راه اندازی رشته جدید سایبرنتیک پزشکی در 4 دانشگاه از سال آینده

رشته سایبرنتیک پزشکی از بهمن ماه سال 96،طی تفاهم نامه‌ای در خصوص آموزش این رشته راه اندازی می‌شود.

راه اندازی رشته جدید سایبرنتیک پزشکی در 4 دانشگاه از سال آینده

رشته سایبرنتیک پزشکی از بهمن ماه سال 96،طی تفاهم نامه‌ای که در خصوص آموزش این رشته بین دانشگاه‌های "صنعتی شریف"، "امیرکبیر"، "علوم پزشکی تهران" و "علوم بهزیستی و توانبخشی" امضا شده است،راه اندازی می شود.

با تاسیس این  رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کشور، جمهوری اسلامی ایران چهارمین کشور دارنده این رشته در جهان پس از آمریکا، انگلیس و فنلاند خواهد بود. 

کاربرد این رشته:

فارغ التحصیلان و متخصصان این رشته می‌توانند نسبت به طراحی و ساخت نرم افزارها و تجهیزات پیشرفته و مدرن پزشکی (های تک) همچون آندوسکوپی، «اف ام آر ای» - «ام آر ای» - MRI -، اتوآنالیزورها،  لیزرها، روبات های جراح و تجهیزات کمک توانبخشی هوشمند برای مددجویان اقدام کنند.

نحوه گزینش متقاضیان این رشته:

دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش وزارت بهداشت برای برگزاری اولین دوره تحصیلی رشته سایبرنتیک پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد، از میان داوطلبان دارای مدرک کارشناسی رشته های فنی و مهندسی و همچنین فارغ التحصیلان کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی و توانبخشی که داوطلب ادامه تحصیل در این رشته باشند، اقدام به انتخاب دانشجو خواهند کرد.

اساتید این رشته جدید:

 اساتید این رشته در حال حاضر ترکیبی از اساتید رشته های فنی و مهندسی امیر کبیر و دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه ها علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی هستند و تفاهم نامه ای نیز بین این دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و دانشگاههای علوم پزشکی تهران و علوم بهزیستی و توانبخشی امضاء شده تا در راه‌اندازی و تدریس این رشته مشارکت داشته باشند. 

در آینده نیز اساتیدی که در کشور فنلاند مدرس این رشته هستند از طریق وب  و تله کنفرانس با ما در ارتباط خواهند بود و به صورت ویدیویی مباحثی را در این رشته آموزش می‌دهند.


اگر این رشته و کاربرد آن برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور به خوبی تبیین شود، می‌تواند هم ردیف رشته نانوتکنولوژی، منجر به تولید محصولات و تجهیزات فوق پیشرفته و بسیار ارزشمند جهت فعالیت های پزشکی و توانبخشی شود.

گفتنی است که رقابت برای قبولی در این رشته بسیار تنگاتنگ است چرا که، این رشته در حال حاضر می تواند 4 دانشجو بپذیرد که دو نفر از رشته فنی مهندسی و دو نفر نیز از رشته پزشکی خواهندبود.

منبع :

Menu