33 مدال بین المللی حاصل تلاش دانش آموزان المپیادی

امسال تیم‌های دانش آموزی ایران توانستند با درخشش چشمگیر خود در المپیادهای جهانی فیزیک، ریاضی، زیست شناسی، شیمی، کامپیوتر و نجوم افتخاری دیگر برای کشور بیافرینند.

33 مدال بین المللی حاصل تلاش دانش آموزان المپیادی

به گزار ایرنا، بهترین مقام این دوره از مسابقات از آن دانش آموزان مستعد ایرانی در نهمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک با 10 نشان شامل 3 طلا، 4 نقره و 3 برنز شد که توانستند مقام قهرمانی این دوره را بدست آورند.

تیم های دانش آموزی در المپباد جهانی زیست شناسی و شیمی رتبه پنجم، در المپیاد جهانی کامپیوتر جایگاه ششم، در المپیاد جهانی ریاضی مقام هفتم و نهایتا در المپیاد جهانی فیزیک به رتبه هستم بسنده کردند.

هرساله دانش پژوهان جوان ایرانی با آمادگی لازم در شش المپیاد جهانی حضور می بایند و این نخبگان ایرانی تلاش می کنند تا افتخاری برای کشور بدست آورند که امسال نیز توانستند 33 مدال رنگانگ کسب کنند. 

** تیم المپیاد دانش آموزی نجوم ایران قهرمان جهان شد 

دانش پژوهان افتخارآفرین المپیاد نجوم ایران در نهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک با کسب 10 نشان شامل سه طلا، چهار نقره و سه مدال برنز به مقام قهرمانی جهان دست یافتند. 

این دوره مسابقات از 4 تا 13 مرداد ماه با شرکت 41 کشور در شهر سیمارانگ اندونزی برگزار شد و تیم دانش آموزی ایران توانست قهرمانی المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک را کسب کند. 

آرمان وثیق زاده انصاری، فاطمه زرگرباشی، علی زارع به مدال طلا، سعید حجتی نژاد، سید مرتضی سادات، محمدهادی ستوده، علیرضا ارجمند شکوری به مدال نقره و علی چگینی، پارسا نوروزی و سید علی هادیان امرئی به مدال برنز دست یافتند. 

همچنین آرمان وثیق زاده انصاری جایزه ویژه بهترین نمره تحلیل داده، فاطمه زرگرباشی جایزه ویژه بهترین دانش آموز خلاق و علی زارع جایزه ویژه بهترین نمره تئوری را نیز ازآن خود کردند. 

تیم دانش آموزی ایران در سال گذشته با 10 نشان شامل 4 طلا و 6 نقره توانستند تیم دوم این دوره مسابقات شوند. در این دوره 45 تیم از 37 کشور جهان حضور داشتند. 

** تیم المپیاد زیست شناسی ایران پنجم جهان شد

دانش آموزان ایرانی با کسب چهار نشان شامل یک مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز در بیست و ششمین المپیاد زیست شناسی در رتبه پنجم جهان قرار گرفتند.

در این دوره از المپیاد که در دانمارک برگزار شد، محمدامین صادقی موفق به کسب مدال طلا، سیدمحمدنوید عطایی و نیما مسیبی مدال نقره و دینا موسوی موفق به دریافت مدال برنز شدند. 

تیم دانش آموزی ایران توانست در بین 61 کشور دنیا خوش بدرخشد و مقام پنجم این دوره از المپیاد زیست شناسی را به دست آورد.

بیست و ششمین المپیاد جهانی زیست شناسی از 21 تا 28تیرماه در شهر آرهاوس دانمارک برگزار شد.

بیست و پنجمین دوره مسابقات جهانی المپیاد زیست از 15 تا 22 تیرماه در شهر بالی اندونزی برگزار شد و ایران در این دوره از المپیاد توانست سه نشان شامل یک طلا، 2 برنز به همره یک دپیلن افتخار دریافت کند.

** تیم المپیاد شیمی ایران در رده پنجم جهان 

دانش آموزان برجسته ایرانی در چهل و هفتمین المپیاد جهانی شیمی با کسب چهار نشان شامل یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز توانستند مقام پنجم این المپیاد را به دست آوردند.

این مسابقات 29 تیر لغایت 7 مرداد ماه در شهر باکو آذربایجان برگزار شد. کسری اثنی عشری مدال طلا، آرمان آی از شهر تهران و محسن صابری فر مدال نقره از ساری و نهال باقری از مشهد به مدال برنز دست یافتند.

تیم دانش آموزی ایران در بین 75 کشور شرکت کننده پس از چین، روسیه، رومانی، آمریکا که رتبه های اول تا چهارم را بدست آوردند در رده پنجم جهان قرار گیرد.

سال گذشته چهل و ششمین المپیاد جهانی شیمی در شهر هانوی ویتنام برگزار شد و تیم ایران با کسب یک طلا و سه نقره توانست مقام چهارمی جهان را کسب کند.

** تیم ملی المپیاد کامپیوتر ایران در رده ششم جهان 

دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران در بین 76 کشور شرکت کننده با چهار نشان توانستند مقام ششم ، بیست و هفتمین المپیاد جهانی کامپیوتر را کسب کنند. 

تیم المپیاد کامپیوتر دانش آموزی ایران در این دوره از مسابقات بعد از کشورهای کره ، چین، روسیه، آمریکا و ژاپن قرار گرفت. تیم دانش آموزی ایران 4 نشان شامل 2 طلا، یک نقره . یک برنز در این مسابقات کسب کردند. علی حقانی، علی بهجتی مدال طلا، امیرکیوان محتشمی مدال نقره و پیمان جبارزاده گنجه به مدال برنز دست یافتند. 

شایان ذکر است علی حقانی در مجموع نمرات انفرادی رتبه شش را کسب کرد که مرغوب ترین طلای کسب شده توسط ایران از سال 1994 تا به حال است. مهدی فولادگر در سال 1993 رتبه یک المپیاد جهانی کامپیوتر را کسب کرده بودند. 

بیست و هفتمین المپیاد جهانی کامپیوتر از تاریخ 4 مرداد ماه در آلماتی قزاقستان در حال برگزاری است و این دوره از مسابقات تا 11 مرداد ماه ادامه خواهد یافت . 

بیست و ششمین دوره مسابقات المپیاد کامپیوتر در شهر تاپه تایوان برگزار شده است و تیم ملی دانش آموزی کامپیوتر ایران با دو نشان طلا و 2 مدال نقره در جمع 83 کشور به مقام ششم دست یافت. 

** کسب جایگاه هفتم جهانی در المپیاد جهانی ریاضی

با درخش دانش آموزان ایرانی در پنجاه و ششمین المپیاد جهانی ریاضی ایرانی توانستند مقام هفتم این المپیاد را کسب کردند. 

تیم ایران با کسب 145 امتیاز پس از کشورهای آمریکا، چین، کره جنوبی، کره شمالی، ویتنام و استرالیا در رده هفتم قرار گرفت. 

کشورهای صاحب نام این عرصه همچون مجارستان، انگلستان، آلمان و هلند به ترتیب در رتبه های بیستم، بیست و دوم، بیست وهفتم و چهل و سوم قرار گرفتند. 

تیم دانش آموزی ایران در این مسابقات شش نشان دریافت کردند. در این رقابت علی صیادی، آریا حلاوتی و مجتبی زارع بیدکی به نشان طلا و امین بهجتی و فربد اکباتانی به نشان نقره و علی دائی نبی به نشان برنز دست یافتند. 

پنجاه و ششمین المپیاد جهانی ریاضی با شرکت 104 کشور از 13 تا 25 تیرماه در شهر چیانگ مای تایلند برگزارشد.

پنچاه و پنجمین دوره مسابقات جهانی المپیاد ریاضی تز 12 تا 22 تیرماه سال گذشته در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد. تیم ایرانی در این مسابقات 4 نشان نقره و 2 مدال نقره کسب کردند و به 21 این المپیاد بسنده کردند. 

** جایگاه هشتمی برای دانش آموزان ایرانی در المپیاد فیزیک 

تیم دانش آموزی ایران در چهل و ششمین دوره المپیاد فیزیک با کسب دو نشان طلا و سه مدال نقره در بین 86 کشور شرکت کننده در جایگاه هشتم جهان قرار گرفت. 

چهل و ششمین دوره المپیاد جهانی فیزیک از 14 تا 21 تیرماه در شهر مومبای (بمبئی) هند برگزار و تیم های چین، تایوان، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، هنگ کنگ و ویتنام به ترتیب رتبه های اول تا هفتم جهان را کسب کردند. 

محمدحسین دارستانی فراهانی و علی شیرالی موفق به کسب مدال طلا و محمدعلی خادم سهی، سید محمد جواد طباطبایی یزدی و علی فتحی موفق به کسب مدال نقره از این المپیاد شدند.

چهل و پنجمین دوره مسابقات جهانی المپیاد فیزیک از 22 تا 29 در شهر آستانه قزاقستان برگزار شده است. تیم ایرانی موفق به کسب 5 مدال نقره شد. در این دوره 85 کشور حضور داشتند.

منبع :

Menu