مائده شاهمرادی: معرفی کتاب جدید سه سطحی روان شناسی یازدهم

دو ویژگی کتاب روانشناسی، تک کتابی بودن و حجم کم مطالب در این درس سبب شده است تا دانش اموزان رشته انسانی توجه ویژه ای به آن داشته

مائده شاهمرادی: معرفی  کتاب جدید سه سطحی روان شناسی یازدهم

درس روان شناسی یکی از دروس مهم و چالشی رشته انسانی است. دو ویژگی، تک کتابی بودن و حجم کم مطالب در این درس سبب شده است تا دانش اموزان رشته انسانی توجه ویژه ای به آن داشته باشند .

1-در کتاب درسی جدید مباحثی از متن اصلی کتاب حذف شده و تحت عنوان "برای مطالعه" آورده شده است، مثلا مبحث "روان شناسی نزد پیشینیان" و" نقش دستگاه های عصبی" در فصل یک از جمله مباحثی هستند که به عنوان " برای مطالعه"  هستند. در حالیکه در سال های قبل جزء متن اصلی کتاب بود. در کتاب سه سطحی،‌ بیشتر سوالات این بخش حذف شده ولی چون امسال اولین سالی است که این تغییر رخ داده تنها حدود 10 سوال از این مباحث در کتاب سه سطحی آورده شده است.

2- مبحث "رشد و شکل گیری هویت در دوره نوجوانی" در درس دوم از جمله مباحثی است که به متن اصلی کتاب در چاپ جدید اضافه شده، و از قسمت " برای مطالعه" حذف شده است و در کتاب سه این موارد اعمال شده است.   البته با توجه به اینکه سوالات کتاب سه سطحی، گلچینی از سوالات آزمون های برنامه ای کانون هستند،‌ در چاپ های بعدی، با توجه به برگزاری آزمون ها ، مباحث جدید بیشتر پوشش داده خواهد شد.

3-مباحثی مانند " مراحل رشد"، " لوب ها"و "ادراک، توجه و حافظه" از جمله مباحث مهم مورد توجه طراحان کنکور هستند. از این مباحث اغلب سوالات چالشی و مفهومی طرح می شود. یکی دیگر از نقاط قوت کتاب سه سطحی روان شناسی توجه ویژه به این مباحث است بطوری که از این مباحث سوالاتی با تیپ های مختلف ترکیبی، مثالی و صحیح یا غلط آورده شده است.

4-یکی دیگر از تیپ های رایج کنکوری سوالاتی هستند که به صورت مثال از مباحث مختلف کتاب طرح شده است که شاید دانش آموز به صرف خواندن متن کتاب درسی قادر به پاسخگویی به آن ها نباشد. مثلا در کنکور سراسری 97 شاهد چهار سوال مصداقی از مباحث مختلف کتاب هستیم یکی از نکات مثبت کتاب سه سطحی طرح سوالات مصداقی از این مباحث است برای مثال در درس اول کتاب روان شناسی در رابطه با مباحثی مانند مراحل شناخت، ویژگی های روش علمی سوالاتی به صورت مثال در هر سه سطح طرح شده است و دانش اموز با حل آن ها به تسلط کامل در این مباحث می رسد.

دانش آموزان بعد از اینکه روی متن کتاب درسی به تسلط نسبی رسیدند با تمرین سوالات سه سطحی  به دلیل پوشش جز به جز متن کتاب درسی، کاملا بر مفاهیم کتاب خواهند شد.


مائده شاهمرادی: رتبه 26 کنکور سراسری 96- دانشجوی حقوق دانشگاه تهران


برای دیدن تمام کتاب های مقطع خود و سفارش آن ها به سایت https://kanoonbook.ir/  مراجعه کنید.

Menu