میثم فرج پور رتبه 6 کنکور:نوروز چگونه درس خواندم؟

مطالعه در نوروز

میثم فرج پور رتبه 6 کنکور:نوروز چگونه درس خواندم؟


میثم فرج پور رتبه 6 منطقه دو و رتبه 9 کشور - کنکور سال 94

دوران طلایی نوروز؛ سکوی پرواز یا سکوی شیرجه؟

 

بهتر است قبل از این‌که سخن را مورد دوران نوروز شروع کنیم، لحظاتی را به گذشته برگردیم و آنچه را که تا این لحظه در میان تلاش های پرشمار خود ثبت کرده ایم مرور کنیم و سپس نگاهی به آنچه که در چند ماه آینده در پیش رو داریم، بیندازیم.

یک نگاه به حجم زحمات و تلاش هایی که تا این لحظه در کارنامه سعی های ارزشمندمان ثبت شده است، و نگاهی دیگر به چند ماه پیش رو که زمان مرور پایانی و جمع بندی پایانی است، نشان می دهد که در این زمان طلایی پیش آمده باید برای هموار کردن راه باقیمانده و افزایش سرعت و دقت، که برگ برنده شما در روز پایانی هستند، به یک برنامه توام مرور و جمع بندی مطالب گذشته فکر کرد. 

کاملا واضح است که بهترین کار در این مقطع از زمان مرور دروسی است که قبلا خوانده شده و دو ماهی می شود که دست نخورده باقیمانده است. بنابراین باید به مرور این مطالب بپردازیم تا آنها را کاملا در ذهن خویش تثبیت کنیم و خیالمان تا زمان جمع بندی نهایی از این دروس راحت باشد. 

دروسی که نیمسال اول آنها را مطالعه کرده ایم به عنوان اصلی ترین مباحثی هستند که در دوران عید مرور می شوند. خصوصا باید به دروس پیش یک که برخلاف دروس پایه، فقط همین امسال آنها را خوانده ایم توجه ویژه داشته باشیم.

اما برای نوروز باید یک برنامه منسجم داشت. دو روز یا حداکثر سه روز را می توانیم برای خودمان به عنوان روز های استراحت در نظر بگیریم. 

برنامه راهبردی را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم و با توجه به تابلو نوروزی که گزارشی شخصی از وضعیت درسی خودمان است، به تنظیم برنامه برای نوروز بپردازیم. 

مشخص است دروسی که در آنها اشکالات بیشتری داشتیم باید بیشتر مورد توجه ما قرار بگیرد. 

همچنین برای تقویت نقاط قوت مان باید بخشی از زمان خودمان را به آنها اختصاص دهیم جون این دروس به نوعی امتیاز ویژه ما نسبت به سایرین هستند.

بهترین روش برای مرور دروس در دوران نوروز استفاده از روشی است در آن ابتدا آزمون می دهیم و سپس به مطالعه درس مورد نظر می پردازیم. 


به عبارت دیگر وقتی می خواهیم درسی را مطالعه کنیم ابتدا تعداد مشخصی از تست های استاندارد آن را از خودمان آزمون می گیریم و سپس با توجه به نتیجه آزمون به مطالعه درس می پردازیم. حسن این روش آن است که در حین آزمون دادن و نیز تصحیح آزمون، می توانیم اشکالات خودمان در بخش های مختلف آن درس را به شکلی واقع بینانه و مبتنی بر آزمون کشف کنیم و برای هرکدام از آنها برنامه ریزی کنیم تا اشکالات خودمان را در این مباحث رفع کنیم. با این روش حتی می توانیم در زمان نیز صرفه جویی کنیم. چون دیگر نیازی نیست که دوباره خوانی کنیم و برای مطالعه ریز و درشت نکات مطرح شده در آن درس وقت صرف کنیم. بلکه این آزمون دادن علاوه بر نقشی که در کشف نقاط ضعف و قوت ما دارد به نوعی بازیابی نیز هست و همان طور که بارها گفته شده و شما هم می دانید، بازیابی به شیوه آزمون، عالی ترین نوع آن است. 


بعد از این که آزمون دادیم و پستی بلندی های آن درس برای مان مشخص شد، بخش هایی از درس را که خیلی خوب بلدیم با یک مرور سریع اما دقیق در ذهن خود تثبیت می کنیم و به سراغ بخش هایی که در آن ها مشکل داریم می رویم و مطالعه دقیق و زدن تست های منتخب و نشان دار در مورد این مباحث می 

پردازیم.


آزمون های کانون را هم در این مقطع زمانی باید به عنوان آزمونی جامع مشابه کنکور تلقی کنید اما همچنان باید رویکردتان نسبت به آزمون، رویکرد آموزشی باشد. یعنی هنوز بعد از گذشت این همه مدت ما آزمون می دهیم که یاد بگیریم و اشکالات خود را پیدا کنیم و برای حل این مشکلات برنامه ریزی و تلاش کنیم.

یادمان باشد که برای رسیدن به هدفی باید عمل کرد و فقط سخن گفتن و شنیدن و آرزو کردن کافی نیست. عمل کردن یا نکردن به یک برنامه است که تعیین می کند دوران نوروز برای ما سکوی پرواز به بلندی هاست یا سکویی برای شیرجه به اعماق و پستی ها.


Menu