کشف مخفیانه رویش‌گاه گل‌های نادر + تصاویر

گیاه‌شناسان به تازگی یک منطقه وسیع رویش گل نادری را پیدا کرده‌اند؛ گلی که تا سال 2005 تصور می‌کردند 70 سال از انقراض آن می‌گذرد.

کشف مخفیانه رویش‌گاه گل‌های نادر + تصاویر

گیاه‌شناسان به تازگی یک منطقه‌ وسیع رویش گل نادری‌ را پیدا کرده‌اند؛ گلی که تا سال 2005 تصور می‌کردند 70 سال از انقراض آن می‌گذرد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Sciencealert، محققان گیاه‌شناسی کالیفرنیا به تازگی اعلام کرده‌اند که حدود 220 متر مربع از خوشه‌های گیاه 1/8 میلیون ساله گیاه «گندم سیاه کوه دیابلو» موسوم به Eriogonum truncatum را پیدا کرده‌اند که در سال 2005 تصور می‌کردند 70 سال قبل منقرض شده است.

این گروه محقق، گیاه یافت شده را «جام مقدس» گیاه‌شناسی نامیده‌اند و به دلیل نادر بودن این گونه گیاهی و از ترس آسیب‌های وارده از سوی کوهنوردان و گردشگران از گفتن محل دقیق این گل خودداری کرده‌اند.

این کشف از آنجا حائز اهمیت است که محل قبلی که محققان این گیاه را پیدا کرده بودند، منطقه کوچکی را شامل می‌شد و بزرگ‌ترین تعداد گیاهانی که در آنجا وجود داشتند، حدود 100 گل بود اما در این منطقه که به تازگی شناسایی شده است چیزی بالغ بر 2 میلیون گل از این گونه وجود دارد.

با وجود مخفی بودن محل رویش این گونه گیاهی، مقامات منطقه‌ای پارک خلیج شرقی اعلام کرده است که به تازگی دو گیاه‌شناس، گل‌های نادر متعددی در این منطقه کشف کرده‌اند و احتمال می‌رود محل رویش این گیاه، همین خلیج باشد که در منطقه حفاظت‌شده معادن الماس سیاه واقع در «انطاکیه» کالیفرنیا باشد.

گل‌های این گونه گیاهی صورتی و گرد است و به گلوله‌های پنبه‌ای رنگی شباهت دارد. این گل اولین بار در نزدیکی منطقه «برنت‌وود»، کالیفرنیا در سال 1862 کشف شد. محققان سال‌ها تصور می‌کردند که این گل منقرض شده است تا این که حدود 20 گیاه از این گونه در سال 2005 توسط یک دانشجوی فارغ‌التحصیل هنگام پیاده‌روی در پارک ایالت کوهستان «دیابلو» پیدا شد


پیش از مشاهده این گیاه در سال 2005، این گونه از سال 1936 به بعد دیده نشده بود. در آن زمان که تعداد محدودی از این گونه گیاهی شناسایی شده بود، دانشمندان تصمیم گرفتند جمعیت این گل‌ها را با کاشت 80 هزار دانه از آن در مناطق مختلف گسترش دهند.

اما به رغم کاشت شمار زیادی از دانه‌های این گل، تنها 200 گیاه از آن ریشه داد. اما در حال حاضر، گیاه‌شناسان موفق به کشف منطقه‌ای شده‌اند که تعداد بسیار زیادی از این گیاه به خودی خود در حیات وحش رشد کرده است.

با توجه به تعداد بالای این گونه گیاهی که در کوهستان دیابلو پیدا شده است، محققان همچنان نسبت به جمعیت این گیاه هشدار داده‌اند و اعلام کرده‌اند که هنوز خطر انقراض، این گونه گیاهی را تهدید می‌کند. از این رو، تصمیم به پنهان کردن محل دقیق آن گرفته‌اند.

Menu