هفت سین سلامتی!

توجه به نکات ساده و مهم بهداشتی، سلامت و آرامش را به ارمغان می آورد و سبب می شود سفری خوش و خاطره انگیز داشته باشیم.

هفت سین سلامتی!
آب سالم و کافي بنوشيد: در طول سفر بسياري از عادت هاي غذايي شهروندان تغيير مي‌کند که يکي از اين تغييرات کاهش چشمگير مصرف آب است.

اميرحسين فقيهي، متخصص گوارش و کبد در اين باره گفت: کاهش ميزان آب بدن مي‌تواند مشکلات زيادي را براي سلامتي شهروندان به وجود آورد که بارزترين آن ها بروز يبوست است.
وي ادامه داد: مصرف آب براي تعديل واکنش هاي داخلي بدن و حفظ شادابي و سلامت پوست هم ضروري است.

اين متخصص تغذيه در ادامه اظهار داشت: در طول سفر شهروندان مي‌توانند از آب هاي آشاميدني، در بطري با مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند و در مکان هايي که دسترسي به آب سالم وجود ندارد آب را قبل از خوردن حتما بجوشانند.

صبحانه يادتان نرود: در سفرهاي نوروزي به دليل تغيير ساعات خواب معمولا مردم دير از خواب بيدار مي شوند و صبحانه از وعده غذايي شان حذف مي شود.

برليان بزرگمهر متخصص تغذيه با اشاره به نقش صبحانه در تامين سلامتي و شادابي شهروندان گفت: بهتر است در ايام مسافرت، ساعات خواب را طوري تنظيم کنند که بتوانيد صبحانه کامل شامل نان، شير ، پنيز و.. صرف کنند.

وي اظهار داشت: مسافران از صرف خامه، کره و شيره محلي خودداري کنند.

دارو فراموش نشود: در ادامه رضا محمدزاده متخصص تغذيه درباره افرادي که دچار بيماري هاي خاص مانند بيماري هاي قلبي، ديابت، فشار خون و.. هستند گفت: انتخاب وسيله نقليه مناسب براي مسافرت اين افراد از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي افزود: بيماران بايد سابقه مختصري از بيماري و داروهايي که مصرف مي‌کنند در کاغذي نوشته و در جيب لباس و کيف دستي خود قرار دهند تا در صورت بروز مشکل، امدادرساني به آنها بهتر و سريعتر انجام شود.

محمدزاده اظهار داشت: به همراه داشتن قرص هايي همچون سرماخوردگي و استامينوفن نيز براي همه مسافران ضروري است.

پرخوري نکنيد: زياده روي در خوردن آجيل و شيريني ها سبب بروز چاقي و اضافه وزن مي‌شود.

دکتر مسعودي متخصص گوارش و کبد با اشاره به ضرورت رعايت تعادل در اصول تغذيه صحيح گفت: برخي از ترکيبات موجود در آجيل همچون بادام زميني در بعضي از افراد آلرژي زاست و نمک موجود در آن شور شده فشار خون را بالا مي برد.

وي ادامه داد: افراط در مصرف شيريني و آجيل يک کاهش اشتها و سيريط کاذب مي شو که در تغذيه کودکان و  افراد اختلال ايجاد مي کند.

حساسيت به سفر: عده اي از افراد در هنگام مسافرت به بيماري هاي خاصي دچار مي شود که ايام سفر را به کامشان تلخ مي‌کند.

شهرام يگانه با اشاره به بروز حساسيت و عوارض خاص سفر در بعضي از شهروندان گفت: افرادي که هنگام سفر با وسايل نقليه دچار سرگيجه و تهوع مي شوند بايد در طول سفر از پرخوري بپرهيزند و شب قبل از سفر شام کم حجم بخورند.

وي ادامه داد: اين افراد با مشورت پزشک مي‌توانند قرص هاي ضد تهوع مصرف کنند.
 
در مصرف مواد غذايي دقت بيشتري کنيد: شهرزاد محمديان متخصص تغذيه در اين باره گفت: شهروندان در طول سفر از خوردن غذا در رستوران ها خودداري کنند و براي کاهش احتمال مسموميت ها در کنار غذا دوغ، ماست و آب ليمو مصرف کنند.

وي افزود: از مصرف مواد غذايي که زود فاسد مي شوند همچون سوسيس و کالباس، خودداري کنند.
 
جعبه جادويي مسافران: وي ادامه داد: در جعبه کمک هاي اوليه، بايد وسايلي مانند چسب زخم، داروهاي مسکن، باند و الکل به مقدار کافي موجود باشد.

وي در پايان اظهار داشت: کساني که به بيماري هاي خاصي مبتلا هستند لازم است داروهاي مورد نياز خود را در دسترس داشته باشند.
منبع :

Menu