آشکارسازی ساختار آناتومی ماژولار سر انسان

دانشمندان اسپانیایی با استفاده از نوعی ابزار تحلیلی ریاضیاتی، موفق به درک عمیق‌تر آناتومی سر انسان شدند.

آشکارسازی ساختار آناتومی ماژولار سر انسان

دانشمندان اسپانیایی با استفاده از نوعی ابزار تحلیلی ریاضیاتی، موفق به درک عمیق‌تر آناتومی سر انسان شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان گروه زیست‌شناسی نظری موسسه تنوع زیستی و زیست تکاملی Cavanilles در دانشگاه والنسیا با استفاده از ابزاری تحلیلی موسوم به «تحلیل آناتومی شبکه» (AnNA)، آناتومی جمجمه را تحلیل کردند.

با استفاده از این ابزار تحلیلی، جمجمه را شبکه‌ای گسترده‌ توصیف شد که در شکل 10 ماژول، ساختاربندی شده است.

محققان با استفاده از این مدل، برای نخستین‌بار عضلات و غضروف‌ سر و همچنین استخوان‌های جمجمه را بررسی کردند؛ این در حالی بود که تا پیش از این تحقیق، ابزار AnNA منحصرا برای تحلیل استخوان‌ها به کار می‌رفت.

از جمله استخوان‌های مورد بررسی در مطالعه جدید، می‌توان به استخوان‌های گوش درونی، آرواره و استخوان‌هایی مانند مهره‌های گردن و استخوان‌های ترقوه اشاره کرد که به عضلات سر متصل هستند.

محققان دریافتند، با تحلیل سر به عنوان سیستمی پیچیده که توسط 181 مولفه (شامل استخوان‌ها، عضلات، غضروف و حذف‌کردن عضلات سطحی) و 412 اتصال فیزیکی (مفاصل غضروفی و درزهای زیگ‌زاگ استخوان‌های جمجمه) تعریف شده است، این سیستم را می‌توان به 10 ماژول تقسیم کرد.

این ساختار ماژولاری، به هر ماژول امکان تکامل به صورت نیمه‌مستقل را می‌دهد؛ بنابراین، تغییر در هر یک از این ماژول‌ها دارای اثر اندکی بر ماژول‌های دیگر است.

با استفاده از ابزار تحلیلی AnNa، که امکان تحلیل استخوان‌ها و عضلات را به صورت همزمان فراهم می‌کند، وابستگی‌های کاربردی جدیدی در جمجمه آشکارسازی شده‌اند، زیرا عضلات (مرتبط با حرکات) استخوان‌های جداگانه را به یکدیگر مرتبط می‌کنند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Scientific Reports ارائه شد.

منبع :

Menu