چرا دسته پرندگان هنگام پرواز به یکدیگر برخورد نمی‌کنند

زیست شناسان پس از سال‌ها مطالعه سرانجام علت عدم برخورد دسته‌های بزرگ پرندگان هنگام پرواز را کشف کردند.

چرا دسته پرندگان هنگام پرواز به یکدیگر برخورد نمی‌کنند

ممکن است این سوال ساده در ذهن شما هم شکل گرفته باشد که چرا دسته پرندگان هنگام پرواز با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟ دانشمندان در یک بررسی جدید پاسخ علمی سوال مذکور را پیدا کردند.

دانشمندان برای پاسخگویی به این سوال گروهی از طوطی‌ها را در تونل هوا رها کردند تا این پرندگان مجبور شوند در کنار یکدیگر پرواز کنند.

 

نتیجه این بررسی نشان داد پرندگان یک روش ساده را برای جلوگیری از برخورد با یکدیگر هنگام پرواز دنبال می‌کنند: آنها همیشه به سمت راست تغییر جهت می‌دهند و ارتفاع خود را هم عوض می‌کنند.

دانشمندان اعلام کردند این استراتژی پرواز همان سیستمی است که انسان برای هواپیماها در نظر گرفته است و خلبان‌ها معمولا با استفاده از همین سیستم مسیر خود را هنگام پرواز تغییر می‌دهند. این بررسی‌ هم‌اکنون به گونه‌ای دنبال می‌شود تا مشخص شود انسان هم در پیاده‌روهای شلوغ همین سیستم را دنبال می‌کند یا خیر.

 

این نخستین باری است که دانشمندان یک تئوری علمی مطرح می‌کنند تا بر اساس آن راز عدم برخورد پرندگان با یکدیگر حین پرواز در آسمان بررسی شود.

در بررسی جدید دانشمندان پس از رها کردن طوطی‌ها در تونل هوا، دوربین‌های ویدیویی پرسرعت را در اختیار گرفتند و داده‌های به دست آمده از مدل‌سازی پرواز آنها نشان داد هر پرنده هنگام تغییر مسیر به سمت راست، ارتفاع خود را هم عوض می‌کند که این تغییر ارتفاع به طور کامل متناسب با موقعیت استقرار پرنده دیگر صورت می‌گیرد.

منبع :

Menu