معرفی شغل مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

برنامه ریزی، مدیریت و هماهنگی خدمات سلامتی و پزشکی در بیمارستان ها، کلینیک ها، سازمانهای مدیریت سلامت، آژانس‌های سلامت عمومی و سازمانهای مشابه

معرفی شغل مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

وظایف

  • توسعه و نگهداری سیستم های مدیریت گزارشات کامپیوتری شده برای ذخیره سازی و پردازش اطلاعاتی مثل فعالیت های فردی و اطلاعات و تولید گزارشات

  • هدایت، سرپرستی و ارزیابی فعالیت های کاری پزشکان، پرستاران، کارمندان دفتری، گروه فنی، خدمات، نگهداری و دیگر کارکنان

  • هدایت و مدیریت گزینش، استخدام و آموزش پرسنل

  • توسعه و اجرای سیاست ها و رویه های سازمانی برای واحد های پزشکی یا تجهیزات

  • هدایت و مدیریت عملیات های مالی، شامل حسابداری، برنامه ریزی بودجه، تنخواه و هماهنگی گزارشات مالی


دانش

  • مدیریت: علم اصول مدیریت و تجارت شامل برنامه ریزی استراتژیک، تخصیص منابع، مدلسازی منابع انسانی، تکنیک های رهبری، روش های تولید و هماهنگی افراد و منابع.

  • زبان انگلیسی: دانش ساختار و محتوای زبان انگلیسی شامل معنی و املای کلمات، قواعد ترکیب و گرامر.

  • خدمات خصوصی و مشتری: شامل تشخیص نیاز مشتری، کسب استاندارد های کیفیت در خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری.

  • دفتری: علم رویه ها و سیستم مدیریت و دفتر داری از جمله پردازش کلمات، مدیریت فایل ها و گزارشات، تند نویسی و رونویسی، طراحی فرم ها و دیگر رویه های اداری و اصطلاحات مخصوص.

  • منابع انسانی و کارگزینی: شامل اصول و روند های استخدام پرسنل، انتخاب، آموزش، جبران خدمات، روابط کارکنان و مذاکره و سیستم های اطاعاتی کارکنان.


توانایی ها

  • بیان زبانی: توانایی مخابره کردن و ایده ها در گفتار به گونه ای که افراد متوجه شوند.

  • درک زبانی: توانایی گوش دادن و درک اطلاعات و ایده ها از جملاتی که بیان می شود

  • درک نوشتاری: توانایی خواندن و درک ایده ها و اطلاعات از میان مطالب نوشتاری

  • بیان نوشتاری: توانایی انتقال اطلاعات و ایده ها در نوشتار به طوری که برای دیگران قابل درک باشد

  • حساسیت به مسئله: توانایی گفتن اینکه چه زمانی چیزی اشتباه است یه احتمال اشتباه می رود. شامل حل مسئله نمی شود، فقط شناسایی وجود مشکل است.


چه کارهایی انجام می دهند؟

  • ارتباط با سرپرستان، همکاران و زیردستان: فراهم کردن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران یا زیر دستان به وسیله تلفن، ایمیل یا به صورت شخصی.

  • مستند سازی/ضبط اطلاعات: ورود، ضبط، ذخیره یا نگهداری اطلاعات به شکل نوشتاری یا الکترونیکی.

  • ارزیابی اطلاعات برای بررسی تطابق با استاندارد ها: استفاده از اطلاعات مربوط و قضاوت شخصی برای بررسی تطابق فرایند ها و رخداد ها با قوانین، مقررات و استاندارد ها.

  • تعامل با کامپوتر ها: استفاده از کامپوترها و سیستم های کامپیوتری (نرم افزار و سخت افزار) برای برنامه ریزی، برنامه نویسی، تنظیم دستورالعمل، ورود اطلاعات یا پردازش اطلاعات.

  • پردازش اطلاعات: گردآوری، کد گذاری، دسته بندی، محاسبه، جدول بندی، بازرسی و تعیین صحت.


این شغل مناسب چه شخصیت هایی است؟

  •  متهورانه (سوداگر): مشاغل متهوارنه غالبا درگیر راه اندازی و پیشبرد پروژه ها هستند. این گونه مشاغل می توانند شامل رهبری دیگران و تصمیم گیری های بسیار باشد. گاهی آنها نیاز به پذیرش ریسک هستند و اغلب با معاملات سر و کار دارند.

  • قراردادی: این گونه شخصیت ها تمایل به دنبال کردن رویه های تنظیم شده و انجام کارهای روتین دارند. این مشاغل می تواند شامل کار با اطلاعات جزئیات بیش از ایده ها باشند. در این شغل معمولا یک خط واضح معتبر برای دنبال کردن وجود دارد.

  • اجتماعی: مشاغل اجتماعی اغلب درگیر کار، ارتباط و آموزش دیگران است. این مشاغل اغلب شامل کمک و ارائه خدمت به دیگران است.


این شغل چگونه موجب رضایت شاغل می شود؟

  • استقلال: به کارکنان اجازه داده می شود تا به تنهایی کار کنند و تصمیم بگیرند. نیازهای مشابه عبارتند از خلاقیت و مسئولیت

  • شرایط کاری: این شغل موجب رضایت افرادی می شود که امنیت شغلی و شرایط کاری خوب را دوست دارند. نیازهای مشابه عبارتند از فعالیت، جبران خدمات، استقلال، امنیت، تنوع و سایر شرایط کاری است.

  • روابط: افرادی که از روابط احساس رضایت می کنند تمایل به فراهم کردن خدمات برای دیگران، کار با همکاران در محیط دوستانه غیر رقابتی دارند. نیازهای مشابه ارزش های اخلاقی، همکاران و خدمات اجتماعی اند.


دروس دوره دانشگاه

  • دروس پایه: روانشناسی عمومی، جامعه شناسی پزشکی و بهداشتی، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اصول حسابداری، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار حیاتی و شاخص های بهداشتی، روش تحقیق، مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی، موازین حقوقی در بیمارستان، مدیریت مالی، اصول و تنظیم و کنترل بودجه دولتی، آشنایی با خدمات پرستاری، اصول خدمات بهداشتی، تغذیه و رژیم های غذایی در بیمارستان

  • دروس تخصصی: زبان تخصصی، کلیات پزشکی، واژه شناسی پزشکی، آشنایی با لوازم و تجهیزات پزشکی، اپیدمیولوژی و عفونت های بیمارستانی، مدارک پزشکی، برنامه ریزی خدمات بهداشتی و درمانی، سازمان و مدیریت بیمارستان، شناخت و تهیه و توزیع دارو، آشنایی با اصول طراحی و تجهیز و توسعه بیمارستان، استانداردهای بیمارستانی، اصول نگهداری و ایمنی در بیمارستان، اقتصاد بهداشت، مدیریت خدمات بهداشتی، پروژه


مشاغل مرتبط

  • استاندار

  • مدیر مدرسه

  • مدیر آموزشی

  • مدیر خدمات اجتماعی

  • رژیم درمانگر

منبع :

Menu