مهم ترین دستاوردهای ایرانیان در هفته ی گذشته

مهم ترین اخبار علمی ایرنا در هفت روز گذشته را در این مطلب با هم می بینیم

مهم ترین  دستاوردهای ایرانیان در هفته ی گذشته
** ایجاد توانایی ساخت لباس فضانورد در ایران

ˈمحمد ابراهیميˈ رییس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران گفت: توانایی و فناوری لازم برای تولید لباس فضانورد در کشور وجود دارد و این نوع لباس پس از تولید در مرحله دوم پروژه اعزام انسان به فضا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.



** درمان تب برفکی در دام با ترکیب جدید گیاهی

محققان کشورمان موفق به تولید ترکیب جدید دارویی با استفاده از گل میخک و ریواس شدند که قادر است بیماری تب برفکی را در دام ها و طیور بهبود دهد.



** فراهم شدن امکان تولید برق از پساب صنایع خانگی در کشور

ˈآرش دارکی مهربانˈ پژوهشگر جوان ایرانی موفق به تولید برق ازبرخی پساب صنایع خانگی شد. این طرح در چهاردهمین جشنواره جوان خوارزمی رتبه دوم در رشته شیمی را کسب کرد.



**ساخت روبات نظافتچی در ایران

ˈزهرا شعبانيˈ محقق کشورمان روبات نظافتچی با قابلیت حرکت در تمامی محیط ها با کفپوش های مختلف را ساخت که با انرژی خورشیدی کار می کند.

این روبات به گونه ای طراحی شده است که زیرتمام لوازم منزل و گوشه های دیوار را به طور خودکار جارو می کشد و می تواند بدون نیاز به کاربر روی سطوح با کف سنگ، سرامیک، کفپوش و فرش حرکت کند.



** طراحی مدل پیشرفته سه بعدی سر انسان

ˈمهسا غفاريˈ محقق کشورمان موفق به طراحی مدل پیشرفته سه بعدی سر انسان شد. با طراحی و تدوین مدل پیشرفته سه بعدی سر انسان راه برای تولید محصولات صنعتی که از سر انسان حفاظت بیشتری می کند، فراهم می شود.



** ساخت نانوحسگری برای بررسی عملکرد داروی ضدسرطان

پژوهشگران ایرانی موفق به تهیه نانوحسگرهای زیستی شدند که در طراحی و ساخت داروهای ضدسرطان موثر است.



** اعزام نخستین فضانورد ایرانی تا پنج سال آینده

ˈمحمد ابراهیميˈ رییس پژوهشگاه سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران گفت: برنامه های آینده محموله های سنگین در قالب کاوشگرهای حامل موجود زنده طراحی شده است و نخستین فضانورد ایرانی بین سال های 1395 تا 1397 به فضا اعزام خواهد شد.
منبع :

Menu