انیمیشن فرآیند ترجمه در پروتئین سازی سلول‎ ویژه تجربی ها

در ترجمه توالی نوکلئوتیدی mRNA به توالی آمینواسیدی در رشته ی پلی پپتیدی ترجمه می شود......

انیمیشن فرآیند ترجمه در پروتئین سازی سلول‎ ویژه تجربی ها

 

رمزهاي وراثتي :

فرآيند ترجمه درپروتئين سازي سلول

 

1-      در ترجمه توالي نوکلئوتيدي mRNA به توالي آمينواسيدي در رشته ي پلي پپتيدي ترجمه مي شود.

2-      ترجمه يک فرايند آنزيمي است و نياز به صرف انرژي دارد

3-      فرآيندترجمه در سيتوپلاسم سلول ها رخ مي دهد.

4-      براي انجام عمل ترجمه در سلول نياز به عوامل زير مي باشد:

ü       mRNA  ـ ريبوزوم ـ tRNA ـ اسيدهاي آمينه ـ آنزيم و عوامل پروتئيني ـ ATP

5-      پروتئين سازي در ريبوزوم ها صورت مي گيرد( rRNA ) و tRNA اسيد هاي آمينه را به ريبوزوم حمل مي کند و mRNA اطلاعات را به ريبوزوم حمل مي کند. ( در پروتئين سازي هر سه نوع RNA شرکت دارند)

6-      براي هر اسيد آمينه حداقل يک نوع tRNA وجود دارد. ( يعني بعضي اسيدهاي آمينه توسط بيش از يک نوعtRNA حمل مي شوند.

7-      - ريبوزوم داراي دو زير واحد کوچک و بزرگ است که زير واحد کوچک آغاز گر فرآيند ترجمه است.

8-      ريبوزوم خود از rRNA و پروتئين تشکيل شده است و محل ساخت آن در يوکاريوت ها در هسته است و در پروکاريوت ها در همان سيتوپلاسم.

9-      همچنين رونويسي و ترجمه در درون ميتوکندري و کلروپلاست نيز رخ مي دهد چون داراي DNA ي حلقوي اختصاصي و ريبوزوم اختصاصي هستند

10-   ريبوزوم داراي دو زير واحد بزرگ و کوچک است که زير واحد کوچک خود داراي دو جايگاه به نام هاي A براي آمينواسيد و P براي پلي پپتيد در حال ساخت است.

11-   ترجمه داراي سه مرحله ي آغاز ، ادامه و پاياني است.

12-   در مرحله ي آغاز ترجمه tRNAي آغازگر (ناقل متيونين) در جايگاه P ريبوزوم قرار مي گيرد و با کدون آغاز ( AUG) رابطه مکملي برقرار مي کند.سپس زير واحد بزرگ ريبوزوم به زير واحد کوچک متصل مي شود

13-   در مرحله ي ادامه tRNA ي بعدي در جايگاه A قرار مي گيرد و دومين اسيد آمينه با اولين اسيد آمينه پيوند پپتيدي برقرار مي کند، سپس tRNA ي موجود در جايگاه P آزاد شده و جايگاه P خالي مي شود و tRNA ي جايگاه A به همراه رشته ي پلي پپتيدي به اندازه ي يک کدون جابجا شده و جايگاه P را اشغال مي کندو جايگاه A خالي مي شود و tRNAي سوم در جايگاه A قرار مي*گيرد و ...

14-   در مرحله ي پايان با قرار گرفتن يکي از کدون هاي پايان در جايگاه A ريبوزوم ، عامل پايان ترجمه در جايگاه A قرار مي گيرد و زير واحد هاي ريبوزوم و mRNA و رشته ي پلي پپتيدي ساخته شده از هم جدا مي شوند و ترجمه به اتمام مي رسد.

15- در انيميشن سه مرحله ي آن را ملاحظه مي کنيد لطفا" به چگونگي قرار گرفتن آمينو اسيد هادر جايگاه ها  و جابه جايي رمزها وضد رمزها توجه نماييد.

 

 

Menu