استراتژی بازگشت برترهای تجربی

استراتژی بازگشت برترهای تجربی،(منتخب پشتیبان‌های ویژه) در پاسخ به سوال " قبل از آزمون تصمیم داشتید کدام سوالات را کنار بگذارید؟" در زیر آمده است:

استراتژی بازگشت برترهای تجربی

استراتژی بازگشت برترهای تجربی (منتخب پشتیبان‌های ویژه) در پاسخ به سوال " قبل از آزمون تصمیم داشتید کدام سوالات را کنار بگذارید؟" در زیر آمده است:

کسری اکبری هستم رتبه‌ی 22 منطقه 2 تجربی از شهرستان چالوس، برای هر درس تعدادی سوال داشتم که می‌دانستم قرار است آن‌ها را کنار بگذارم، به طور مثال در درس عربی، 4 سوال درک مطلب (فقط سوالات مربوط به متن) را در دور اول جواب نمی‌دادم ولی تحلیل صرفی‌ها را انجام می‌دادم.

در درس شیمی، تمام مسائل را برای دور دوم می‌گذاشتم و در دور اول فقط مفاهیم را جواب می دادم.

در ریاضی قسمت آمار سوالات مربوط به نمودار شاخه و برگ را با این که مسلط بودم کنار می گذاشتم (چون حداقل 5 دقیقه از من زمان می‌گرفت).

سوال‌های چندموردی شیمی را هم برای دور بعدی می‌گذاشتم.

...................................................................

الهه مفتاح رتبه‌ی 17 سهمیه 5% رشته‌ی تجربی:

من هم در دور اول از سوالات درک مطلب عربی، آن‌چه را که به متن مربوط بود را کنار می گذاشتم.

در سوالات آرایه و زبان فارسی، تیپ‌های خاصی را شناسایی کرده بودم که اگر با آن‌ها مواجه می‌شدم، بار اول پاسخ نمی دادم.

کاظم قلم‌چی: قصد این است که قبل از جلسه ی آزمون بدانید کدام سوال‌ها را می خواهید بار اول پاسخ دهید و کدام‌ها را نمی‌خواهید.

برای اختصاصی‌ها در کنکور یک ربع زمان اضافی آوردم. دوبار سر سوالات برگشتم یعنی در بار اول 40 دقیقه زمان اضافی آوردم.

در ریاضی سوالات هندسه را دور دوم پاسخ می دهم.

...................................................................

علی احمد یوسفی رتبه‌ی 23 منطقه 3، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

قبل از آزمون چه سوالاتی را در نظر داشتید که کنار بگذارید؟

در دروس عمومی از ادبیات فقط سوال تکواژ و واژه را مشخص کرده بودم که پاسخ ندهم اما اتفاقی که افتاد سوال تکواژه و واژه آسان بود و آن را حل کردم.

در عربی 4 سوال اول درک مطلب را مشخص کرده بودم و در زبان انگلیسی هم درک مطلب دوم را از قبل تعیین کرده بودم.

در دروس اختصاصی درس زمین‌شناسی را کنار گذاشته بودم و از بقیه دروس فقط چهار سوال هندسه‌ ریاضی را برای دور اول کنار گذاشته بودم.

****

علاوه بر این موارد که از قبل تعیین کرده بودم، سر جلسه‌ی آزمون هم اگر سوالی وقت‌گیر بود یا جدید و دشوار بود با استفاده از تکنیک ضربدر و منفی این سوالات را برای خودم مشخص می‌کردم، سپس زمان دور دوم سوالاتم را براساس اولویت‌هایی که تعیین شده بود تنظیم می‌کردم.

از دروس عمومی 5 دقیقه و از دروس اختصاصی 40 دقیقه وقت اضافه داشتم.

...................................................................

امیرحسین اقبال، رتبه‌ی 23 منطقه 2 و رتبه‌ی 55 کشوری در رشته‌ی تجربی، پزشکي,دانشگاه علوم پزشکي تهران:

در کل مانند دیگران، سوالات درک متن عربی و زبان فارسی را رد می‌کردم اما به صورت اختصاصی در درس زیست سوالات شمارشی و چندموردی را که بلد نبودم را برای آخر کار می‌گذاشتم.

قسمت‌های مشترک استراتژی من با دیگران: کنار گذاشتن سوالات وقت‌گیر آمار و هندسه. نزدن سوالات آرایه و زبان فارسی و سوالات مفهومی درک مطلب.

این مهارت‌ها با آزمون دادن و فراشناختی که از خودم داشتم به دست آمد.

...................................................................

علی دهقانی رتبه‌ی 35 منطقه 2، پزشکی دانشگاه تهران:

من در درس‌های عمومی این احساس را داشتم که سوالات دارای دو ریتم هستند، ریتم درک مطلب و بقیه سوالات، پس ابتدا تمام سوالات به جز درک مطلب را جواب می‌دادم و سپس درک مطلب زبان و عربی را جواب می دادم.

در درس‌های اختصاصی من چنین چیزی را حس نمی‌کردم، اما می‌دانستم که در کدام مباحث ضعف دارم و بر طبق این دانسته سوالاتی که از قبل می‌دانستم من را اذیت می‌کنند را برای انتهای آزمون می‌گذاشتم این باعث شد که بهتر نقطه ضعف‌هایم را بشناسم و آن‌ها را رفع کنم؛ این باعث شد تا روز کنکور تمامی این نقاط ضعف رفع شوند و در نتیجه نیازی نداشتم در روز کنکور مبحث خاصی را برای دروس اختصاصی به انتهای آزمون موکول کنم، بنابراین با مهارتی که در طول آزمون‌های کانون کسب کرده بودم در همان لحظه‌ی دیدن سوال‌های وقت‌گیر و سخت آن‌ها را تشخیص می‌دادم و برای انتهای آزمون کنار می‌گذاشتم.

...................................................................

امیررضا پاشاپور یگانه، رتبه 3 منطقه 1 تجربی، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

با توجه به تجربه‌ای که با حل چندین آزمون کنکور به دست آورده بودم همواره از حل سوالات درک مطلب در گام اول اجتناب می‌کردم اما رویه‌ام در سوالات دیگر این بود که همواره صورت سوال را می‌خواندم و بعد در مورد ادامه حل سوال تصمیم می‌گرفتم.

 در دروس اختصاصی ریاضی و فیزیک از حل سوالات وقت‌گیر و طولانی اجتناب می‌کردم تا زمان کافی برای دروس شیمی و زیست داشته باشم می‌دانستم این دو درس در رتبه و تراز دانش‌آموزان تجربی تاثیر بسزایی دارند پس همواره می‌خواستم زمان کافی در این درس‌ها به دست آورم چون آمادگی پاسخ‌گویی به سوالات دشوار در این دو درس را داشتم اما ازقضا این دو درس‌ هم در کنکور 96، متعادل و متوسط طرح شدند و این امر باعث شد در انتهای آزمون نزدیک به 40 دقیقه وقت اضافی بیاورم.

...................................................................

سعید قهرمانی، رتبه‌ی 150 منطقه 2 کنکور 94 تجربی، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

من به دلیل اجرای تکنیک ضربدر و منها عملا هر درس را دوبار بررسی می‌کردم و بار اول صرفا سوالات ساده را بررسی می‌کردم و پاسخ می‌دادم (سوالاتی که می‌دانستم تقریبا حداکثر یک دقیقه وقت از من خواهد گرفت) و بار دوم سوالات وقت‌گیر و دشوار را بررسی می‌کردم.

اما علاوه بر روش فوق در برخی از دروس استراتژی‌های خاص همان درس را هم داشتم، مثلا در ادبیات ابتدا از سوالات قرابت معنایی شروع می‌کردم، سپس معنی واژه، سپس تاریخ ادبیات، سپس زبان فارسی، سپس آرایه‌ها و در نهایت املا.

در درس عربی و زبان انگلیسی هم سوالات درک مطلب را در انتها بررسی می‌کردم.

در درس ریاضی، سوالات هندسه و مقاطع مخروطی را در پایان بررسی می‌کردم.

در درس زیست‌شناسی و شیمی هم سوالات شمارشی را در پایان کار بررسی می‌کردم.

هم‌چنین کاری که من اجرا کردم و اختصاصی من بود و هرگز به دانش‌آموزان توصیه نمی‌کنم این است که من تکنیک زمان‌های نقصانی را اجرا نمی‌کردم و علت آن هم این بود که وقتی تکنیک‌ زمان‌های نقصانی را اجرا می‌کردم، در تقسیم زمان ذخیره شده بین سوالات باقی مانده دچار مشکل می‌شدم و این کار برایم سخت بود، لذا با مشورت با پشتیبان ویژه‌ام آقای پورقاضی، تصمیم گرفتم زمان‌های نقصانی را به شکل معمول آن اجرا نکنم بلکه زمان‌های نقصانی را در قالب هر درس اجرا کنم یعنی مثلا در درس ادبیات که 18 دقیقه وقت داشتم این 18 دقیقه را به دو بخش تقسیم می‌کردم:

بخش اول زمان برای بررسی و پاسخ دادن به سوالات ساده.

بخش دوم زمان برای بررسی سوالات وقت‌گیر و دشوار و به همین ترتیب برای سایر دروس.

...................................................................

حامد جاویدپور رتبه‌ی 81 کشور تجربی، پزشکی دانشگاه تهران:

در دروس عمومی از ادبیات شروع می‌کردم، تا سر سوال‌های ادبیات قرابت جواب می‌دادم، بعد از عربی ادامه می‌دادم ولی بخش درک مطلب را ادامه نمی‌دادم، به قرابت ادبیات برمی‌گشتم و پس از پاسخ‌گویی به بخش معارف می‌رفتم و پس از آن به زبان خارجی (به جز درک مطلب) پاسخ می‌دادم و در آخر به درک مطلب عربی و زبان جواب می‌دادم.

درواقع روال پاسخ دادن من به سوالات دروس عمومی به صورت زیر بود:

ادبیات (جز قرابت)، عربی (جز درک مطلب)، ادبیات (قرابت)، دینی، زبان (جز درک مطلب)، عربی (درک مطلب)، زبان (درک مطلب)

در دروس اختصاصی هم قبل از شروع ریاضی به چند سوال شیمی که ساده بودند جواب می‌دادم و بعد از ریاضی شروع به اختصاصی‌ها می‌کردم.

...................................................................

امیررضا فاضلی رتبه‌ی 91 منطقه 2 تجربی، دندان‌پزشکی شهیدبهشتی:

من با توجه به آزمون‌های جامعی که داده بودم تایم متوسطی که در آن درس را جواب می‌دادم را به دست آورده بودم و با توجه به آن تایم‌ها برنامه بازگشت خود را تنظیم کرده بودم؛ برای مثال، درس زبان را در 8 دقیقه پاسخ می‌دادم و وقت اضافه‌ی آن‌ها را برای عربی اختصاص می‌دادم و در مورد دین و زندگی 4 دقیقه وقت اضافه آوردم و آن را صرف ادبیات اختصاصی کردم.

من در دروس عمومی، 30 دقیقه وقت اضافی آوردم.

در مورد دروس اختصاصی، با توجه به آزمون‌ها و این‌که روز قبل کنکور، کنکورهای ریاضی و انسانی را زده بودم حدس زده بودم که درس فیزیک سخت و درس ریاضی آسان خواهد بود و در مورد عمومی نیز فهمیده بودم که دین و زندگی سخت خواهد بود و باتوجه به آن، پیش آگاهی ذهنی داشتم در مورد جلسه‌ی کنکور و در ریاضی و فیزیک بازگشت داشتم برای سوال‌های دینامیک و مغناطیس و در ریاضی برای سوال لگاریتم که نتوانستم بار اول حل کنم فقط برای آن سوال برگشتم و برای زیست و شیمی برای سوال‌هایی که نشان‌دار کرده بودیم با تکنیک ضربدر و منها برگشتم.

...................................................................

ریحانه یحیی رتبه‌ی 245 منطقه 1، پزشکی علوم پزشکی شهیدبهشتی:

در دروس عمومی بیش از اختصاصی‌ سوالاتی که قرار بود در دور اول پاسخ بدهم را از قبل مشخص کرده بودم، به طور مثال در درس ادبیات سوالات شمارشی لغت و املا و سوالات شمارشی واژه و تکواژه را به علت وقت‌گیر بودن بار اول پاسخ نمی‌دادم و در درس عربی بخش درک‌ مطلب را نیز بار دوم پاسخ می‌دادم.

با رعایت تکنیک ضربدر و منها و رعایت زمان‌های نقصانی در دروس عمومی یک ربع وقت اضافه آوردم و بعد با استراتژی که آن را بارها تمرین کرده بودم اول به درک مطلب عربی برمی‌گشتم و سپس به سوالات شمارشی ادبیات.

در دروس اختصاصی بیشتر سرجلسه تصمیم می‌گرفتم و تشخیص می‌دادم که اگر سوالی دشوار یا وقت‌گیر است آن را برای بار دوم کنار بگذارم که غالبا شامل سوالات شمارشی می‌شد.

در درس فیزیک، استراتژی خاصی که داشتم به این صورت بود که ابتدا سوالات دشوارتر و چالشی‌تر را حل می‌کردم و برای بار دوم سوالات آخر درس فیزیک که برایم راحت‌تر بود را پاسخ می‌دادم.

...................................................................

فیروزه حاتمی رتبه‌ی 176 منطقه 2، پزشکی شهید بهشتی:

در درس‌های عمومی

من سوالات شمارشی زبان فارسی را موقت کنار می‌گذاشتم و یکی از ریدینگ‌های درس زبان را نمی‌خواندم و وقت اضافی آخر عمومی‌ها را بیشتر به درس‌هایی اختصاص می‌دادم که در کنکور ضریب بیشتری دارند و قوی‌تر هستم.

درس‌های اختصاصی

در درس ریاضی، معمولا سوالات هندسه را بار اول نمی‌زدم چرا که هندسه نقطه ضعف من بود و اگر برای بار دوم وقت می‌شد فقط یک سری سوال‌هایی را که از قبل مشخص کرده بودم را حل می‌کردم.

در درس شیمی چون نقطه قوتم بود انتظار داشتم که در کنکور، 8 یا 9 از 10 بزنم اما وقتی که سوال‌های کنکور را دیدم تاحدی غافل‌گیر شدم، چرا که یک‌سری از سوالات وقت‌گیرتر از حد انتظارم بود و برای بار اولی که سوالات شیمی را خواندم 5 از 10 زدم و برای این‌که یک مقدار ذهنم آرام‌تر شود به سراغ سوالات فیزیک که راحت‌تر بودند رفتم و سپس به سراغ شیمی برگشتم و چند از ده را به 7 از 10 رساندم.

در درس زیست هم معمولا سوال خاصی را کنار نمی‌گذاشتم مگر سوالات محاسباتی وقت‌گیر و همین‌طور در درس فیزیک سوالات را از آخر می‌زدم چرا که راحت‌تر بود و کم‌تر زمان می‌برد.

درنهایت برای اختصاصی‌ها 30 دقیقه وقت اضافه آوردم.

****

به نظر من یک‌سری از استراتژی‌های بازگشت را برحسب سطح سوالات، سرجلسه‌‌ی کنکور می‌توان مشخص کرد و یک‌سری دیگر را از قبل با آزمون‌های چندروز یکبار.

...................................................................

مژگان قائد رحمتی، رتبه‌ی 34 کشوری کنکور 93 تجربی، پزشکی دانشگاه تهران:

در دروس عمومی، برای اولین دور، همیشه یکی از ریدینگ‌های زبان را کنار می‌گذاشتم و در آخر 20 دقیقه وقت اضافه می‌آوردم و برمی‌گشتم.

****

در درس‌های اختصاصی در سوالات چند موردی زیست‌‌شناسی در ابتدا، سوال را می‌خواندم و گزینه‌ها را بررسی می‌کردم و در کنار گزینه‌های غلط، خط می‌زدم و از سایر گزینه‌ها که شک داشتم رد می‌شدم و برای دور دوم به آن‌ها برمی‌گشتم.

****

اتفاقی که سر جلسه‌ی کنکور افتاد این بود که سوالات کنکور شیمی به طور ناگهانی دچار تغییر سبک شد و شیمی جزء نقاط قوت من بود و در آزمون‌های کانون در 35 دقیقه، شیمی را تمام می‌کردم اما این تغییر ناگهانی من را غافل‌گیر کرد اما با توجه به اصراری که من برای پیاده کردن زمان نقصانی داشتم، باید شیمی را سر 30 دقیقه تمام می‌کردم و سراغ درس بعدی می‌رفتم، این شد که ابتدا اولویت‌ را به سوالات مفهومی‌تر و غیرمسئله دادم و بعد از 30 دقیقه از شیمی گذشتم و در دور دوم سراغ سوالات شیمی آمدم.

****

چیزی که قبل از آزمون کنکور نیز بهش فکر کرده بودم و انجام می‌دادم این بود که اگر در هر درس سرجلسه‌ی کنکور به هم ریختم چگونه جلسه را مدیریت کنم مثلا برای درس ریاضی من مجبور شدم از چندسوال پشت سر هم ریاضی به دلیل وقت‌گیر بودن رد شوم و این سبب شد که کمی روحیه‌ام خراب شود به این منظور به انتهای سوالات ریاضی رفتم و از آخر (هندسه) شروع کردم.

...................................................................

یاسین علی‌پور رتبه‌ی 5 منطقه 3، پزشکی علوم پزشکی تهران:

استراتژی بازگشت من شاید کاملا متفاوت با دیگران بود. برنامه‌ریزی من این‌گونه بود که زمان هر درس مخصوص همان درس بود، به این گونه که بازگشت برای همان درس بود. بعد از اتمام دور اول آن درس، سوالات نزده آن درس را کار می‌کردم تا زمان مختص آن درس تمام شود.

اگر وقت اضافه می‌آوردم برای درس‌های مهم‌تر مثل زیست اختصاص می‌دادم و در عمومی‌ها به ادبیات.

البته این استراتژی متناسب با شرایط جلسه تغییر می‌کرد، در صورت عدم جواب دادن با مراجعه به درس‌های دیگر و جواب دادن سوالات راحت‌تر آن انرژی می‌گرفتم و دوباره برمی‌گشتم به عنوان مثال در درس عربی در دور اول درک مطلب را نمی‌خواندم و بعد از سوال 50 پایان درس عربی درک مطلب را می‌خواندم، پس از پایان سوال 100 و اتمام دور اول همه‌ی دروس و این عمل را تا اختصاص کامل 20 دقیقه به عربی ادامه می‌دادم و سپس درس معارف را شروع می‌کردم.

این روش برای ادبیات متفاوت بود، اول سوالات راحت‌تر را می‌زدم بعد دینی را به سرعت پاسخ می‌دادم و بعد از عربی از زمان باقی‌مانده دینی برای ادبیات استفاده می‌کردم.

روش ادبیات- دینی را برای زیست- فیزیک هم استفاده می‌کردم.

...................................................................

سینا احمدی رتبه‌ی 64 تجربی، پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی:

در درس عمومی زبان را قبل از دین و زندگی جواب می‌دادم چون فکر می‌کنم جواب دادن دو متن زبانی که تا الان جایی ندیدم، زمان‌برتر از قسمت‌های ساده‌ی دین و زندگی است که مشابهش را قبلا دیدم و این کار باعث شد زبان را 100 بزنم.

سوالات شمارشی املا و لغت و زبان فارسی را بار دوم می‌زدم.

درک مطلب عربی و یکی از متن‌های زبان را هم بار دوم زدم.

در درس ریاضی، هندسه و مقاطع را برای بار دوم کنار گذاشتم.

در آزمون‌های سه‌روز یکبار متوجه شدم که جواب دادن پشت سر هم 50 سوال زیست من را خسته می‌کند به همین خاطر تصمیم گرفتم بار اول حدود 35 تست را جواب بدهم و 15 تست بقیه را برای بار دوم کنار بگذارم.

...................................................................

شهاب الدین خاموشی، رتبه‌ی 16 منطقه 2 و 35 کشور تجربی:

با توجه به تجربیات خودم در آزمون‌های کانون و کنکورهای 3 روز یکبار در ماه آخر، تصمیم گرفته بودم یک سری استراتژی را در کنکور اجرا کنم.

در ادبیات سعی می‌کردم سوال‌های آرایه و تکواژ و واژه‌های سخت را برای دور دوم بگذارم.

در عربی نیز با توجه به سطح متن عربی می‌خواستم آن را یا در دور اول یا در دور دوم قرار دهم.

در کل در دروس عمومی حدود 7 تا 8 دقیقه وقت اضافه آوردم.

در بخش اختصاصی‌ها سعی می‌کردم سوالات چندموردی زیست را با توجه به سطح آن‌ها طبقه‌بندی کنم و سوالات سخت را برای دور دوم کنار بگذارم و به این ترتیب حدود 50 الی 60 درصد سوالات چندموردی برای دور دوم می‌ماند.

در شیمی سوالات اسید و باز کمی برایم سخت بود به همین خاطر برای بار دوم می‌ماند.

 در فیزیک هم سوالات برداری بخش الکتریسیته را برای بار دوم می‌گذاشتم.

در دروس اختصاصی هم حدود 25 تا 30 دقیقه وقت اضافی آوردم.

...................................................................

استراتژی بازگشت سیدعرفان رضوی رتبه‌ی 26 منطقه 1 تجربی:

در عمومی‌ها و اختصاصی‌ها استراتژی بازگشت من متفاوت بود. در عمومی‌ها سوال تکواژ و واژه و درک مطلب عربی را برای آخر کار می‌گذاشتم، چون سوال‌های عمومی خیلی تحلیلی نیستند و اگر در سوالی بین دو گزینه شک می‌کردم و دلیل منطقی برای رد یک گزینه (بین دو گزینه) پیدا نمی‌کردم بدون تلف کردن وقت آن را برای آخرکار یعنی بعد از درک مطلب عربی می‌گذاشتم.

در اختصاصی‌ها ندانستن مطلب و بلد نبودن سوال تقریبا هیچ‌وقت مشکل من نبوده، فقط در دو حالت باید روش جدیدی به کار می‌بردم تا مشکلم را حل کنم:

 مشکل اول در سوالاتی بود که اشتباه شخصی در حل مساله انجام می‌دادم و مسئله در یک مرحله متوقف می‌شد. در این نوع سوالات بلافاصله سوال را رها می‌کردم تا در وقتی که اضافه می‌آوردم آن را حل کنم.

مشکل دوم در مسئله‌های جدید و ایده‌دار بود به این علت که شاید قبلا شبیه آن را ندیده‌ام و با مسیر حل آشنا نیستم حل مسئله بیش از حد وقت من را بگیرد. این مسائل را دور اول کامل حل نمی‌کردم فقط مرحله اول حل را می‌نوشتم تا بار دوم که به این سوال برمی‌گردم ایده‌ی حل را داشته باشم و خیلی سریع مسئله را حل کنم. در نوشتن ایده‌ی اولیه‌ام برای راه‌حل تمام محاسبات را جزبه جز می‌نوشتم و از ذهنی انجام دادن خودداری می‌کردم چون پایه‌ی من برای ادامه‌ی حل مسئله بود.

تشخیص این دو نوع سوال مشکل را هم سر جلسه انجام می‌دادم و قبل از آزمون، پیش فرضی برای سوالات خاصی نداشتم.

...................................................................

مهرنوش لک، رتبه‌ی 98 منطقه 1 تجربی:

استراتژی بازگشت در عمومی‌ها:

سوالات شمارشی ادبیات و سوالات متن عربی (به جز تحلیل صرفی و تشکیل) را برای مرتبه‌های بعد قرار می‌دادم. در عمومی‌ها 15 دقیقه وقت برای بازگشت داشتم.

استراتژی بازگشت در اختصاصی‌ها:

 به جز سوالات شمارشی زیست (که دور اول پاسخ نمی‌دادم) بقیه سوالات را با توجه به شرایط آزمون تصمیم می‌گرفتم. بین دور اول و دوم اختصاصی‌ها، 2 یا 3 سوال زمین می‌زدم تا استراحت کرده باشم.

در کل هم برای اختصاصی‌ها 40 دقیقه زمان اضافی می‌آوردم.

...................................................................

علی زارع، رتبه‌ی 12 منطقه 2 و 25 کشوری تجربی، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

من سعی داشتم در همان دور اول به همه‌ی سوال‌ها نگاهی بیندازم ولی در مباحثی مثل هندسه یا سوالات چندموردی، معمولا در دور اول بسیاری از سوالات را نمی‌توانستم جواب بدهم و به همین دلیل آمادگی آن را داشتم که اگر سوالات دشوار بودند راحت‌تر آن را کنار بگذارم.

عادت کرده بودم که سر جلسه‌ سوالات دشوار را تشخیص دهم و بتوانم آن‌ها را کنار بگذارم. در ضمن سوالات ساده‌ای را هم که در بار اول به جواب نمی‌رسیدم، سریع کنار می‌گذاشتم و در دور اول دوباره اقدام به حل آن نمی‌کردم چون معمولا این‌گونه مواقع داریم یک بی‌دقتی می‌کنیم که اگر چند بار پشت سر هم سوال را حل کنیم باز هم آن بی‌دقتی را تکرار می‌کنیم پس بهتر است آن را فعلا کنار بگذاریم و در دور بعدی به سراغ آن برگردیم.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

Menu