هنر روم
• 1_ دوره جمهوری: سده 5 ق.م تا زوال جمهوری در سال 44م
• هنر رومی تحت تأثیر هنر هلنی به ظهور رسید.
• مهم ترین خصوصیت پیکره سازی: شبیه سازی از چهره ( برخلاف یونانی ها)
• معبد فورتانا: در شهر روم، اواخر سده دوم ق.م، با الهام از شیوه یونیک (دور ستونی)
• معبد سیبول: ساخته شده بر سکوی دایره ای، استفاده از ستون های یکپارچه.
• موزایک : سبک نخست – نمای مرمرین، ادامه شیوه هلنی(یونانی گری)
سبک دوم: نمای معماری
سبک سوم: نمای آراسته
سبک چهارم: نمای ترکیبی
• 2_ دوره امپراطوری: به قدرت رسیدن آگوستوس (27م) تا صدر مسیحیت. معماری در این دوره بیشتر از قبل خود رانشان می دهد.
• فوروم: میدان مرکزی مستطیل شکل
• آمفی تئاتر فلاویوس (کلوسئوم): این بنا از حالت نیم دایره به دایره تبدیل شده.
• معبد پانتئون: گنبددار با رواق مستطیلی
• طاق زنی رومی: طاق گهوارهای (در حمام کاراکالا و باسیلیکای کنستانتین)
• پیکره سازی در این دوره: ادامه واقعگرایی شیوه جمهوری و ادامه شیوه آرمانی پلوکلیتوسی دوره هلنی (مذبح صلح آگستوس)
• طاقنما های پیروزی در این دوره شکل گرفت: طاق تیتوس(یک دهانه) ، طاق کنستانتین(طاق سه دهانه)
***
• ریشه معماری روم: اتروریا
• مهم ترین ویژگی معماری روم: استفاده از قوس ها (آرک ها)
• یکی از ابتکارات رومی: استفاده از طاق گهواره ای در ورودی پنجره ها
• در سده چهارم اصول حجمپردازی، تناسب و کالبد شناسی نادیده گرفته شد و به سمت ساده سازی رفت.
• نقش برجسته
نقوش برجسته: گزارشی و تدفینی
رومی ها در نقش برجسته گزارشی از اصل «روایت پیوسته» استفاده می کردند (برگرفته از نقوش آشوری و هلنی)
• بهترین نمونه روایت پیوسته: ستون ترایانوس
• استفاده از پرسپکتیو مقامی در ستون مارکوس ارلیوس
• حک کردن صحنه های روزمره، رویداد ها و موجودات تمثیلی (اوایل دوره امپراطوری)
• نقش برجسته روی تابوت ها: تزئینات گل و گیاه
منابع: سیرهنر در تاریخ2، درک عمومی هنر کتاب سبز، دایره المعارف هنر/ رویین پاکباز، هنر در گذر زمان/ هلن گاردنر، تاریخ هنر/ ارنست گامبریج،