با جوهر زیستی هرجا خواستید «حسگر» بکشید+ ویدئو

احتمالا در مورد خودکاری که جوهر رسانا دارند، شنیده‌اید. این خودکار به کاربران امکان می‌دهد که مدارهای الکتریکی را روی موادی مثل کاغذ بکشند

با جوهر زیستی هرجا خواستید «حسگر» بکشید+ ویدئو

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از GizMag، جوهر زیستی (Bio-ink) در ابتدا برای اندازه‌گیری میزان گلوکز در بدن بیماران طراحی شده بود. بیماران برای استفاده از این جوهر باید آن را روی پوست خود قرار دهند.

آنزیم‌های خاصی در انواع این جوهرها به کار می‌روند و معمولا شامل پلی‌اتیلن گلیکول که همانند چسب عمل می‌کند، پودر گرافیت برای رسانای الکتریکی کردن جوهر، کیتوسان برای اینکه جوهر روی سطح باقی بماند و زایلیتول که میزان آنزیم را ثابت نگه می‌دارد، می‌شود.

دانشمندان معتقدند که ترکیب این مواد هیچ ضرری برای انسان ندارد و مدت طولانی می‌توان از آن استفاده کرد. این جوهر در آزمایش‌های مختلف توانست میزان قند را از روی پوست کاربر و حتی میزان آلودگی را در برگ درخت اندازه بگیرد. محققان تخمین می‌زنند که یک خودکار حاوی این جوهر می‌تواند تا 500 بار میزان قند خون را در کاربر اندازه‌گیری کند.

محققان معتقدند که می‌توانند از این جوهر زیستی برای کارهای دیگر چون تشخیص مواد منفجره در میدان جنگ و اندازه‌گیری میزان گازهای سمی در ساخت دیوارها استفاده کرد و حتی آن را به قابلیت‌های مانیتور سلامتی کاربر در گوشی‌های هوشمند اضافه کرد.

آنها همچنین از جوهر زیستی برای کشیدن حسگر روی پوست دست یا برگ درخت بهره بردند که البته برای این کار باید از دستگاه دیگری که اطلاعات را به نمایش می‌گذارد، استفاده کرد.

کانون فرهنگی آموزش قلم چی

محققان امیدوارند که حسگرهای مبتنی بر جوهر زیستی بتوانند به صورت بی‌سیم با ابزارهای ماینتورینگ ارتباط برقرار کنند.


در زیر می‌توانید ویدئوی خودکاری که قبلا توسط محققان درست شده و مدار الکترونیکی روی کاغذ می‌کشد را ببینید:



منبع :

فایل های ضمیمه

Menu