بخش اول
از آغاز تا پیش از رنسانس پیشرفته
جیوتو
●پدر هنر تصویری غرب
●بنیان گذار تجارب بصری به وسیله مشاهده
●کوشش جهت بازسازی فضای طبیعی
●تأکید بر جسم، حجم و بعد
●هماهنگ ساختن موضوع روایت و ترکیب بندی اثر
دوناتلو
●تجسم حرکت در بدن آدمی
●استفاده از اصل انتقال وزن (کنتراپوستو) در حالت بدن
●مهارت در بیان حالات روانی انسان
●شخصیت پردازی در آثار
برونلسکی
●کشف شیوه پرسپکتیو بر روی کاغذ
مازاتچو
●وجه تمایز او: نورپردازی در اثر (استفاده از منبع نور مشخص)
●رئالیسم مبتنی بر مشاهده
●کاربرد ریاضیات در کمپوزیسیون
●او سبکی بیپیرایه داشت طراحی از پیکر آدمی با استفاده از کمترین وسیله به حد شگفت انگیزی از واقعگرایی رسید.
●شهرت او بیشتر به دلیل دیوار نگاره های نمازخانهی براکاتچی است؛ (ترسیم رویداد های زندگی پطرس قدیس)
پیرودلا فرانچسکا
●بر قرار کردن رابطه هندسی معماری بین اشیاء جاندار و بیجان
فرا آنجلیکو
●آمیزهای از نقاشی تزئینی گوتیک و رنسانس
●تحت تأثیر مازاتچو
●کاربرد فیگور های ظریف و کشیده
ساندرو بوتچیلی
●نوآوری های شاعرانه در ترکیببندی
●حرکتها را با خطوط مرزی مشخص میکرد
●ترسیم پیکره های لطیف و چهره های معصوم
پائولو اوچلو
●شدیداً تحت تاثیر دلافرانچسکا
●تعادل رنگ های شفاف و درخشش سطوح طلایی
آلبرتی
●او را به عنوان نخستین معمار رنسانس می شناسند
●نقطه اوج فعالیت های او: کلیسای سن آندرئا
وروکیو
●مهم ترین پیکره تراش نیمه دوم سده 15 [در اروپا]
●آثار او واقعگرایانه است
آندرئا مانتینا
●در آثار اولیه او تأثیر دوناتلو کاملاً آشکار است.
●کیفیت های تندیس وار، جلوه های ژرف نمایی و کوتاه نمایی در پرده اندوه در باغ عدن اوج سبک مانتینا را نشان می دهد.