آشکارسازی ساختار گریزپای پروتئین موجود در ویروس اچ‌آی‌وی

دانشمندان در آمریکا تصویری شفاف از ساختار نوعی پروتئین گریزپای موجود در ساختار ویروس اچ‌آ‌ی‌وی ارائه داده‌اند.

آشکارسازی ساختار گریزپای پروتئین موجود در ویروس اچ‌آی‌وی

دانشمندان در آمریکا تصویری شفاف از ساختار نوعی پروتئین گریزپای موجود در ساختار ویروس اچ‌آ‌ی‌وی ارائه داده‌اند.

 ویروس اچ‌آی‌وی منجر به بیماری ایدز می‌شود و هم‌اکنون 35 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. این ویروس به طور مداوم جهش پیدا می‌کند و چنین موضوعی چالش‌های فراوانی را پیش روی محققان گذاشته است.

دانشمندان دانشگاه میسوری به تازگی مدلی شفاف از نوعی پروتئین حیاتی موجود در ویروس اچ‌آی‌وی را ارائه داده‌اند.

این موضوع به توضیح‌دادن نقش حیاتی این پروتئین در چرخه عمر ویروس کمک می‌کند.

طی سال‌های اخیر دانشمندان از تکنیک‌های مختلفی برای تعیین ساختار پروتئین capsid استفاده کرده‌اند. این پروتئین بلوک سازنده پوسته درونی ویروس اچ‌آی‌وی است.

تیم علمی میسوری به تازگی تصاویر دقیقی از این پروتئین را در وضعیت طبیعی‌اش شکار کرده‌ است. پوسته این پروتئین به عنوان نوعی شنل نامرئی عمل می‌کند و اطلاعات ژنتیکی (ژنوم) ویروس اچ‌آی‌وی را پنهان می‌کند.

ثبات مناسب این پروتئین برای ایجاد موفق عفونت ویروس حیاتی است. چنانچه پوسته پروتئین capsid بیش از اندازه باثبات باشد، محموله آن به خوبی به بدن تحویل داده نمی‌شود. همچنین چنانچه این پوسته به اندازه کافی باثبات نباشد، سیستم دفاع ایمنی بدن می‌تواند محموله آن را شناسایی کند و نوعی واکنش ضدویروسی ایجاد کند. بنابراین ثبات مناسب capsid، کلید عملکرد ویروس اچ‌آی‌وی است.

محققان از شیوه‌ای موسوم به بلورشناسی پرتو ایکس برای آشکارسازی اسرار این پروتئین استفاده کردند.

آن‌ها با داشتن تصویر شفاف‌ از چنین پروتئینی امیدوارند درک بهتری از چگونگی مبارزه بدن با ویروس اچ‌آی‌وی بدست آورند. آن‌ها در نهایت امیدوارند بتوانند داروهای ضدویروسی جدید و کارآمدتری علیه بیماری ایدز تولید کنند.

موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا به تازگی بودجه‌ای 2.28 میلیون دلاری را به تیم علمی ارائه داده تا مطالعات خود را در این زمینه تکمیل کند.

منبع :

Menu