آموزش مصرف بهینه آب با درس ریاضی

حمید کلایی دبیر درس ریاضی مدارس شیراز در یک اقدام ابتکاری مفاهیم صرفه جویی در مصرف آب و لزوم مصرف بهینه را در قالب اعداد و ارقام به دانش آموزان آموزش می‌دهد و نظر آنها را به بحران خشکسالی و چالش‌های م

آموزش مصرف بهینه آب با درس ریاضی

حمید کلایی دبیر درس ریاضی مدارس شیراز در یک اقدام ابتکاری مفاهیم صرفه جویی در مصرف آب و لزوم مصرف بهینه را در قالب اعداد و ارقام به دانش آموزان آموزش می دهد و نظر آنها را به بحران خشکسالی و چالش های منابع آب جلب می کند.

به گزارش سایت کانون فرهنگی آموزش حمید کلایی که اکنون در دبیرستان نمونه دولتی توحید دوره اول ناحیه دو آموزش و پرورش شیراز تدریس می کند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از این اقدام را توجه دادن نسل جوان و به ویژه دانش آموزان به بحران منابع آب و چالش هایی که به دنبال تداوم خشکسالی در جامعه ما بروز کرده است اعلام کرد.
این دبیر شیرازی در این زمینه گفت : بارها افراد سرشناس و متخصص و دانشمندان و کارشناسان و کسانی که دغدغه تامین آب سالم برای زندگی سالم نسل های آینده را دارند پیرامون کمبود منابع آب شیرین هشدار داده اند، این هشدارها معمولا در قالب همایش ها ، سمینارها ، نشست های علمی و اغلب پر هزینه بیان می شود و مخاطبین خاص دارد ، اما من تصمیم گرفتم با همین ابزار اندکی که در اختیار دارم و با همین ماژیک و تابلو و چند نفر دانش آموزی که آموزش آنها به من سپرده شده است این مفاهیم را منتقل کنم.
کلایی با بیان اینکه دانش آموزان در این زمینه خیلی راغب هستند که مطالب بیشتر بدانند و خیلی خوب از کلاس استقبال می کنند گفت : زمانیکه از آنها می خواهیم که تعداد قطرات تشکیل دهنده یک لیتر آب را به صورت توان نمایش دهند یا تعداد قطرات صرفه جویی شده یک متر مکعب آب را محاسبه کنند به وجد می آیند و احساس می کنند تاکنون چه گنجینه ارزشمندی را به هدر می دادند و اکنون برای مصرف بهنیه آن روشهای مصرف را فرا می گیرند .
این دبیر درس ریاضی مدارس شیراز در ادامه به روش تدریس خود اشاره کرد و گفت : معمولا در آغاز کار حدیثی از یکی از اولیای دین در باره لزوم پرهیز از اسراف بیان می کنم و در ادامه به سخنی از بزرگان و اندیشمندان می رسیم و تاکیداتی که آنها در باره بحران منابع آب بیان کرده اند و زمانی که کلاس از آمادگی لازم برخوردار شد اصل موضوع با استفاده از طرح مسائل ریاضی و اعداد و ارقام بیان می کنم و همه کلاسهایم نیز به صورت مشارکتی و با مشارکت دانش آموزان در طرح مسائل و حل آن اداره می شود .

کلایی با بیان اینکه در حین کلاس روشهای خلاقانه صرفه جویی در مصرف آب را از دانش آموزان می خواهم و آنها با اشتیاق آن را بیان می کنند گفت : جالب اینجاست که برخی دانش آموزان نگرشهای کلان و مبتنی بر توسعه بلند مدت دارند و احداث سد و انجام سرمایه گذاری های مبتنی بر توسعه را راه مناسب حفاظت از منابع آب می دانند اما برخی دیگر اقدامات کوچک و فردی و مدیریت مصرف را مطرح می کنند و از صرفه جویی یک لیوان آب هنگام مسواک زدن تا انجام پروژه های بزرگ توسعه ای در کلاس ریاضی مطرح می شود .
این دبیر شیرازی در ادامه افزود: اغلب اوقات دانش آموزان در مفهوم یک قطره آب تفکر می کنند و به این می اندیشند که چگونه یک قطره بیشتر صرفه جویی کنند و آخرین قطره در حال هدر رفت را نجات دهند ، این بسیار مهم است که ما نظر دانش آموزان را به این موضوع معطوف کنیم که آبی که در اختیار داریم بسیار اندک است و تنها مایه حیات همین آب اندک است .
کلایی در ادامه افزود: در مجموع کلاس ریاضی من از شور و شعف خاصی برخوردار است و معمولا این درس که از آن به عنوان درسی سخت و خسته کننده یاد می شود با این روش به درسی شیرین و پر محتوا تبدیل شده است و دانش آموزان در پایان کلاس با کوله باری از تفکر در باره آینده و حساسیت نسبت به مصرف بهینه آب کلاس را ترک می کنند.
فارس از جمله استان های آسیب پذیر در خشکسالی های اخیر است که منابع آب و سفره های آب زیر زمینی آن صدمات فراوانی از تداوم خشکسالی دیده است .
بر اساس ارزیابی های انجام شده سطح سفره های آب زیر زمینی در برخی از مناطق این استان تا 15 متر افت کرده و ژرفای برخی از چاهها در این مناطق به بیش از 500 متر رسیده است .
آموزش مصرف بهنیه آب و شروع این رویکرد در مدارس و رعایت مصرف بهینه همواره مورد تاکید کارشناسان و متخصصان این حوزه بوده و بر آن تاکید شده است .

منبع :

Menu