خرسها به خواب زمستانی می روند؟

عدم فعالیت خرسها در فصل های سرد سال به خواب زمستانی مشهور شده است در صورتی که آنها در زمستان خواب کامل نیستند...

خرسها به خواب زمستانی می روند؟
خرس‌ها به خواب زمستانی می‌روند؟
 
عدم فعالیت خرسها در فصل های سرد سال به خواب زمستانی مشهور شده است در صورتی که آنها در زمستان خواب کامل نیستند و به آسانی بیدار می شوند. اگر بعضی از روزهای فصل زمستان گرم باشند، امکان دارد آنها از خواب بیدار شوند و گشتی بیرون از لانه بزنند و دوباره برگردند و بخوابند تا سرما کاملا تمام شود.

علیرضا مهدوی کارشناس محیط زیست با بیان اینکه خرس قهوه ای جانوری بزرگ است که در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی و شمال اورآسیا (آسیا و اروپا) پراکنده است، گفت: خرس قهوه ای که در ایران زندگی می کند جانوری است بزرگ و تنومند که طول بدنش ممکن است به 2 متر و ارتفاع 90 تا 110 سانتی متر و وزنی که گاه به 200 کیلوگرم می رسد و بزرگ ترین گوشت خوار ایران به شمار می رود.

وی افزود: این خرس در ایران از شمال خراسان تا آذربایجان کوههای البرز و لرستان، خوزستان و فارس (زاگرس) دیده می شود. در مناطق جنگلی خزر، ارسباران و زاگرس، علف زارهای مرتفع کوهستانی و دره های پایین دست جنگل زندگی می کند.

خرس قهوه ای همه‌چیزخوار است و رژیم غذایی آن بستگی به منابع غذایی قابل دسترسی دارد. خرس قهوه‌ای اغلب از مواد گیاهی نظیر میوه ها، ریشه، دانه، جوانه و مواد حیوانی از قبیل حشرات، مهره داران بزرگ و کوچک، نوزاد پستانداران بزرگ، ماهی،‌دام، لاشه حیوانات و زباله تغذیه می کند.

گفتنی است، گر چه گفته می شود که خرس های قهوه ای به دلیل استفاده از منابع غذایی مختلف، زندگی در مناطق دور از دسترس و صعب العبور جنگلی و کوهستانی، شبگرد بودن و نداشتن دشمنان طبیعی و همچنین خواب زمستانی از جمعیت خوبی برخوردارند اما اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در گزارش سالیانه خود از وضعیت حیات وحش جهان نام خرس قهوه ای ایران را از سال 2004، در فهرست گونه های در معرض تهدید قرار داده است.
منبع :

Menu