گرایش‌های جدید در نتایج امسال

ایران سرشار از چهره‌های علمی است که اگر برخی از آنان به خارج از کشور بروند، بر می‌گردند و به کشورشان خدمت می‌کنند.

گرایش‌های جدید در نتایج  امسال

ایران سرشار از چهره های علمی است که اگر برخی از آنان به خارج از کشور بروند، بر می گردند و به کشورشان خدمت می کنند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علمی آموزشی قلم چی(وقف عام)، کاظم قلم چی واقف و متولی بنیاد قلم چی در همایش علمی تجلیل از نخبگان و رتبه‌های تک رقمی کنکور سراسری 96، با اشاره به برخی چهره های ماندگار و چهره های شاخص علمی کشور هم چون دکتر منصور نیک خواه بهرامی، دکتر کمره ای، دکتر گلابچی و اشکان اسماعیلی رتبه یک کنکور ریاضی 1389 در این همایش خاطرنشان کرد: کشور ما سرشار از چهره های علمی است که برخی از آنان که به خارج از کشور رفتند، باز گشته اند و به کشورشان خدمت می کنند.

وی افزود: “Brain drain” (فرار مغزها) به تدریج تغییر جهت می دهد و با توسعه استارتاپ ها به نظر می رسد برخی از نخبگان به کشور بازگشته اند.

کاظم قلم چی در مورد گرایش های جدید نخبگان گفت: علاقه مندی و انتخاب کنکوری ها برای رشته تحصیلی تغییر می کند؛ به عنوان مثال سال ها بود که رشته هایی مانند برق و الکترونیک انتخاب اول برترین های رشته ریاضی فیزیک بود اما در یکی دو سال اخیر رشته مهندسی کامپیوتر هم به اولویت های برتر بسیاری از آن ها تبدیل شده است؛ یعنی با توجه به رونق کسب و کار استارتاپ ها مسیر حرکت برخی از دارندگان رتبه های بالای کنکور هم تغییر کرده است.

متولی بنیاد قلم چی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اکنون تمرکز بنیاد توجه به نقش اولیاء و خانواده ها در مسیر پیشرفت دانش آموزان و نخبه ها است؛ مساله ای که عموما نادیده گرفته می شود؛ به عبارت بهتر از نقش اولیاء به عنوان عامل موفقیت رتبه های برتر کنکور تقدیر به عمل می آید.

وی افزود: نخستین عامل موفقیت این دانش آموزان و نخبگان و مهم تر از هوش سرشار آنها، پرورش در محیطی غنی است که در این راستا نقش پدر و مادر و دوستان بسیار مهم است.

قلم چی در ادامه به مجامع خیرین مدرسه ساز کشور به عنوان سمبل افتخار خدمت به دانش آموزان اشاره کرد و بیان داشت: خیرین مدرسه ساز به گسترش و اعتلای آموزش کشور کمک می کنند.

وی همچنین در خصوص شورای معتمدین بورسیه و نقش مهم آنان در معرفی دانش آموزانی همچون حسین بصیری رتبه 3 ریاضی به عنوان افتخار آفرینان کشور، گفت: سال گذشته برای دومین سال پی در پی، 106 هزار دانش آموز در اقصی نقاط کشور توسط بنیاد بورسیه شدند که بیش از 10 هزار نفر به همت معتمدین انجام شد.

وی به اهداء هدایای رتبه‌های برتر کنکور امسال توسط رتبه‌های یک کشوری سال‌های قبل اشاره کرد و اظهار داشت: این مساله به این معنا است که راه علم و دانش ادامه دارد و ما نباید قهرمانان را فراموش کنیم.

کاظم قلم چی با اشاره به دانش آموزان رتبه برتر روستایی حاضر در مراسم گفت: در گزارش سازمان ملل در سال 2016 آمده است که Development for every one در راستای توسعه کل جامعه، به سه گروه شامل، معلولان(Disable) به عبارت صحیح تر(with different ability) انسان هایی با توانایی های متفاوت، اقلیت ها و اقشاری که درآمدهای پایین دارند باید توجه ویژه‌ای داشت و امیدواریم بتوانیم با اقدامات وقف و بورسیه، سهمی در موفقیت چنین اقشاری داشته باشیم.

در همین خصوص وی با معرفی و قدردانی از پشتیبان های ویژه همچون کاظم مرادی پشتیبان ویژه حسین بصیری، گفت: نقش این افراد که اغلب خودشان کانونی یا بورسیه بنیاد بوده اند در موفقیت رتبه های برتر بسیار موثر است.

وی در تقدیر از علیرضا ایزدی رتبه 3 انسانی که نابیناست و درس ریاضی را 100 زده است گفت: هم‌چنین در این جمع، برترهای نابینا و کم‌بینا حضور دارند که همیشه زیباترین بخش مراسم به آن‌ها اختصاص دارد؛ کسانی که با وجود دشواری شرایط تحصیل و آزمون موفق به کسب رتبه‌های زیر 1000 شده‌اند.

متولی بنیاد قلم چی تصریح کرد: موفقیت رتبه های برتر در کنکور دستاورد پیوستگی است و پیوستگی در حمایت خانواده، مدرسه، معلمان و دوستان؛ زحمت و تلاش و یادگیری مداوم؛ شرکت در آزمون های برنامه ای و دریافت بازخوردهای منظم و کشف روش های یادگیری خود و مهارت های فراشناختی است.

کاظم قلم چی افزود: همین استمرار در کانون باعث شده به عنوان مثال در رشته تجربی 45 رتبه زیر 10 در گروه های مختلف توسط دانش آموزان کسب شود ضمن این که در رشته ریاضی هم این تعداد به 39 نفر می رسد.

وی در ادامه توصیه هایی را برای رتبه‌های تک‌رقمی کنکور 96 و پدران و مادران آن‌ها بیان کرد.

لازم به ذکر است، همایش علمی تجلیل از نخبگان و رتبه های تک رقمی کانون در کنکور سراسری 96، روز پنجشنبه 2 شهریور 96، در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.



منبع :

Menu