پاسخ تشریحی تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی 94

اسخ تاریخ و جغرافیا کنکور...

پاسخ تشریحی تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی 94



۱۸۶- گزینه ۳- اقوام تازه نفس اموری، ایلامی ها را از میان دورود (شهراور) بیرون راندند و جای آنها را گرفتند.

۱۸۷ گزینه ۱- آئین زرتشت نظام جامعه آریایی را تغییر داد و طبقه کشاورز در کنار طبقه جنگاور و روحانی اهمیت یافت.

۱۸۸ گزینه ۱- پیامبر (ص) و یاران با وفایش به منظور بی اثر ساختن توطئه محاصره اقتصادی کفار قریش به دره ای در میان کوه های مکه موسوم به شعب ابوطالب پناه بردند.

۱۸۹ گزینه ۲- معاویه دوم پسر یزید اقدام پدر خود در به شهادت رساندن امام حسین (ع) و کشتار اهل بیت پیغمبر را مورد نکوهش قرار داد و از شکستن حرمت مکه بیزاری جست.

۱۹۰ گزینه ۳- خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی از جمله عالمان شیعی در دوران حاکمیت ایلخانان مغول تلاش زیادی کرد تا مذهب شیعه گسترش یابد و رونق گیرد.

۱۹۱ گزینه ۲- جان کالون به پیروان خود ساده زیستی همراه با تلاش و کوشش اقتصادی را توصیه کرد.

۱۹۲ گزینه ۲- ژاپن پس از اخراج پرتغالی ها و قتل عام ژاپنی های مسیحی شده دروازه های این کشور را به روی اروپائیان بست و انزوای ژاپن شروع شد که حدود ۲۰۰ سال طول کشید.

۱۹۳ گزینه ۴- میرداماد از دانشمندان و فلاسفه ی دوره صفویه فلسفه ی ابن سینا را در قالب تازه ای احیا کرد و ملاصدرای شیرازی نیز فلسفه و حکمت را رونق بخشید.

۱۹۴ گزینه ۲- هدف عمده رضا شاه از لغو یک جانبه قرارداد دارسی انعقاد یک قرارداد جدید نفتی به مراتب زیانبارتر از امتیاز پیشین با انگلستان بود.

۱۹۵ گزینه ۱- پس از واقعه ۱۷ شهریور سال ۵۷ و کشتار مردم در میدان شهدا رئیس جمهور امریکا (جیمی کارتر) این جنایت هولناک را تائید کرد و بار دیگر به صراحت از رژیم شاه حمایت کرد.

۱۹۶ گزینه ۳- زیر این رویدادها در سرزمین های دور و نزدیک روی می دهند و تنها آگاهی های اندکی درباره آنها از طریق وسایل ارتباط جمعی به دست می آید.

۱۹۷ گزینه ۴- به کمک جغرافیای تاریخی می توان حرکت های جمعیتی و مهاجرت های بزرگ اقوام در گذشته و تحولات اقتصادی و معیشتی را مطالعه و بررسی کرد.

۱۹۸ گزینه ۴- نتایج حاصل از تحقیقات باستان شناسی مانند بسیاری دیگر از یافته های تاریخی تنها تا زمانی معتبر هستند که یافته های باستان شناسی و تاریخی جدیدتر آنها را نقض نکرده باشند.

۱۹۹ گزینه ۳- نهضت هایی چون شعوبیه از شعر به عنوان مهم ترین ابراز بیان اندیشه های خود استفاده می کردند و درک ماهیت این نهضت جز از طریق مطالعه اشعار شاعران آن ممکن نیست.

۲۰۰ گزینه ۱- نشریات برای بررسی دوره های جدید تاریخ بشر کمک زیادی مورخان برای شناخت این دوران می کند.

۲۰۱ گزینه ۱- در ناحیه کوهستانی لبه غربی فلات ایران (زاگرس) جنس سنگ ها رسوبی و بیشتر آهکی است.

۲۰۲ گزینه ۲- در اثر فشار زیاد هوا (جنب حاره ای) هوا گرم و خشک می شود و آسمان این مناطق صاف می شود.

۲۰۳ گزینه ۴- تا صد سال قبل، تعداد کسانی که برای سرگرمی و استراحت به یک کشور خارجی سفر می کردند بسیار کم و محدود بود زیرا مسافرت ها اغلب طولانی و ناراحت کننده و گران تمام می شد.

۲۰۴ گزینه ۱- با مهاجرت روستائیان به شهرها هرم سنی جمعیت روستاها تغییر می کند و جمعیت سالخورده و درصد  زنان در روستاها بیشتر می شود.

۲۰۵ گزینه ۴- جغرافی دانان به چگونگی معیشت گروه های انسانی در مکان های مختلف می پردازند و درباره یک مکان خاص مانند ایجاد بندر و شهرک های صنعتی به مطالعه و بررسی می پردازند.

۲۰۶ گزینه ۳- دراثر پدیده پخش یا انتشار ممکن است ناحیه جدیدی در دل ناحیه قبلی شکل بگیرد که از نظر زبان، دین و نژاد با ناحیه قبلی تفاوت داشته باشد.

۲۰۷ گزینه ۴- این تصویر فرسایش تراکمی و متفاوت بودن مقاومت لایه های مختلف رسوبی را نشان می دهد. مربوطه به شکل ۳ صفحه ۶۷ کتاب درسی است.

۲۰۸ گزینه ۲- هرچه از نقطه قطب به سمت مدارهای قطبی پیش برویم از تعداد روزهای ۲۴ ساعته و شب های ۲۴ ساعته کاسته می شود. چنان که نقاط واقع در مدارهای قطبی ۶۶ درجه و ۳۳ دقیقه تنها یک روز یا شب ۲۴ ساعته در طول سال وجود دارد. صفحه ۸۸

۲۰۹ گزینه ۱- شهرهای مشهد، قم، لورد و بنارس نقش مذهبی و کمبریج و برکلی نقش دانشگاهی دارند.

۲۱۰ گزینه ۴- تنباکو- نخل روغنی- کاکائو و موز- پنبه- قهوه-شکر-چای-کائوچو از محصولات عمده کشاورزی های کشت تخصصی یک محصولی هستند.

۲۱۱ گزینه ۲- در شرایطی که سیستم دارای پسخوراند منفی باشد، بقای آن تضمین می شود. صفحه ۱۴

۲۱۲ گزینه ۳- مقیاس ترسیمی گزینه ۳-     و چون نقشه های بزرگ مقیاس بین  تا  هستند لذا گزینه ۳ صحیح می باشد و نقشه های بزرگ مقیاس برای انتقال نیرو نقشه مسیر لوله های آب، گاز و نفت به کار گرفته می شود. صفحه ۴۶

۲۱۳ گزینه ۳- با نرم افزار Surfer می توان وضعیت توپوگرافی سطح زمین را طراحی و ترسیم کرد. صفحه ۷۱

۲۱۴ گزینه ۱- هرچه اندازه یک پیکسل کوچک تر باشد قدرت تفکیک تصویر آن بیشتر است و پدیده های کوچک تری درآن قابل مشاهده و بررسی است. صفحه ۸۲

۲۱۵ گزینه ۴- جغرافیای کاربردی ارتباط نزدیکی با برنامه ریزی دارد و اصولا میدان عمل جغرافیای کاربردی مسائل مهم مکان ها و نواحی جغرافیایی است. صفحه ۱۱۱

علی محمد کریمی

Menu