محمود رضا اسلامی: تحلیلی بر ریاضیات کنکور ریاضی 96

در زیر تحلیلی بر ریاضیات کنکور ریاضی 96 را مشاهده می‌کنید

محمود رضا اسلامی: تحلیلی بر ریاضیات کنکور ریاضی 96

گزارش يك آزمون (رشته رياضي- فيزيك : درس رياضي)              

آزمون با يك شروع رؤيايي تو ديفرانسيل و پايه، بهتر از اين نمي تونست باشه. قطعاً نظر دانش آموزان متوسط به بالا رو مي تونه به خودش جلب كنه. مي‌شه حدس زد، هدف گيري شده كه هيچ چالشي ايجاد نكنه و اصلاً شباهت به چند سال قبل نداشته باشه. از سؤال 107 تا 116 پر بود از سؤال‌هايي كه واقعاً حيف بودند كه ازشون گذشت. انبوهي از سؤالات تكراري تا پايان سؤال 124 من رو كمي بهت زده كرده بود.

به‌ نظر من‌، اينكه سطح سؤالات متوسط رو به ساده است‌، مشكلي نيست و حتي گزينش بهتري نسبت به سال‌هاي قبل مي‌تونه بكنه اما :

الف) 4 سؤال 104، 108، 109 و 110 از مثلثات زياد بود و واقعاً سؤال 104 رو كه فقط به دوره تناوب مربوطه، رو نمي‌شه از مثلثات خارج كرد و به رسم نمودار تو كاربرد مشتق فرستاد.

ب) سؤالات 102 و 106 از روابط ريشه‌هاي درجه 2 كه در سؤال 105 هم به حل يك معادله درجه 2 كمكي بر مي‌خورديم. زياد نيست!!

ج) ظاهراً 7 تا سؤال از مشتق و دست مريزاد. ولي نه رسم نمودار و فقط سهم كاربرد مشتق، سؤال 122. مي‌تونست بهتر باشه.

حرف آخر اين‌كه سوال 117 خوب بود گزينه 4 ، به‌جاي اون نماد از ((تعريف نشده)) استفاده مي‌شد. شايد بيشتر مطابق با كتاب‌هاي درسي و علمي‌تر مي‌بود. اما مهم نيست.

بگذريم كه نوبت هندسه پايه است. از سؤال 125 تا 132 مثل هميشه 8 تا سؤال كه به نظر من به خوبي طراحي شده بودند. به جز تست 131 كه دو گزينه اول و دوم صحيح بودند و تنها سؤال نادرستِ آزمون محسوب مي‌شود، بقيه سؤالات در عين متوسط بودن، تكراري نبودند و با كمي تغيير ، وضعيت خوبي به خود گرفته بودند. البته سه سؤال 128 ، 129 و 130 سطح هندسه پايه رو كمي بالاتر كشيد و هندسه پايه رو مثل هميشه از بقيه آزمون جدا كرد.

شايد اين حرف را بشه زد كه سؤال 132 كه نسبت به سال‌هاي قبل كمي تغيير كرده بود، ديگه بس باشه و كمي بيش از حد، توجه‌ها رو به خودش جلب كرده. در مجموع دو سؤال آخر هندسه پايه مي‌تونست تغيير داشته باشه و بهتر بشند.

حالا نوبت هندسه تحليلي شده. از سؤال 133 تا 140 كه رسيديم، بايد طبق روال قبل، آستين بالا مي‌زديم و محاسباتمون رو آزمايش مي‌كرديم. همين هم شد، خيلي روون و به خصوص تو سؤال 137 و 138 كه ديگه از رووني به شُلي گراييده بود. در مورد تحليلي چند حرف رو مي‌شه گفت:

الف) مي‌شد از 4 تاي فصل 4 و 5 يعني ماتريس و دترمينان و وارون، يكي كم كرد و مثلاً به فصل 1 و 2 يا به فصل مقاطع اضافه كرد ولي خيلي هم مهم نيست. بعد از هندسه پايه، حتماً بچه‌ها، كِيف كردند.

ب) سؤال 135 هم كمي ادبياتش غلط داشت ولي معلوم بود كه خط مورد نظر بايد از مركز مي‌گذشت. اين هم خيلي مهم نيست.

ج) بابت سؤال 139 تشكر مي‌كنم. يك سؤال خوب و استاندارد، البته به نظر من.

15 سؤال گسسته و آمار با دو سؤال آمار شروع شد كه هر دو محاسبه خوبي داشتند و در ادامه تحليلي، حسابي مي‌چسبيد. اما ظاهراً اين محاسبات، تمومي نداشت و تو سؤالات 145 و 146 هم كمي ادامه داشت. برخلاف هميشه اين بار دو سؤال از گراف كه دومي يعني تعداد رئوس درجه يك تو درخت، ديگه خيلي ساده بود. جاتون خالي از فصل سوم رياضيات گسسته چيزي نديديم. البته شايد براي توجيه بشه گفت سؤال 154 بيش از احتمال مربوط به اين فصله. بااااشه!!

سه سؤال نظريه اعداد 151، 152 و 153 ، گسسته رو كمي جدي‌تر كردند، اگرچه كه 151 و 152 خيلي مدل تكراري داشتند. اما شايد بشه گفت، سؤال 153، سؤال خوبي از همنهشتي بود و احتمالاً سال بعد منتظرش تو آزمون‌هاي كانون و جاهاي ديگه باشيم.

سؤال آخر گسسته، پايان خوبي براي آزمون بود.

آزمون سال 96 رياضي تو رشته رياضي فيزيك، بسته شد و مي‌شه گفت:

اين كه سختي سؤالات، پايين‌تر آورده شده، حركتي هوشمندانه بوده و سنجشِ اين آزمون رو معنادارتر از اين چند سال اخير مي‌كنه. به طراحان عزيز و دست‌اندكاران، خدا قوت مي‌گم و اميدوارم با بالا بردن كيفيت، سطح سختيِ آزمون رو، همين حد نگه دارند.

با تشكر – سيدمحمودرضا اسلامي

Menu