هنر روم باستان

هنر روم • 1_ دوره جمهوری: سده 5 ق.م تا زوال جمهوری در سال 44م • 2_ دوره امپراطوری: به قدرت رسیدن آگوستوس (27م) تا صدر مسیحیت

هنر روم باستان

هنر روم

• 1_ دوره جمهوری: سده 5 ق.م تا زوال جمهوری در سال 44م

• هنر رومی تحت تأثیر هنر هلنی به ظهور رسید.

• مهم ترین خصوصیت پیکره سازی: شبیه سازی از چهره ( برخلاف یونانی ها)

• معبد فورتانا: در شهر روم، اواخر سده دوم ق.م، با الهام از شیوه یونیک (دور ستونی)

• معبد سیبول: ساخته شده بر سکوی دایره ای، استفاده از ستون های یکپارچه.

• موزایک : سبک نخست – نمای مرمرین، ادامه شیوه هلنی(یونانی گری)

سبک دوم: نمای معماری

سبک سوم: نمای آراسته

سبک چهارم: نمای ترکیبی

• 2_ دوره امپراطوری: به قدرت رسیدن آگوستوس (27م) تا صدر مسیحیت. معماری در این دوره بیشتر از قبل خود رانشان می دهد.

• فوروم: میدان مرکزی مستطیل شکل

• آمفی تئاتر فلاویوس (کلوسئوم): این بنا از حالت نیم دایره به دایره تبدیل شده.

• معبد پانتئون: گنبددار با رواق مستطیلی

• طاق زنی رومی: طاق گهواره‌ای (در حمام کاراکالا و باسیلیکای کنستانتین)

• پیکره سازی در این دوره: ادامه واقعگرایی شیوه جمهوری و ادامه شیوه آرمانی پلوکلیتوسی دوره هلنی (مذبح صلح آگستوس)

• طاق‌نما های پیروزی در این دوره شکل گرفت: طاق تیتوس(یک دهانه) ، طاق کنستانتین(طاق سه دهانه)

***

• ریشه معماری روم: اتروریا

• مهم ترین ویژگی معماری روم: استفاده از قوس ها (آرک ها)

• یکی از ابتکارات رومی: استفاده از طاق گهواره ای در ورودی پنجره ها

• در سده چهارم اصول حجم‌پردازی، تناسب و کالبد شناسی نادیده گرفته شد و به سمت ساده سازی رفت.

• نقش برجسته

نقوش برجسته: گزارشی و تدفینی

رومی ها در نقش برجسته گزارشی از اصل «روایت پیوسته» استفاده می کردند (برگرفته از نقوش آشوری و هلنی)

• بهترین نمونه روایت پیوسته: ستون ترایانوس

• استفاده از پرسپکتیو مقامی در ستون مارکوس ارلیوس

• حک کردن صحنه های روزمره، رویداد ها و موجودات تمثیلی (اوایل دوره امپراطوری)

• نقش برجسته روی تابوت ها: تزئینات گل و گیاه


منابع: سیرهنر در تاریخ2، درک عمومی هنر کتاب سبز، دایره المعارف هنر/ رویین پاکباز، هنر در گذر زمان/ هلن گاردنر، تاریخ هنر/ ارنست گامبریج،

Menu