جمع‌بندی زبان فارسی انسانی از زبان رویا رحمانی -رتبه‌ی 9 کنکور

توصیه‌های رویا رحمانی (رتبه‌ی 9 کنکور سراسری 89 انسانی) برای جمع‌بندی درس زبان فارسی

جمع‌بندی زبان فارسی انسانی از زبان رویا رحمانی -رتبه‌ی 9 کنکور

جمع‌بندي درس زبان فارسي

کنکوری‌های عزیز سلام، خسته نباشید

کم‌تر از یک ماه به کنکور مانده است و باید در این مدت کوتاه، علاوه بر اینکه تمام انرژی خود را بر روی درس‌هایتان متمرکز کنید، با دقت و زیرکی خاصی مطالب کلیدی و پرتکرار را مرور کنید.

اگر تا‌کنون تمام مطالب زبان فارسی را خوانده‌اید نگران نباشید، کافی است مطالب مهم و پرتکرار زبان فارسی را به‌خوبی یاد گرفته باشید.

اگر حتی موفق نشده‌اید که مطالب پرتکرار را بخوانید باز هم جای نگرانی نیست چون در این یک ماه باقی‌مانده می‌توانید با روزی حداقل یک ساعت وقت گذاشتن، برخی از مطالب را به‌خوبی یاد بگیرید.

کنکوری‌های عزیز!!!  منطقی باشید!!!!!

اگه تا حالا هیچی نخوندین، چند‌تا از مبحث‌های پرتکرار رو انتخاب کنین و خوب خوب بخونین. دقت کنین فقط چند تا!!! اگه بتونین چند تا مبحث رو خوب بخونین و دو سه تا سؤال رو پاسخ بدين خیلی بهتر از اینه که کل کتاب رو کامل بخونین ولی نتونین حتی یک سؤال رو پاسخ بدين! پس خواهش می‌کنم منطقی باشین!!!!

اگه رو چند تا از مبحث‌ها تسلط دارین، سعی کنین اونا رو مرور و تقویت کنین.

مباحثی رو که تا حالا بارها خوندین ولی باز هم مشکل دارین، کنار بزارین. دوستان عزیز باید جسارت داشته باشین و این مطالب رو کنار بزارین!!!

از اینکه تو کنکور سؤالاتی رو بدون جواب بزارین نگران نباشین.

 به این فکر کنین که با مرور دونسته‌هاتون، خیالتون از سؤالایی که می‌تونین بزنین راحت میشه.

یه بار دیگه مباحث مهم و پرتکرار زبان فارسی رو با هم مرور می‌کنیم. البته این بار فقط کلیاتی رو در مورد اینکه بیش‌تر سؤالات از کدوم درس‌ها و به چه‌صورت مطرح می‌شن، می‌گیم چرا که شما در طول آزمون‌هایی که پشت سر گذاشتین و کتاب درسی و کتاب تست‌هايی که خوندین جزییات مطالب و درس‌ها رو یاد گرفتین. تو زمان باقی مونده سعی کنین روش درس خوندنتون رو عوض نکنین، مطمئن باشین هر روشی هرچقد هم که خوب و بی‌نقص باشه تو یک ماه نمی‌تونه برای شما معجزه بکنه.

درس دوم

واج: شمارش واج، معمولا در سؤالات ترکیبی گنجانده می‌شود. شمارش واج‌ها از مباحث نسبتاً آسان زبان فارسی است که خواندن آن وقت زیادی نمی‌گیرد البته برای اینکه این قسمت به شما کمک کند که بتوانید یک سؤال کنکور را جواب دهید باید قسمت‌های دیگر را هم به‌خوبی یاد گرفته باشید. معمولاً شمارش واج‌های یک بخش از جمله مورد سؤال قرار می‌گیرد مانند شمارش واج‌های گزاره، متمم، مفعول و ... بنابراین ابتدا باید بتوانید اجزای جمله را به‌درستی بشناسید و سپس به شمارش واج آن‌ها بپردازید.

شیوه‌ی بلاغی: گاهی در کنکور، مورد توجه طراحان قرار گرفته است البته به‌نسبت سایر مباحث کم‌تر تکرار شده است. این قسمت، از مباحثی است که خواندن و یادگرفتن آن، هم خیلی آسان است و هم وقت کمی می‌گیرد. اگر اصلاً زبان فارسی نخوانده‌اید می‌توانید روی این مبحث حساب کنید.

واژه و تکواژ: از مباحث نسبتاً دشوار و پرتکرار کنکور است. اگر تا حالا این قسمت را نخوانده‌اید، با خیال راحت این قسمت را کنار بگذارید و بی‌خیال یک سؤالی که ممکن است از این قسمت بیاید شوید. اگر هم قبلاً این قسمت را خوانده‌اید در زمان باقی‌مانده، تست کار کنید. از همین الان سعی کنید بتوانید سؤالات شک‌دار واژه و تکواژ را نزده رها کنید، معمولاً این سؤالات دارای نکات ظریف و دام‌های آموزشی هستند. آزمون‌های جامع فرصت مناسبی برای آزمون و خطا هستند اما در کنکور ریسک نکنید!

درس سوم

تشخیص ساختمان افعال (ساده، پیشوندی و مرکب) در این درس اهمیت فراوانی دارد. هم‌چنین در کنکورهای اخیر سؤالاتی مربوط به شیوه‌ی گذراکردن افعال از این درس طرح شده است. خواندن این دو قسمت وقت زیای از شما نمی‌گیرد. تست‌های کتاب زرد عمومی به شما کمک خواهد کرد با نوع سؤالات مربوط به این درس آشنا شوید.

درس هفتم

ساختمان جمله از مباحث پرتکرار و نسبتاً آسان کنکور است. اگر اصلاً زبان فارسی نخوانده‌اید در این یک ماه حتماً برای این درس وقت بگذارید. خواندن صفحه‌های 200 و 201 کتاب درسی در تشخیص اجزای اصلی جمله به شما کمک فراوانی خواهد کرد. کافی است زیر فعل جمله خط بکشید و براساس جدول‌های پایان کتاب، تعداد اجزای اصلی جمله را مشخص کنید. البته در پایان کتاب فعل‌های مرکب ذکر نشده‌اند!! مراقب این فعل‌ها باشید!!!

درس نهم

اگر در این درس تسلط دارید باید به شما تبریک گفت!!! تقریباً هر سال حداقل یک سؤال از این درس طرح می‌شود.

در سال‌های اخیر از وابسته‌های وابسته و انواع حذف، سؤالات بیش‌تری طرح شده است. توصیه‌ی ما به شما این است که حتماً وابسته‌های وابسته را به‌دقت مطالعه کنید. این قسمت نه تنها به‌صورت مستقل مورد سؤال قرار می‌گیرد (مانند شمارش و تشخیص و …) بلکه در سؤالات ترکیبی هم از این قسمت استفاده می‌شود. (در کدام گزینه وابسته‌ی وابسته، مشتق مرکب است؟)

نقش‌های تبعی و وابسته‌های پسین و پیشین از سؤالات شمارشی کنکور هستند اما شمارش وابسته ها و نقش‌های (برخلاف ترکیب‌های وصفی و اضافی) نسبتاً آسان است. کافی است آن‌چه را که در کتاب آمده به‌ذهن بسپارید و در جمله بیابید. ترکیب‌های وصفی و اضافی نیازمند دقت بسیار بالا و جزء سؤالاتی هستند که اگر تاکنون در آزمون‌ها بدون پاسخ گذاشته‌اید، در کنکور هم باید بی‌خیال آن‌ها شوید!!!

درس یازدهم و پانزدهم

در شمارش و تشخیص ساختمان واژه‌ها، نکات ظریف و استثنائات فراوانی وجود دارد. مختصر این‌که سؤالات شمارشی این قسمت هم مانند واژه و تکواژ و ترکیب‌های وصفی و اضافی است!!! پاسخ دادن سؤالاتی که به اشکال زیر طرح می‌شوند، آسان‌تر است:

در کدام گزینه همه‌ی انواع واژه‌های مشتق، مشتق ـ مرکب و مرکب وجود دارد؟

در کدام گزینه وابسته‌ی مضاف‌الیه، مشتق است؟

اگر در جواب سؤالات شمارشی شک داشتید، بی‌خیال پاسخ شوید. اما سؤالاتی از قبیل سؤالات فوق را حتماً جواب دهید و البته در این یک ماه به اندازه‌ی کافی فرصت دارید که این مبحث را بخوانید. باز هم تکرار می‌کنیم در سؤالات شمارشی ریسک نکنید!!!

رعایت چند نکته در مورد این درس‌ها ضروری است:

کلماتی که در کتاب به‌عنوان واژه‌های ساده ذکر شده‌اند را به‌خاطر بسپارید.

تست‌های کتاب زرد را به‌دقت بررسی کنید! خواندن و جواب دادن کافی نیست، انواع واژه‌ها را بررسی کنید چرا که کنکور معیار عمل شماست و گاهی دیدگاه طراحان کنکور با کتاب‌درسی و شما متفاوت است!!!

پسوندها و پیشوندهای واژه‌های مشتق را چند بار مرور کنید تا ملکه‌ی ذهنتان شود.

اگر اصلاً نرسیدید تست بزنید، مثال‌های کتاب را چندین بار بخوانید.

درس‌های هفدهم، نوزدهم، بیست و دوم و بیست و ششم

دستور تاریخی: در کنکورهای اخیر به این قسمت توجه بیشتری شده است. اگر اصلاً زبان فارسی نخوانده‌اید، حتماً در زمانی که پیش‌رویتان است، دستور تاریخی را خوب خوب بخوانید. در دستور تاریخی از شمارش خبری نیست!!! جواب دادن این سؤالات برای شما دانش‌آموزان انسانی آسان‌تر است چرا که تا حدود زیادی به دانش شما در زمینه‌ی ادبیات و نحوه‌ی خوانش درست اشعار و متون کهن بستگی دارد. با توجه به اهمیت این قسمت و اینکه در مشاوره‌های قبلی کم‌تر به آن پرداخته شده است، می‌توانید نکات مربوط به این قسمت را در فایلی جداگانه که برایتان خواهم گذاشت مرور کنید.

موفق باشيد

رويا رحماني(رتبه‌ي 9 كنكور سراسري 89)

Menu