درباره سلامت کودکان وسواس به خرج ندهید

ی بچه ها با وجود رسیدگی زیاد والدین و رعایت دقیق بهداشت ضعیف و حساس هستند و بیشتر از سایر کودکان بیمار می شوند

درباره سلامت کودکان وسواس به خرج ندهید

برخی بچه ها با وجود رسیدگی زیاد والدین و رعایت دقیق بهداشت ضعیف و حساس هستند و بیشتر از سایر کودکان بیمار می شوند .دکتر کتایون بیداد : برخلاف تصور رایج برخی مطالعات نشان داده پرورش کودکان در محیط های بدون میکروب و کاملا تمیز نیز ممکن است شانس ابتلا به برخی بیماری ها از جمله آلرژی را در آنها افزایش دهد .

این درست است که می گویند آمار ابتلای کودکان به بیماری های عفونی کمتر شده است ؟

بله بعد از کشف انواع مسکن ها علیه بعضی از بیماری ها مانند فلج اطفال سرخک و سرخجه و... و قرار گرفتن آن در دسترس همه مردم میزان ابتلای به بیماری های عفونی در تمام جوامع کاهش یافت از سوی دیگر کشف آنتی بیوتیک ها و دارو ها مقابله با بیماری های عفونی را آسان تر کرد . از طرفی سطح بهداشت مردم با آموزش های مکرر به وسیله کارشناسان ارتقا یافت و به طور قابل توجهی از شدت بیماری ها و مرگ و میر کاسته شد در مثبت بودن این اقدام ها برای سلامت مردم هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد و رعایت بهداشت الزامی است اما همزمان در جوامع مختلف میزان ابتلای به برخی بیماری ها نیز افزایش یافت .

مثلا درمحیط های بسیار تمیزی که معمولا برای کودکان ایجاد می شود سیستم ایمنی کودک به اندازه کافی در معرض ویروس باکتری و... قرار نمی گیرد تا به فعالیت واداشته شود بنابراین در ابتدای زندگی کودک ممکن است سیستم ایمنی به اندازه کافی تکامل نیابد و در موماجهه های بعدی با ویروس ها باکتری ها قارچ ها انگل ها یا محرک ها ی محیطی مانند گرده گیاهان موی حیوانات یا هاگ قارچ ها درست عمل نکند . دانشمندان تعدادی از حیوانات آزمایشگاهی را در محیط های بدون میکروب نگه داشتند سپس آنها را در مواجهه با عوامل عفونی قرار دادند . بدن این حیوانات قدرت از بین بردن میکروب را نداشت .

یعنی نباید از مواجهه کودکان با عوامل بیماری زا هراس داشته باشیم ؟

بله به نظر می رسد هر چه مواجهه انسان یا حیوان در برابر عوامل عفونی و میکروبی با تاخیر بیشتری صورت گیرد سیستم ایمنی با سختی بیشتری می تواند عاما التهابی را ازبین ببرد البته لازم است به مشکل دیگری هم اشاره کنیم که در خانواده های با سطح اقتصادی و بهداشتی بالا دیده می شود و آن کوچکتر شدن خانواده هاست . در خانواده های کم جمعیت خطر ابتلا به عفونت و انتقال به دیگران کمتر است اما نحوه تهویه و نظافت در این خانواده ها به گونه ای است کهبه جای عوامل عفونی مواد حساسیت زا افزایش یافته اند . پس عامل عفونی یا میکروبی وجود ندارد تا بدن با آن به مبارزه برخیزد در نتیجه کودک به هر عامل بیگانه و حتی بی ضرر و خودی در بدن واکنش نشان می دهد و به این ترتیب شانس ابتلا به آلرژی و بیماری های خود ایمنی افزایش می یابد .

7توصیه تکمیلی به والدین جوان

قطعا واکسیناسیون ، درمان با آنتی بیوتیک ، دوری از عفونت و پاکیزگی از عوامل مهم در نگهداری از کودکان هستند و در انجام آنها نباید غفلت کرد .

اصول اولیه پاکیزگی همیشه با ید رعایت شوند اما از شستشوی بیش از حد و استریل کردن غیر منطقی دوری کنید .

به کودکان اجازه دهید در فضای بیرون از خانه بازی کنند .

کودکان را از همسالانش دور نکنید آنها باید همبازی داشته باشند .

دقت کنید مواجهه کودکان با دود سیگار آلودگی هوا و مواد محرک محیطی در هر صورت با افزایش خطر ابتلا به آسم و آلرژی و بیماری های سیستم ایمنی همراه است تا جای ممکن آنها را از این عوامل مصون نگه دارید .

مطالعات نشان داده استفاده از فرآورده های حاوی مواد پروبیوتیک در پیشگیری از بروز آلرژی ها موثر هستند . این فرآورده ها با تامین باکتری های مفید در روده باعث تنظیم سیستم ایمنی می شوند .

همیشه تعادل را حفظ کنید . در هیچ کاری حتی بهداشت فردی افراط نکنید .


منبع :

Menu