وظایف
مدیریت تست های شنوایی و آزمایش بیماران برای جمع آوری اطلاعات در مورد نوع و درجه اختلالات با استفاده از ابزار خاص و لوازم الکترونیکی
نصب، برداشتن و تعمیر ابزارهای کمکی مثل سمعک
نگهداری سوابق بیماران در تمام مراحل شامل ارزیابی اولیه و ثانویه و فعالیت های درمانی
ارزیابی شنوایی و متعادل کردن اختلالات برای تشخیص و تعیین درمان
برنامه ریزی و مشاهده حلزون گوش برای رفع نیازهای بیمار
دانش
خدمات خصوصی و مشتری: شامل تشخیص نیاز مشتری، کسب استاندارد های کیفیت در خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری.
زبان انگلیسی: دانش ساختار و محتوای زبان انگلیسی شامل معنی و املای کلمات، قواعد ترکیب و گرامر.
درمان و مشاوره: دانش اصول، روش ها و رویه های تشخیص، درمان و اصلاح معلولیت های جسمی و ذهنی و مشاوره و راهنمایی در دوره خدمت.
روانشناسی: دانش رفتار انسانی و عملکرد، شامل تفاوت های توانایی ها، علایق و شخصیت، یادگیری و انگیزش، روش های تحقیق روانشناسی و تشخیص و درمان اختلالات عاطفی و رفتاری.
پزشکی و دندانپزشکی: دانش اطلاعات و تکنیک های مورد نیاز برای تشخیص و در مان بیماری ها و صدمات و نواقص انسانها که شامل علائم، روشهای درمان، ویژگی های دارو ها و واکنش های مربوط به آنها و اقدامات پیشگیری مربوط به سلامت بدن.
توانایی ها
استدلال قیاسی: توانایی اعمال قواعد کلی بر مسائل خاص برای تولید پاسخ های معنی دار.
استدلال استنتاجی: توانایی ترکیب اجزاء اطلاعات برای ساختن قواعد و نتیجه گیری های کلی (شامل یافتن رابطه میان اتفاقات ظاهرا غیر مرتبط).
درک زبانی: توانایی گوش دادن و درک اطلاعات و ایده ها از جملاتی که بیان می شود
بیان زبانی: توانایی مخابره کردن و ایده ها در گفتار به گونه ای که افراد متوجه شوند.
حساسیت به مسئله: توانایی گفتن اینکه چه زمانی چیزی اشتباه است یه احتمال اشتباه می رود. شامل حل مسئله نمی شود، فقط شناسایی وجود مشکل است.
چه کارهایی انجام می دهند؟
مستند سازی/ضبط اطلاعات: ورود، ضبط، ذخیره یا نگهداری اطلاعات به شکل نوشتاری یا الکترونیکی.
کار برای عموم مردم یا کار با عموم مردم: این سبک فعالیت شامل خدمات مستقیم به مشتری در رستوران یا مغازه و پذیرش مشتری است
گردآوری اطلاعات: مشاهده، دریافت و کسب اطلاعات از تمام منابع مربوطه.
تفسیر معانی اطلاعات برای دیگران: ترجمه و توضیح اطلاعات و طرز استفاده از آنها.
به روز رسانی و استفاده از اطلاعات مربوط: به روز بودن و استفاده از دانش جدید در کار.
این شغل مناسب چه شخصیت هایی است؟
جستجوگر: مشاغل جستجوگر اغلب درگیر ایده ها هستند و تفکر زیادی را می طلبند. این مشاغل می توانند شامل جستجو ذهنی برای کشف حقایق و حل مسائل باشند.
اجتماعی: مشاغل اجتماعی اغلب درگیر کار، ارتباط و آموزش دیگران است. این مشاغل اغلب شامل کمک و ارائه خدمت به دیگران است.
این شغل چگونه موجب رضایت شاغل می شود؟
روابط: افرادی که از روابط احساس رضایت می کنند تمایل به فراهم کردن خدمات برای دیگران، کار با همکاران در محیط دوستانه غیر رقابتی دارند. نیازهای مشابه ارزش های اخلاقی، همکاران و خدمات اجتماعی اند.
موفقیت: این شغل برای افراد نتیجه محور مناسب است و به افراد اجازه می دهد تا از قویترین توانایی های خود استفاده کنند.
شرایط کاری: این شغل موجب رضایت افرادی می شود که امنیت شغلی و شرایط کاری خوب را دوست دارند. نیازهای مشابه عبارتند از فعالیت، جبران خدمات، استقلال، امنیت، تنوع و سایر شرایط کاری است.
دروس دوره دانشگاه
دروس پایه: فیزیک صوت، فیزیولوژی، بهداشت عمومی، بیوشیمی، روانشناسی عمومی، رادیولوژی سر وگردن، آناتومی عمومی با تاکید بر سر وگردن، بیماریهای مغز و اعصاب، اصول توانبخشی، ژنتیک در پزشکی، بیماریهای کودکان، ضروریات بافت شناسی و آسیب شناسی، آناتومی و فیزیولوژی مغز و اعصاب
دروس تخصصی: آناتومی و فیزیولوژی دستگاه شنوایی و تعادل، اصول و مبانی شنوایی شناسی و توانبخشی، رشد طبیعی زبان و گفتار، زبان انگلیسی تخصصی، مبانی علم شنوایی، زبان آموزی به افراد کم شنوا، آکوستیک و سایکوآکوستیک، ارزیابی و تنظیم وسایل کمک شنوایی و ارتباطی، ارزیابی پایه شنوایی، قالب گیری، اختلالات ارتباطی، آزمون های رفتاری سیستم مرکزی شنوایی، روانشناسی و مشاوره کم شنوایان، شنوایی شناسی صنعتی، مبانی زبانشناسی و آواشناسی اکوستیک، آزمونهای فیزیولوژیک شنوایی، اختلالات زبان و گفتار، شنوایی شناسی کودکان، ارزیابی تکمیلی شنوایی، تربیت شنوایی، کاربرد دارو شناسی در شنوایی شناسی، شنوایی شناسی بالینی، مدیریت در شنوایی شناسی، بیماریهای گوش و حلق و بینی و روشهای درمانی
مشاغل مرتبط
کارشناس علوم تغذیه
تراپیست
سرپرستار
پزشک مفصلی
پزشک درمان طبیعی