حجم‌سازان سده بیست

کلاوس الدنبرگ، جاسپر جانز، هنری مور، آرکی پنکو، اومبرتو بوتچونی و ...

حجم‌سازان سده بیست

کلاوس الدنبرگ

• از نمایندگان هنر آمریکایی

• در ابتدا به سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی نقاشی می‌کرد سپس به سبک پاپ آرت دست به ساختن مجسمه های گچی و پارچه ای (اشیاء عمومی) زد.

• شلوار آبی عظیم و توالت وارفته از آثار اوست.


جاسپر جانز

• همواره از اسلوب اکسپرسیونیسم انتزاعی بهره می گرفت.

• اشیاء عادی را در نقاشی های خود به کار می‌برد.

• موضاعات انتخابی  او کاملا عینی، طنز آمیز و دو پهلو هستند.


نائوم گابو

• از پیشگامان حجم سازی انتزاعی و از نمایندگان کنسترکتیویسم


هنری مور

• سه منبع تغذیه او: هنر بدوی، مجسمه های برانکوزی و پیکاسو، دیوار نگاره های جوتو و مازاتچو

• آثار تجسمی او معمولا انتزاعی و نیمه انتزاعی اند و با صور طبیعی همانندی آشکار ندارند.


آرکی پنکو

• او کلاژ را به مجسمه سازی وارد کرد

• از مبانی کوبیسم به رویکرد ها واسلوب های تازه ای دست یافت .

• مجسمه "مشت زنان" او ماهیت هنر بدوی را نشان می‌دهد.

• پیکره نشسته، مادر نشته


اومبرتو بوتچونی

• پویش همزان و پیاپی سطوح در فضا

• در پیکره ها از کاربست خطوط سر راست خود داری می‌کرد.

•خط نیرو به تعبیر او نیروی شکل و نیروی رنگ در اشیاه بود.

• او پیکره هایش را از تلفیق مواد می‌ساخت.


ولادیمر تاتلین

•نقاش و حجم‌ساز روسی .

•هنرمندی نومایه وانقلابی و از بنیان گذاران جنبش کنسترکتیویسم.

•در نقاشی های پیکره نمای اولیه‌اش گرایش به کوبیسم و فوتوریسم داشت.


ارنست بارلاخ

•از شخصیت های برجسته اکسپرسیونیسم آلمان .

•تحت تأثیر هنر قرون وسطای متأخر در مجسمه هایش از باسمه چوبی مایه گرفت.

•شیوه بیانگرش را با نوعی واقعگرایی اجتماعی درآمیخت.

•موضوع: رنج ها، تحقیر ها، و سنگدلی های بشری در قالب زندگی دهقانی.

•باسمه های او: لیتو گرافی، حکاکی روی چوب.


مارینو مارینی

•رویکرد به پیکره سازی کهن.

•عمدتا سردیس و تندیس می‌ساخت، اسب و اسب‌سواری موضوع بسیاری از آثارش است.

•منبع الهام او در مجسمه های اسب‌سواری: مجسمه های کوچک دوره تانگ، اسب های مفرغی مرقس قدیس، هنر اتروسک و هنر مردم بی‌خانمان میلان.


ژاک لیپ شیتس

•از پیشگامام مجسمه کوبیست.

•در این دوره شکل ها را ساده می‌کرد برخی سطوح تخت را رنگ می‌کرد،

•تحول بعدی: شکل های انداموار و واجد خصلت استعاری؛ نمایانگر گرایش او به سوررئالیزم.

•تحول بعد: بهره گیری از کوبیزم و سوررئالیزم.

•سبک دوران پختگی او: اثر گذاری از راه تداعی مستقیم صور و عواطف طبیعی.


زادکین

•از برجسته ترین مجسمه‌سازان کوبیست.

•تحت تأثیر، رودن، هنر آفریقایی و کوبیزم.

•ایجاد جلوه های دو بعدی سایه وار در پیکره های چوبین.


آگوست رودن

•بسیار تحت تأثیر میکل آنژ قرار گرفت.

•اهمیت رودن در مجسمه سازی به مانند امپرسیونیست ها در نقاشی است.

•به نمایش حرکت و حالت بسیار اهمیت می‌داد و آثارش را میکل آنژ وار تمام میکرد.

•ویژگی: تسلط بر ترکیب بندی و محتوای روانشناختی.

•آثار او مقدمه‌ای بر آمیزش سمبولیزم و رئالیزم در سده 20 است.


ریمون دوشان

•از پیشگامان کوبیسم

•نخست تحت تأثیر رودن بود سپس به کوبیسم پیوست

•در سبک خود به ترکیبی از عناصر آلی و مکانیکی دست می‌یابد


دانلد جاد

•از نمایندگان و نظریه پردازان مینیمال آرت

•آثار او متشکل از واحد های هندسی تکرار شونده هستند و غالبا ابعاد بزرگ دارند

•حجم ها را از آهن گالوانیزه یا آلومینیم می‌ساخت و گاه سطح آن ها را با رنگ تند می‌پوشاند.

•آثار او بنایر نظام ریاضی معینی هستند.


آلبرتو جاکومتی

•نخستین آثارش نیرویی کهن و بدوی در خود دارند سپس تحت تأثیر سوررئایست ها قرار گرفت.

•می‌کوشید با فاصله گیری از شیء کلیت آن را در فضایی دربرگینده مجسم کند.

•در نقاشی های او خط های بریده بریده و عصبی دیده می‌شود


باربارا هپ ورث

•تجربه های او در فرم، فضای انتزاعی و تجربه مواد اهمیت دارند.

•نخستین آثار: یادآور هنر مصر (به لحاظ سترگ نمایی) بعد آثارش انتزاعی تر شدند.

•آثار پس از جنگ: حجم های تو پر و توخالی عمدتاً با چوب صیقلی و رنگ شده.

منبع :

Menu