- هنر ژرمنی: نوعی هنر انتزاعی، تزئینی، هندسی و بدون توجه به طبیعت زنده است.
این هنر درآثار فلزی متجلی شده و به صورت خانه خانه (کلواوزون) است.
ویژگی ها: استفاده از سنگ های قیمتی، ریشه در هنر خاور نزدیک یا بیزانس
- هنر کارولنژی: بازیابی هنر روم باستان
کتاب مزامیر داوود و کلیسای شارلمانی با الهام از سن ویتاله (کلیسای شارلمانی: بنیان تکامل معماری دوره رمانسک)
تبدیل یک الگوی پیچیده بیزانسی(کلیسای سن ویتاله) به ساختمانی که بیانگر قدرت و مفصلبندی واضح ساختمانی است (کلیسای شارلمانی) پیش درآمدی بر معماری سده 11و12 است که سبک «رمانسک» نام دارد.
کلیسای دیرفولد مستقیما از روی کلیسای سن پیترو ساخته شده
نقاشی کارولنژی: استفاده از تصویر های یونانی_رومی
- هنر اوتونی: معماری اوتونی ادامه دهنده شیوه کارولنژی است( سن میکائیل) .
نقاشی وتذهیب در این دوره: انجیل اوتوی.
کلیسای سن میکائیل: حد فاصل رومانسک و اوتونی همچنین بنای انتقالی سبک کارولنژی به رمانسک
- هنر رمانسک: هلال های نیم مدور، دیوار های سنگی، ادبیات دهقانی و محلی.
کلیسای سرسن: تنها کلیسا با سقف سنگی همراه با طاق گهوارهای نیم مدور.
کلیسای اشپایر: پیشرفت طاق زنی، نخستین کلیسای تمام طاقدار رمانسک.
کلیسای سن آمبرجیو: نخستین کلیسای حیاط دار
دوره رمانسک دارای نخستین رابطه مشخص میان معماری و پیکر تراشی. پیکره ها که در حدود سده های هشتم و نهم تقریبا نابود دشه بودند در اواسط سده 11 دوباره ظهور مییابند( در سردر ها، ستون ها و امتداد سرسرا ها)
در این دوره نقاشی دیواری با مقیاسی بزرگ و نقاشی نسخ خطی با شیوه های «محلی» و «بیزانسی» ظهور مییابند.
شالوده تکامل معماری رمانسک: نقشه باسیلیکایی
ویژگی ها: به کارگیری نقشمایه ها و ویژگی های رومی، بیزانسی، بربر و کارولنژی، میل مفرط به ابداع نماد های جهان نگری، تبدیل آزادانه صور طبیعی به طرح های خطی و مجسمه گونهی ساده، کژ نمایی و چکیده نمایی، حضور اندک طبیعت گرایی و زیبایی جسمانی
نقاشی دیواری رومیوار (رمانسک): ادامه دهندهی هنر کارولنژی و اوتونی
مصور سازی در رمانسک: شکل های دو بعدی و رنگ های تخت و درخشان، صراحت و سادگی، جامه ها پیکره ها و حاشیه های غالبا آرایش شده با نقوش
منابع: سیر هنر در تاریخ1، دایره المعارف هنر/رویین پاکباز، هنر در گذر زمان/ هلن گاردنر