳-۱۸۹۲ کار خود را از دسته اول شروع کرد و ديري نگذشت که منچستر با ليگ دسته دوم سقوط کرد.
 
در ژانويه ۱۹۰۲، باشگاه با بدهي ۲،۶۷۰ پوند ورشکسته شد. هري استفورد، کاپيتان منچستر يونايتد ۴ تاجر از جمله جان هنري ديويس را يافت که حاضر شدند هر کدام ۵۰۰ پوند در باشگاه سرمايه‌ گذاري کنند و تيم منچستر را از ورشکستگي نجات دهند. و در همين سال نام باشگاه به صورت رسمي به نام منچستر يونايتد در آمد.

باشگاه منچستر با ارنست منگنال به عنوان مربي در سال ۱۹۰۶ توانست عنوان نايب قهرماني در ليگ دسته دوم را بدست بياورد و به ليگ دسته اول را يابد و در سال ۱۹۰۸ توانست براي اولين عنوان قهرماني خود را در ليگ دسته اول بدست بياورد . در شروع فصل بعد منچستر توانست  ۲ عنوان قهرماني جام خيريه انگليس و جام حذفي انگليس را بدست بياورد .

در سال ۱۹۲۲، بعد از شروع دوباره ليگ‌هاي فوتبال پس از توقف سه ساله به علت جنگ جهاني اول، منچستر يونايتد به دسته دوم سقوط کرد و در سال ۱۹۲۵ بار ديگر به دسته اول بازگشت. ولي در سال ۱۹۳۱ دوباره به دسته دوم رفت و به باشگاه يو-يويي تبديل شد. در آن سال، منچستر يونايتد ضعيف‌ ترين نتيجهٔ تاريخ خود را گرفت و در ليگ دسته دوم در رتبهٔ بيستم قرار گرفت.

با مرگ جان هنري ديويس در اکتبر ۱۹۲۷ بار ديگر باشگاه منچستر در آستانه ورشکستگي قرار گرفت اما در دسامبر ۱۹۳۱، جيمز گيبسون در باشگاه سرمايه‌ گذاري کرد و اداره باشگاه را در دست گرفت.

 

- ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۹

در اکتبر ۱۹۴۵، پس از از سرگيري دوبارهٔ مسابقات فوتبال بعد از جنگ جهاني دوم، مت بازبي با قراردادي ۵ ساله به منچستر يونايتد پيوست. او کارش را با جذب پنج بازيکن شروع کرد. بازبي در سال‌هاي ۱۹۴۷، ۱۹۴۸ و ۱۹۴۹ با تيم نايب قهرمان ليگ دسته اول شد و در سال ۱۹۴۸ نيز قهرمان جام حذفي انگليس شد. در سال ۱۹۵۲، باشگاه پس از ۴۱ سال قهرمان ليگ دسته اول شد. با ميانگين سني ۲۲ سال، تيم سر مت بازبي در آن سال‌ها توسط رسانه‌ها «بچه‌هاي بازبي» خوانده مي‌شد. در سال ۱۹۵۶، منچستر يونايتد به عنوان اولين تيم انگليسي به ليگ قهرمانان اروپا راه يافت. آن‌ها در اين مسابقات، در نيمه‌ نهايي بازي را به رئال مادريد واگذار کردند و حذف شدند. در همان مسابقات، منچستر يونايتد با نتيجه ۱۰ بر صفر باشگاه بلژيکي اندرلخت را شکست داد. اين پيروزي، به عنوان پرگل ترين پيروزي منچستر يونايتد در تاريخ اين باشگاه محسوب مي‌شود.

در سال بعد و در همين مسابقات، در راه برگشت به خانه پس از برد مقابل ستاره سرخ بلگراد، هواپيمايي که بازيکنان منچستر يونايتد، تعدادي خبرنگار و مقامات باشگاه را به انگليس انتقال مي‌داد، در حالي که در مونيخ آلمان سوخت‌ گيري کرده بود، درحال بلند شدن از زمين دچار سانحه شد. فاجعه هوايي مونيخ در ۶ فوريه ۱۹۵۸ رخ داد و جان ۲۳ نفر را گرفت، از جمله ۸ تن از بازيکنان منچستر يونايتد. جئوف بنت، راجر بايرن، ادي کولمن، دانکن ادواردز، مارک جونز، ديويد پگ، تامي تيلور و بيلي ولان بازيکناني بودند که در اين حادثه جان باختند و چندي ديگر از بازيکنان در اين حادثه به شدت مجروح شدند.

مت بازبي در اين حادثه مجروح شد و در دوران درمانش، جيمي مورفي هدايت تيم را بر عهده گرفت.در آن سال آن‌ها به فينال جام حذفي رسيدند، اما در مقابل بولتون واندررز مغلوب شدند.با به رسميت شناختن اين فاجعه، يوفا از باشگاه دعوت کرد تا در فصل ۵۹–۱۹۵۸ ليگ قهرمانان اروپا درکنار ولورهمپتون شرکت کند. با وجود تصويب اتحاديه فوتبال انگليس، سازمان ليگ تشخيص داد به علت اين که منچستر يونايتد به اين مسابقات راه پيدا نکرده‌ است، نمي‌تواند در آن شرکت کند. بازبي با خريدن بازيکناني هم‌چون دنيس لا و پت کرراند تيم دههٔ ۶۰ منچستر يونايتد را دوباره ساخت. اين تيم همراه با بازيکناني هم‌چون جرج بست در سال ۱۹۶۳ در جام حذفي قهرمان شد.

در فصل بعدي در ليگ نايب قهرمان شدند و در سال ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷ توانستند در ليگ به مقام قهرماني برسند. در سال ۱۹۶۸، منچستر يونايتد در فينال ليگ قهرمانان اروپا با نتيجهٔ ۴ بر ۱ تيم بنفيکا را شکست داد و به عنوان اولين تيم انگليسي، در ليگ قهرمانان اروپا، قهرمان شد.در آن تيم، سه برندهٔ توپ طلاي اروپا يعني بابي چارلتون، دنيس لا و جرج بست حضور داشتند. مت بازبي در سال ۱۹۶۹ از سمت خود استعفا داد و ويلف مک‌گينس، بازيکن سابق منچستر يونايتد، جانشين وي شد.

- ۱۹۸۶ تا ۱۹۶۹
به دنبال کسب رتبهٔ هشتم در فصل ۷۰–۱۹۶۹ و شروع ضعيف در فصل ۷۱–۱۹۷۰، بازبي پذيرفت تا به صورت موقت سرمربي تيم بشود و ويلف مک‌گينس نيز به عنوان کمک مربي در تيم مشغول شد. در ژوئن ۱۹۷۱، فرانک اوفارل، به عنوان سرمربي برگزيده شد. ولي ۱۸ ماه بعد و در دسامبر ۱۹۷۲ تامي دوچرتي جانشين وي شد. دوچرتي منچستر يونايتد را از سقوط به دستهٔ پايين‌تر نجات داد. ولي در سال ۱۹۷۴ آن‌ها به دستهٔ پايين‌تر سقوط کردند. مثلث خط حملهٔ يونايتد يعني بست، لا و چارلتون باشگاه را ترک کردند. باشگاه سال بعد به دسته اول بازگشت و در سال ۱۹۷۶ به بازي نهايي جام حذفي رسيد. اما در آن‌جا مغلوب ساوت‌همپتون شد. منچستر يونايتد در سال ۱۹۷۷ باز هم به فينال رسيد و اين بار ۲ بر ۱ مقابل تبم فوتبال ليورپول به برتري رسيد. دوچرتي پس از مدت کوتاهي و به دنبال افشاي رابطه‌اش با همسر فيزيوتراپ باشگاه، برکنار شد.

ديو سکستون در سال ۱۹۷۷، جانشين دوچرتي شد. با وجود خريد بازيکنان بزرگي هم‌چون جو جردن، گوردون مک‌کوئين، گري بيلي و راي ويلکينز، باشگاه در آن سال به نتيجهٔ قابل توجهي دست نيافت. آن‌ها در فصل ۸۰–۱۹۷۹ در ليگ و جام حذفي نايب قهرمان شدند. سکستون در سال ۱۹۸۱ برکنار و ران اتکينسون جانشين وي شد. او رکورد نقل‌ وانقالات انگليس را شکست و برايان رابسون را از وست برومويچ با مبلغ ۱٫۵ ميليون پوند به منچستر يونايتد آورد. با هدايت اتکينسون، منچستر يونايتد دو بار در سال‌هاي ۱۹۸۳ و ۱۹۸۵، قهرمان جام حذفي شد. در فصل ۸۶–۱۹۸۵ منچستر يونايتد، در حالي که به قهرماني خيلي نزديک بود، ليگ را با رتبه چهارم به پايان رساند. سال بعد منچستر يونايتد خطر سقوط را از سر گذراند و اتکينسون برکنار شد.

*سال‌هاي فرگوسن از سال ۱۹۸۶ تا کنون
سر الکس فرگوسن و دستيارش آرچي ناکس در روز برکناري اتکينسون از تيم آبردين به منچستر يونايتد آمدند و با هدايت اين دو مربي باشگاه منچستر در آن فصل به رتبهٔ يازدهم ليگ دست يافت. با وجود اين که فرگوسن منچستر يونايتد را در فصل ۸۸–۱۹۸۷ در ليگ به مقام دوم رساند، ولي در فصل بعدي دوباره منچستر يونايتد يازدهم شد. فرگوسن در آستانهٔ برکناري بود، ولي با شکست دادن کريستال پالاس، آن‌ها قهرمان جام حذفي سال ۱۹۹۰ شدند و فرگوسن در سمت خود باقي ماند. در فصل بعد منچستر يونايتد براي اولين بار در جام در جام اروپا قهرمان شد و در بازي سوپر جام اروپا با يک گل، ستاره سرخ بلگراد، قهرمان ليگ قهرمانان اروپا را شکست داد و سوپر جام اروپا را نيز به دست آورد.در فصل بعدي منچستر يونايتد در ومبلي تيم ناتينگهام فارست را يک بر صفر شکست داد و عنوان قهرماني جام اتحاديه را به دست آورد. در سال ۱۹۹۳ باشگاه براي اولين پس از سال ۱۹۶۷، قهرمان ليگ برتر شد و در فصل بعدي نيز منچستر يونايتد جام حذفي و ليگ برتر را فتح کرد.

در فصل ۹۹–۱۹۹۸ منچستر يونايتد به نخستين تيم انگليسي تبديل شد که هر سه جام ليگ برتر، جام حذفي و ليگ قهرمانان اروپا را در يک فصل به دست مي‌آورد. در حقيقت منچستر يونايتد تنها تيم انگليسي است که سه‌ گانه را در کارنامهٔ خود ثبت کرده‌است. آن‌ها در فينال ليگ قهرمانان سال ۱۹۹۹ در حالي که از بايرن مونيخ با يک گل عقب بودند، در وقت‌هاي اضافه با گل‌هاي اوله گانر سولسشير و تدي شرينگهام به پيروزي رسيدند. هم‌چنين با شکست دادن تيم پالميراس در توکيو، جام بين قاره‌اي را نيز به دست آوردند. پس از آن، فرگوسن به خاطر خدمات خود به فوتبال لقب سر را از ملکه بريتانيا دريافت کرد.

در سال ۲۰۰۰، منچستر يونايتد به جام باشگاه‌هاي جهان راه يافت و ليگ برتر را نيز دوباره در فصل‌هاي ۲۰۰۰–۱۹۹۹ و ۲۰۰۱–۲۰۰۰ فتح کرد. آن‌ها در فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۱ نايب قهرمان ليگ شدند و در فصل بعد، دوباره عنوان قهرماني را به دست آوردند. قهرماني جام حذفي فصل ۲۰۰۴–۲۰۰۳ نيز نصيب منچستر يونايتد شد. در فصل ۲۰۰۶–۲۰۰۵ منچستر يونايتد براي اولين بار در تاريخ خود، از راه‌يابي به مرحله حذفي ليگ قهرمانان اروپا بازماند. اما با نايب قهرماني در ليگ برتر و قهرماني در جام اتحاديه، اين امر را جبران کرد. منچستر يونايتد در فصل‌هاي ۰۷–۲۰۰۶ و ۰۸–۲۰۰۷ قهرمان ليگ برتر شد و در سال ۲۰۰۸ با شکست ۶ بر ۵ تيم چلسي در ضربات پنالتي (۱ بر ۱ مساوي در وقت قانوني و اضافه) قهرمان اروپا شد. در اين بازي، رايان گيگز براي ۹۳۰ بار براي منچستر يونايتد به ميدان رفت و رکورد بابي چارلتون را شکست. در دسامبر همان سال، منچستر يونايتد قهرمان باشگاه‌هاي جهان شد و در فصل ۰۹–۲۰۰۸ در جام اتحاديه عنوان قهرماني را کسب کرد. در تابستان آن سال، کريستيانو رونالدو با مبلغ ۸۰ ميليون پوند به رئال مادريد فروخته شد که وي را به گران‌ ترين بازيکن تاريخ فوتبال تبديل کرد. در سال ۲۰۱۰ منچستريونايتد ۲ بر ۱ استون ويلا را در بازي نهايي جام اتحاديه شکست داد و توانست براي اولين بار در اين جام، از مقام قهرماني خود دفاع کند.

منچستر يونايتد در فصل ۱۰–۲۰۰۹ به مقام نايب قهرماني رسيد. اما در فصل ۱۱–۲۰۱۰، براي نوزدهمين بار در ليگ برتر قهرمان شد. منچستر يونايتد با کسب اين عنوان، رکورد ۱۸ قهرماني تيم ليورپول در ليگ را شکست و به پرافتخارترين تيم باشگاهي در ليگ برتر انگلستان تبديل شد.

آرم و لباس تيم
آرم باشگاه منچستر يونايتد، از آرم شوراي شهر منچستر گرفته شده‌است. اگرچه تغييرات بسياري در آن ديده مي‌شود و از آن آرم، فقط کشتي آن باقي مانده‌ است. در دههٔ ۶۰ ميلادي، به منچستر يونايتد لقب شياطين سرخ داده شد. در آن زمان اين لقب به صورت رسمي وارد برنامه‌هاي باشگاه شد و در دههٔ ۷۰ ميلادي، نشان يک شيطان به آرم باشگاه اضافه شد.

لباس تيم نيوتون هيث در ابتدا، پيراهن‌هاي سبز و زرد به همراه جوراب و شورت ورزشي آبي بود. بين سال‌هاي ۱۸۹۴ تا ۱۸۹۶ پيراهن باشگاه رنگ سبز و طلايي بود تا اين‌که در سال ۱۸۹۶، پيراهن باشگاه يک دست سفيد شد و بازيکنان جوراب‌هاي آبي‌رنگ پوشيدند. بعد از آن که نام باشگاه در سال ۱۹۰۲ به منچستر يونايتد تغيير يافت، رنگ لباس تيم نيز عوض شد. از آن زمان به بعد بازيکنان پيراهن قرمز، شورت ورزشي سفيد و جوراب سياه مي‌پوشيدند. تا سال ۱۹۲۲، تغييرات چنداني در لباس تيم صورت نگرفت تا اين که در آن سال يک علامت V قرمز تيره به قسمت اطراف يقه پيراهن تيم اضافه شد. لباس خانگي تيم منچستر تا سال ۱۹۲۷ به همين شکل بود. در سال ۱۹۳۴، بازيکنان پيراهن‌هاي آلبالويي و سفيد رنگ پوشيدند، ولي در فصل بعدي پيراهن تيم به همان قرمز يکدست تغيير يافت. از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۵، جوراب‌هاي بازيکنان از رنگ مشکي به رنگ سفيد تغيير کرد و از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۱، جوراب‌هاي تيم، قرمزرنگ شد. در آن سال دوباره جوراب‌هاي تيم به رنگ مشکي در آمد. لباس تيم در فصل ۱۱–۲۰۱۰، قرمز رنگ با يقه‌هاي سفيد، شورت ورزشي سفيد و جوراب‌هاي مشکي بود. در طراحي پيراهن فصل ۱۳–۲۰۱۲ منچستر يونايتد، از نوعي پارچه از جنس کتان به نام گينگهام الهام گرفته شده‌ است. اين پارچه در طول انقلاب صنعتي در شهر منچستر توليد شده و به نوعي نماد اين شهر به حساب مي‌آيد.

لباس دوم تيم اغلب فصل‌ها پيراهن و شورت ورزشي سفيد و جوراب‌هاي سياه بوده‌ است، ولي چندين استثنا هم وجود داشته‌ است. مثلا در فصل ۲۰۰۰–۱۹۹۹ پيراهن دوم تيم، آبي نفتي به همراه‌هاي راه‌راه‌هاي باريک نقره‌اي رنگ بود و در فصل ۱۱–۲۰۱۰ لباس دوم تيم، پيراهن سفيد به همراه خط‌هاي آبي و قرمز رنگ و شورت ورزشي سياه و جوراب سفيد رنگ بود. در فصل ۹۶–۱۹۹۵، آن‌ها براي دو بازي پيراهن تمام خاکستري پوشيدند، ولي به دليل شکايت بازيکنان از اين که در زمين نمي‌توانند يکديگر را پيدا کنند، پيراهن دوم تيم تغيير کرد. از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶، پيراهن دوم تيم آبي و سفيد رنگ بود. در سالي که منچستر يونايتد هر سه جام را به دست آورد، پيراهن دوم تيم يک‌دست سياه‌رنگ بود. از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، پيراهن دوم تيم سفيد به همراه خطوط آبي و قرمز رنگ و جوراب‌ها و شورت‌هاي ورزشي آبي رنگ بود. در فصل ۰۹–۲۰۰۸، به مناسبت چهلمين سالگرد فتح ليگ قهرمانان اروپا براي نخستين بار، باشگاه پيراهن دوم تيم را به يک‌ دست آبي تغيير داد.

ورزشگاه‌هاي خانگي منچستر يونايتد
نيوتون هيث در ابتدا در زمين نورث وود که زميني نزديک حياط راه‌ آهن بود، بازي مي‌کرد. گنجايش اصلي آن ورزشگاه ۱۲،۰۰۰ نفر بود. مقامات باشگاه تصميم گرفتند تا براي پيوستن به ليگ برتر بر امکانات اين ورزشگاه بيفزايند. در سال ۱۸۸۷، تغييرات کوچکي در ورزشگاه صورت گرفت و در سال ۱۸۹۱، باشگاه از حداقل ذخاير مالي خود براي نصب دو جايگاه جديد در ورزشگاه و اضافه شدن ۲٬۰۰۰ نفر به ظرفيت ورزشگاه استفاده کرد.

در ماه ژوئن ۱۸۹۳ که باشگاه به تازگي تحويل صاحبان جديدش داده شده بود، زمين نورث وود براي باشگاه نامناسب تشخيص داده شد. اي. اچ آلبوت زمينهٔ استفاده از زمين بانک استريت در کليتون را فراهم کرد.

در زماني که بانک استريت به دليل مشکلات مالي باشگاه تعطيل شد، هري استفورد توانست پول کافي جمع‌آوري کند و يک زمين موقت براي بازي‌هاي تيم در هارپورهي فراهم آورد. به دنبال سرمايه‌ گذاري‌هاي جديد در باشگاه، جي. اچ ديويس ۵۰۰ پوند پرداخت و علاوه بر احياي زمين بانک استريت، يک جايگاه ۱،۰۰۰ نفري جديد نيز به آن افزود. در عرض چهار سال، چهار طرف ورزشگاه داراي جايگاه شد و ظرفيت ورزشگاه به ۵۰،۰۰۰ نفر رسيد.

بعد از کسب عنوان قهرماني ليگ در سال ۱۹۰۸ و قهرماني در جام حذفي در سال بعد، بانک استريت براي جاه‌ طلبي‌هاي بزرگ ديويس کافي نبود. در فوريه ۱۹۰۹، شش هفته قبل از فينال جام حذفي، الدترافورد به عنوان نام ورزشگاه جديد منچستر يونايتد تصويب شد. باشگاه، زمين ورزشگاه را به قيمت ۶۰،۰۰۰ پوند خريد. بودجه‌اي ۳۰،۰۰۰ پوندي به آرچيبالد ليچ (معمار) داده شد تا کار ساخت را شروع کند. در ابتدا قرار بود تا ورزشگاه ۱۰۰،۰۰۰ نفري باشد، ولي با توجه به بودجه، به ۷۷،۰۰۰ نفر کاهش يافت. ورزشگاه توسط آقايان براملد و اسميت در شهر منچستر ساخته شد. رکورد حضور بيشترين تماشاگر در اين ورزشگاه، در ۲۵ مارس ۱۹۳۹ ثبت شد. در آن بازي که نيمه‌نهايي جام حذفي بود،۷۶٬۹۶۲ تماشاگر به ورزشگاه آمدند.

در طول جنگ جهاني دوم و به دليل بمباران، بخش زيادي از ورزشگاه تخريب شد. تونل ورودي جنوب ورزشگاه، تنها قسمت باقي‌مانده از آن بود. بعد از جنگ باشگاه از کميسيون خسارت جنگ ۲۲٬۲۷۸ پوند دريافت کرد تا ورزشگاه را بازسازي کند. در طول بازسازي ورزشگاه، منچستر يونايتد بازي‌هاي خانگي‌اش را در ورزشگاه خانگي منچسترسيتي برگزار مي‌کرد. منچستر يونايتد سالانه ۵،۰۰۰ پوند و به علاوه قسمتي از سود باشگاه را صرف کرد تا استرتفورد اند، جايگاه‌هاي غربي و شرقي ورزشگاه بازسازي شد. در مارس ۱۹۵۷، ۴۰،۰۰۰ پوند صرف شد تا سيستم نور ورزشگاه برقرار شود. در سال ۱۹۸۷، سيستم روشنايي جديدي در ورزشگاه نصب شد. سيستمي که تا امروز باقي مانده‌است.

بعد از ابلاغ گزارش تيلور، ظرفيت ورزشگاه الدترافورد به ۴۴،۰۰۰ نفر کاهش پيدا کرد. در سال ۱۹۹۵، جايگاه شمالي ورزشگاه، بازسازي شد و ظرفيت ورزشگاه به ۵۵،۰۰۰ نفر افزايش يافت. در پايان فصل ۹۹–۱۹۹۸، جايگاه‌هاي شرقي و غربي نيز بازسازي شد و ظرفيت ورزشگاه به ۶۷،۰۰۰ نفر افزايش يافت. از ژوئيه ۲۰۰۵ تا مهٔ ۲۰۰۶، با اضافه شدن جايگاه‌هاي شمال غربي و شمال شرقي، ۸،۰۰۰ نفر ديگر به ظرفيت ورزشگاه افزوده شد. در ۲۶ مارس ۲۰۰۶، يک رکورد براي بيشترين حضور تماشاگر در يک بازي ثبت شد و ۶۹٬۰۷۰ نفر در ورزشگاه الدترافورد حضور يافتند. در ۳۱ مارس ۲۰۰۷، اين رکورد شکسته شد، چرا که ۷۶٬۰۹۸ نفر بازي منچستر يونايتد و بلکبرن را از نزديک تماشا کردند. يعني فقط ۱۱۴ صندلي در اين بازي خالي مانده بود (۰٫۱۵ ٪ از ظرفيت ورزشگاه). در سال ۲۰۰۹، به دليل تعميرات مختلف بر روي جايگاه‌ها، ۲۵۵ نفر از ظرفيت ورزشگاه کم شد و ظرفيت ورزشگاه الدترافورد به ۷۵٬۹۵۷ کاهش يافت.

هواداران
منچستر يونايتد با داشتن بيشترين هوادار، باشگاه‌هاي هواداري و بيشترين ميانگين تماشاگر براي هر بازي خانگي، پرطرفدارترين تيم جهان به حساب مي‌آيد. اين باشگاه بالغ بر ۲۰۰ باشگاه هواداري رسمي را در ۲۴ کشور دنيا اداره مي‌کند. باشگاه منچستر يونايتد به خاطر تورهاي تابستاني خود و سفر به نقاط مختلف جهان در تعطيلات، محبوبيت ويژه‌اي در نزد مردم جهان دارد. نتايج يک نظرسنجي نيز در سال ۲۰۱۲ نشان مي‌دهد که منچستر يونايتد با ۶۵۹ ميليون هوادار در سرتاسر دنيا، پرطرفدارترين تيم فوتبال دنياست.

رقيبان سنتي
منچستر يونايتد سه رقيب سنتي دارد: ليورپول، ليدز يونايتد و منچستر سيتي
 
حساسيت بازي دو تيم منچستر يونايتد و منچستر سيتي، به خاطر آن است که هر دو از يک شهر هستند و منچستر سيتي سال‌هاست سعي مي‌کند تا جاي منچستر يونايتد را به عنوان تيم اول شهر منچستر بگيرد.

رقابت دو تيم منچستر يونايتد و ليورپول، به دوران انقلاب صنعتي باز مي‌گردد. در آن زمان منچستر يک شهر مهم در صنعت نساجي بود و ليورپول نيز بندر مهمي به حساب مي‌آمد.

به بازي بين دو تيم منچستر يونايتد و ليدز يونايتد جنگ گل‌ها هم گفته مي‌شود. زيرا ليدز يونايتد نمايندهٔ منطقهٔ يورکشاير و منچستر يونايتد نمايندهٔ منطقهٔ لانکشاير مي‌باشد.

برند جهاني
باشگاه منچستر يونايتد به عنوان يک برند جهاني توصيف مي‌شود. يک گزارش در سال ۲۰۰۹، نشان مي‌دهد که ارزش تجاري و مالکيت معنوي باشگاه، حدود ۳۲۹ ميليون پوند است که از نظر قدرت برند داراي نمرهٔ AAA مي‌باشد (قوي‌ترين برند).در سال ۲۰۱۲، مجله فوربز، برند منچستر يونايتد را با ارزشي معادل ۲٫۲۳ ميليارد دلار در رده نخست ارزشمندترين برندهاي باشگاه‌هاي ورزشي جهان قرار داد. اين باشگاه، در جدول پولي فوتبال ديلويت در ردهٔ سوم قرار دارد. (پس از رئال مادريد و بارسلونا)

قدرت برند و به طور کلي شهرت منچستر يونايتد در جهان، اغلب به بازسازي تيم منچستر يونايتد توسط مت بازبي و به دنبال آن کسب موفقيت‌هاي مختلف بعد از فاجعه هوايي مونيخ نسبت داده مي‌شود، کاري که تحسين همگان را برانگيخت. تيمي شامل بازيکناني چون بابي چارلتون، نوبي استايلز (اعضاي تيم ملي انگلستان که قهرمان جهان شد)، دنيس لا و جرج بست. سبک بازي حمله‌اي اين تيم به «تسخير ابتکار فوتبال انگليس» مشهور شده بود.

منچستر يونايتد نخستين باشگاه انگليسي بود که سهامش در سال ۱۹۹۱، در بورس اوراق بهادار لندن، به فروش گذاشته شد. با اين کار، باشگاه پيشرفت قابل توجهي در مسائل مالي کرد و استراتژي‌اش در بخش تبليغاتي را بهبود بخشيد. تمرکز باشگاه روي تبليغات و موفقيت‌هاي ورزشي تيم در مسابقات مختلف، سود قابل توجهي را براي باشگاه به ارمغان آورد. قدرت برند منچستر يونايتد، با توجه رسانه‌هاي مختلف به بازيکنان اين تيم در خارج از زمين، از جمله ديويد بکهام (که خيلي زود خودش يک برند در جهان شد)، بيشتر شد. اين توجه باعث شد تا در روي زمين نيز توجه بيشتري به منچستر يونايتد شود و فرصت‌هاي خوبي از جمله حاميان مالي خوب و حق پخش تلويزيوني نصيب اين تيم شود. در اين زمان محوبيت ديويد بکهام در آسيا دليل جدايي ناپذير موفقيت تجاري باشگاه در اين قاره بود.

به خاطر کسب نتايج عالي در رقابت‌هاي مختلف، زمينه براي توليد درآمد بيشتر از طريق حقّ پخش تلويزيوني بازي‌هاي تيم، ايجاد شد. از آغاز ليگ برتر، منچستر يونايتد براي فروش حق پخش تلويزيوني بازي‌هاي تيم خود، بيشترين درآمد را در بين باشگاه‌هاي انگليسي کسب کرده‌است. اين باشگاه با شبکه اسکاي بريتانيا قرارداد دارد. منچستر يونايتد داراي بيشترين درآمد از طريق تبليغات در بين تيم‌هاي انگليسي است. راز موفقيت باشگاه در جذب حاميان مالي درجه يک، داشتن قرارداد ۱۳ ساله و ۳۰۳ ميليون پوندي با کمپاني نايک است که از سال ۲۰۰۲ طراحي و توليد لباس تيم را بر عهده گرفته‌ است.

حاميان مالي
حاميان مالي پيراهن تيم

شرکت شارپ، نخستين حامي مالي منچستر يونايتد به حساب مي‌آيد. اين شرکت در فصل ۸۳–۱۹۸۲، قراردادي پنج ساله به ارزش ۵۰۰،۰۰۰ پوند با منچستر يونايتد امضا کرد. شارپ تا فصل ۲۰۰۰–۱۹۹۹، حامي مالي منچستر بود. بعد از آن، باشگاه با شرکت وودافون، قرارداد چهارساله و ۳۰ ميليون پوندي امضا کرد. وودافون براي امضاي قرارداد چهارساله‌اي ديگر به ارزش ۳۶ ميليون پوند موافقت کرد، ولي پس از دو فصل تصميم گرفت قراردادش با باشگاه منچستر يونايتد را فسخ کند. آن‌ها دليل اين‌کار را تمرکز بيشتر روي حمايت مالي از ليگ قهرمانان اروپا اعلام کردند.

در شروع فصل ۰۷–۲۰۰۶، شرکت بيمه گروه بين‌المللي آمريکايي قراردادي چهارساله به ارزش ۵۶٫۵ ميليون پوند با باشگاه به امضا رساند که اين مقدار، بالاترين مبلغ، براي يک حامي مالي در دنيا بود. اين قرارداد در سپتامبر ۲۰۰۶ منعقد شد. در ابتداي فصل ۱۱–۲۰۱۰، شرکت بيمه اتکايي آمريکايي به نام اي‌اوان قراردادي چهارساله و به مبلغ ۸۰ ميليون پوند با باشگاه منچستر يونايتد به امضا رساند که ارزشمندترين حامي مالي باشگاه‌هاي فوتبال در تاريخ به حساب مي‌آيد. در اوت ۲۰۱۱، دي‌اچ‌ال با يونايتد قراردادي چهارساله و به ارزش ۴۰ ميليون پوند امضا کرد و حامي لباس‌هاي تمرين تيم شد. گفته مي‌شود اين نخستين بار در فوتبال انگلستان است که شرکتي حامي مالي لباس‌هاي تمرين تيمي مي‌شود. در ۳۰ ژوئيه ۲۰۱۲ باشگاه منچستر يونايتد با جنرال موتورز قرارداد هفت ساله‌اي به امضا رساند و از ابتداي فصل ۱۵–۲۰۱۴ شورولت به جاي اي‌اوان روي پيراهن تيم قرار خواهد گرفت.

توليدکننده‌هاي لباس تيم
توليدکننده لباس‌هاي باشگاه در ابتدا آمبرو بود تا اين که در سال ۱۹۷۵، باشگاه با شرکت ادميرال اسپورتزور قراردادي ۵ ساله امضا کرد. در سال ۱۹۸۰، آديداس توليد البسه يونايتد را به عهده گرفت تا اين که در سال ۱۹۹۲، آمبرو دوباره با باشگاه قرارداد امضا کرد. آمبرو ۱۰ سال توليد لباس‌هاي منچستر را بر عهده داشت. پس از آن نايک قراردادي به ارزش ۳۰۲٫۹ ميليون پوند و تا سال ۲۰۱۵ با باشگاه امضا کرد. آن‌ها در ۲۲ ماه اول کار خود ۳٫۸ ميليون پيراهن فروختند. به علاوه نايک و اي‌اوان، باشگاه چند اسپانسر ديگر دارد که در سطح پايين هستند و تبليغات آن‌ها در کنار زمين و يا در وب‌سايت رسمي باشگاه منچستر يونايتد ديده مي‌شود، مانند:آئودي و بادويزر.
 
مالکيت و امور مالي
چند روز پس از فاجعه مونيخ، لوئيس ادواردز که يکي از دوستان مت بازبي نيز بود، به هيئت مديره پيشنهاد شد. وي ۴۰،۰۰۰ پوند در باشگاه سرمايه‌گذاري کرد، ۵۴٪ سهام کل باشگاه را تصاحب کرد و در سال ۱۹۵۴، مدير باشگاه شد. وقتي ليليان گيبسون در ژانويه ۱۹۷۱ درگذشت، سهام وي به آلن گيبسون رسيد. آلن مقداري از سهم خود را به پسر لوئيس ادواردز، مارتين، فروخت. مارتين ادواردز، بعد از مرگ پدرش در سال ۱۹۸۰ ادارهٔ باشگاه را در دست گرفت. رابرت مکسول که سرمايه‌ داري بزرگ در حوزهٔ رسانه‌ها بود، تلاش کرد تا باشگاه را در سال ۱۹۸۴ بخرد، ولي ادواردز نپذيرفت. در سال ۱۹۸۹، مارتين ادواردز مي‌خواست تا باشگاه را با مبلغ ۲۰ ميليون پوند به مايکل نايتون بفروشد، اما موفق نشد و به‌جاي آن، نايتون به هيئت مديرهٔ باشگاه پيوست. منچستر يونايتد در سال ۱۹۹۱، بار ديگر به بورس انگلستان (بورس لندن) رفت و ۶٫۷ ميليون پوند از سهامش فروخته شد. در سال ۱۹۹۸، پيشنهاد ديگري براي خريد منچستر يونايتد به آن باشگاه ارائه شد. اين بار از طرف يکي از بزرگ‌ترين سرمايه‌داران رسانه‌اي دنيا يعني روپرت مرداک. سهام‌داران باشگاه عليه مرداک جبهه گرفتند و گروه اعتماد حاميان منچستر يونايتد هواداران را به خريد سهام باشگاه تشويق کرد تا مرداک باشگاه را صاحب نشود. پيشنهاد مرداک در آن زمان نظير نداشت. او براي خريد باشگاه ۶۲۳ ميليون پوند پيشنهاد کرده بود. هيئت مديره با فروش باشگاه موافقت کرد، اما کميسيون انحصار و ادغام بريتانيا در آوريل ۱۹۹۹، اين قرارداد را لغو کرد. چند سال بعد، بين سرمربي باشگاه سر الکس فرگوسن و مديران آن يعني جان مگنير و جان پاتريک مک‌کانوس(که تا آن زمان بيشتر سهام باشگاه را تصاحب کرده بودند) جنگ قدرت درگرفت. اين دو سعي کردند تا فرگوسن را از منصبش برکنار کنند. هيئت مديره پاسخ آن‌ها را با کم کردن سهمشان و اخراج تدريجي‌ شان از باشگاه داد.

در ماه مهٔ ۲۰۰۵، مالکوم گليزر ۲۸٫۷٪ سهام باشگاه را خريد. سپس با ۸۰۰ ميليون پوند (۱٫۵ ميليارد دلار) ۹۹٪ درصد باشگاه را خريد. در سال ۲۰۰۶، باشگاه اعلام کرد که ۶۶۰ ميليون پوند بدهي دارد و در نتيجه سود سالانه باشگاه به ۶۲ ميليون پوند کاهش مي‌يابد. در ژانويه ۲۰۱۰، باشگاه با بدهي ۷۱۶،۵ ميليون پوند (۱،۱۷ ميليارد دلار) مجبور شد تا ۵۰۴ ميليون پوند از سهام خود را از طريق اوراق بهادار به فروش بگذارد که به آن‌ها کمک کرد تا ۵۰۹ ميليون پوند از بدهي خود به بانک‌هاي خارجي را بپردازد. سود ساليانهٔ باشگاه به ۴۵ ميليون پوند تقليل يافت و اين باعث شروع اعتراض هواداران شد. از آن زمان بعد گروه‌هاي هواداري در اعتراض به گليزرها تشکيل شد که با نمادهاي سبز و طلايي رنگ (به رنگ لباس تيم اوليه يعني نيوتون هيث) در ورزشگاه و زمين تمرين باشگاه حاضر مي‌شوند.

رکوردهاي باشگاه منچستر يونايتد

بيشترين تجربه بازي
رايان گيگز که از سال ۱۹۹۱ در منچستر يونايتد بازي مي‌کند، تاکنون با ۹۳۰ بازي بشترين تعداد بازي در منچستر يونايتد را داراست . در بين بازيکنان منچستر يونايتد رکورد دار مي‌باشد.بابي چارلتون که از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۳ در يونايتد بازي مي‌کرد، با ۷۵۸ بازي در رتبه دوم قرار دارد. هم‌ چنين پل اسکولز با ۷۱۶ بازي در رتبه سوم قرار دارد.

بهترين گلزنان تاريخ باشگاه
بابي چارلتون با زدن ۲۴۹ گل در ۷۵۸ بازي براي منچستر يونايتد، بهترين گلزن تاريخ باشگاه منچستر يونايتد به حساب مي‌آيد. رکورد وي از سال ۱۹۷۳ تاکنون دست نخورده باقي مانده‌است. بعد از او دنيس لا با ۲۳۷ گل در ۴۰۴ بازي در رده دوم قرار دارد. جک رولي هم با ۲۱۱ گل در ۴۲۴ مسابقه، سومين گلزن تاريخ باشگاه محسوب مي‌شود.

جوايز بازيکنان

توپ طلاي اروپا

بازيکنان ذيل در زماني که در منچستر يونايتد بازي مي‌کرده‌اند، موفق به کسب توپ طلاي اروپا شده‌اند:

    دنيس لا - ۱۹۶۴
    بابي چارلتون - ۱۹۶۶
    جرج بست - ۱۹۶۸
    کريستيانو رونالدو - ۲۰۰۸

کفش طلاي اروپا

بازيکنان ذيل در زماني که در منچستر يونايتد بازي مي‌کرده‌اند، موفق به کسب کفش طلاي اروپا شده‌اند:

    کريستيانو رونالدو (۳۱ گل) - ۲۰۰۸

بهترين بازيکن سال يوفا

بازيکنان ذيل در زماني که در منچستر يونايتد بازي مي‌کرده‌اند، موفق به کسب عنوان بهترين بازيکن سال يوفا شده‌اند:

    ديويد بکهام - ۱۹۹۹
    کريستيانو رونالدو - ۲۰۰۸

بازيکن سال فوتبال جهان

بازيکنان ذيل در زماني که در منچستر يونايتد بازي مي‌کرده‌اند، موفق به کسب عنوان بازيکن سال فوتبال جهان شده‌اند:

    کريستيانو رونالدو - ۲۰۰۸

*ستاره هاي باشگاه فوتبال منچستر يونايتد از ابتداتا کنون:

هري استفورد، جئوف بنت، ادي کولمن، مارک جونز، تامي تيلور، راجر بايرن، بيلي ولان، جورج بست، ويلف مک‌گينس، گوردون مک‌کوئين، گري بيلي، راي ويلکينز، ادوارد جانسون، بن فستر، فرانک باکلي، تامي تيلور، برايان رابسون، بابي چارلتون، مارک هيوز، اريک کانتونا، ياپ استام، پل اينس، نيکي بات، فابين بارتز، لوران بلان، مارک بوسنيچ، دوايت يورک، روي کين، پيتر اشمايکل، تدي شرينگهام، ديويد بکهام، ديگو فورلان، اوون هارگريوز، رود فان نيستلروي، کارلوس توس، جرارد پيکه، گري نويل، ادوين فان در سار، پارک جي سونگ، کريستيانو رونالدو، وين روني، مايکل اوون، ديويد د خئا، پل اسکولز، ريو فرديناند، نمانيا ويديچ، رايان گيگز، ناني، رابين فن پرسي و ...
 
*افتخارات باشگاه فوتبال منچستر يونايتد:

ليگ برتر:
۱۹ بار قهرماني در سال هاي : ۱۹۰۷–۰۸, ۱۹۱۰–۱۱, ۱۹۵۱–۵۲, ۱۹۵۵–۵۶, ۱۹۵۶–۵۷, ۱۹۶۴–۶۵, ۱۹۶۶–۶۷, ۱۹۹۲–۹۳, ۱۹۹۳–۹۴, ۱۹۹۵–۹۶, ۱۹۹۶–۹۷, ۱۹۹۸–۹۹, ۱۹۹۹–۲۰۰۰, ۲۰۰۰–۰۱, ۲۰۰۲–۰۳, ۲۰۰۶–۰۷, ۲۰۰۷–۰۸, ۲۰۰۸–۰۹, ۲۰۱۰–۱۱
اف اي کاپ (جام حذفي):
۱۱ بار قهرماني در سال هاي : ۱۹۰۸–۰۹, ۱۹۴۷–۴۸, ۱۹۶۲–۶۳, ۱۹۷۶–۷۷, ۱۹۸۲–۸۳, ۱۹۸۴–۸۵, ۱۹۸۹–۹۰, ۱۹۹۳–۹۴, ۱۹۹۵–۹۶, ۱۹۹۸–۹۹, ۲۰۰۳–۰۴
جام اتحاديه (کارلينگ کاپ):
۴ بار قهرماني در سال هاي : ۱۹۹۱–۹۲, ۲۰۰۵–۰۶, ۲۰۰۸–۰۹, ۲۰۰۹–۱۰
جام خيريه:
۱۹ بار قهرماني در سال هاي : ۱۹۰۸, ۱۹۱۱, ۱۹۵۲, ۱۹۵۶, ۱۹۵۷, ۱۹۶۵*, ۱۹۶۷*, ۱۹۷۷*, ۱۹۸۳, ۱۹۹۰*, ۱۹۹۳, ۱۹۹۴, ۱۹۹۶, ۱۹۹۷, ۲۰۰۳, ۲۰۰۷, ۲۰۰۸, ۲۰۱۰, ۲۰۱۱
جام باشگاه هاي اروپا:
۳ بار قهرماني در سال هاي : ۱۹۶۷–۶۸, ۱۹۹۸–۹۹, ۲۰۰۷–۰۸

 جام در جام اروپا:
۱ بار قهرماني در سال : ۹۱-۱۹۹۰

 سوپرجام اروپا:
۱ بار قهرماني در سال : ۱۹۹۱
جام بين‌ قاره‌اي:
۱ بار قهرماني در سال : ۱۹۹۹
جام باشگاه‌هاي جهان:
۱ بار قهرماني در سال : ۲۰۰۸
منبع :

Menu