پسماندهای تخم‌مرغ و گوجه تایر می‌شوند

محققان آمریکایی به تازگی موفق شده‌اند با پودر پوسته تخم‌مرغ و پوست گوجه‌فرنگی تایر جدیدی به عنوان جایگزی تایرهای معمولی خودروها بسازند.

پسماندهای تخم‌مرغ و گوجه تایر می‌شوند

محققان آمریکایی به تازگی موفق شده‌اند با پودر پوسته تخم‌مرغ و پوست گوجه‌فرنگی تایر جدیدی به عنوان جایگزی تایرهای معمولی خودروها بسازند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، تایرهای معمولی خودرو از حدود 30 درصد کربن سیاه تشکیل شده‌اند که ماده‌ای غنیکننده است که بر دوام لاستیک می‌افزاید. کربن سیاه ماده‌ای بر پایه نفت است و این بدان معناست که دوست‌دار محیط زیست نیست.

دانشمندان دانشگاه ایالتی اوهایو با ماده سبزتر و پاک‌تری اقدام به تولید لاستیک تایر خودرو کرده‌اند که جایگزین خوبی برای لاستیک‌های معمولی به شمار می‌رود. آنها تایرهای جدید را از پوسته تخم‌مرغ و پوست گوجه‌فرنگی تولید کرده‌اند.

محققان پسماندهای به جا مانده از تخم‌مرغ و گوجه را در قالب پسماندهای صنعتی تهیه می‌کنند. آنها پوسته تخم‌مرغ و پوست گوجه‌فرنگی را خشک و تبدیل به پودر می‌کنند. وقتی این پودر را به لاستیک اضافه می‌کنند، باعث مقاوم‌تر و محکم‌تر شدن لاستیک می‌شود و انعطاف‌پذیری آن را حفظ می‌کند.

این ویژگی به خاطر این واقعیت است که ذرات متخلخل پوسته تخم‌مرغ سطح بزرگی دارند و سطح تماس بیشتری را با لاستیک برقرار می‌کند. این در حالی است که ذرات پوست گوجه‌فرنگی در دماهای بالا ثبات و پایداری بالایی دارند و همچنین حاوی الیاف سخت است.

در واقع، محققان Ford و Heinz از پوست این دو ماده غذایی برای تولید بخش‌های داخلی خودرو استفاده کرده‌اند در حالی که دانشمندان دانشگاه Tuskegee از این پوسته‌ها برای تولید پلاستیک‌های زیستی انعطاف‌پذیر استفاده کرده‌اند.

هدف محققان از تولید این قبیل تایرها تولید لاستیک‌ها و تایرهای باداوم‌تر و محکم‌تری هستند. این کار باید وابستگی آمریکا را به نفت خارجی کاهش دهد و پسماندها را از صنعت غذایی دور نگه دارد. تایری که با پوسته تخم‌مرغ و پوست گوجه تولید می‌شود، تایر قهوه‌ای مایل به قرمزی است که پیش از استفاده باید به رنگ سیاه رنگ‌آمیزی شود.

Menu