عرضه کیت مهار عامل بیماری‌زای لیموترش از سوی محققان کشور

با توجه به کاهش 3.5 درصدی تولید لیموترش در کشور به دلیل بیماری ویروسی «شانکر مرکبات»، محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری موفق به تولید کیتی در این زمینه شدند که قادر به مهار رشد این ...

عرضه کیت مهار عامل بیماری‌زای لیموترش از سوی محققان کشور

با توجه به کاهش 3.5 درصدی تولید لیموترش در کشور به دلیل بیماری ویروسی «شانکر مرکبات»، محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری موفق به تولید کیتی در این زمینه شدند که قادر به مهار رشد این بیماری است.

دکتر مهدی علوی، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا، با اشاره به بیماری مهم مرکبات با عنوان "شانکر باکتریایی مرکبات" توضیح داد: بیماری شانکر یک بیماری باکتریایی است که موجب وارد آمدن خساراتی سنگین به باغات مرکبات می‌شود.

وی با بیان اینکه در دنیا این بیماری در باغات پرتقال، لیموترش و گریپ فروت حمله می‌کند، خاطرنشان کرد: این بیماری، خسارات زیادی به باغات مرکبات در برزیل، هند، مکزیک، آمریکا و حوزه آسیای جنوب شرقی وارد کرده و در ایران نیز عمده خسارت‌های این باکتری متوجه باغات لیموترش بوده است.

علوی با تاکید بر اینکه این بیماری در کنار بیماری‌هایی چون "جاروک جادوگر" خسارات زیادی را به باغداران وارد کرده است، تصریح کرد: شیوع این بیماری در باغات لیموترش در کشور موجب شده است که میزان تولید این محصول به عنوان یک مزیت نسبی اقتصادی به شدت کاهش یابد.

مجری طرح با اشاره به آمارها در خصوص میزان خسارات این باکتری در باغات لیموترش کشور خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای 10 سال منتهی به سال 2010 (2010-2000) میلادی، کشور با کاهش 3.5 درصدی تولید لیموترش و مرکبات به دلیل شیوع این بیماری مواجه بوده است.

وی بیماری ویروسی"تریستیزای مرکبات"، "جاروک جادوگر" و اخیرا بیماری "گرینینگ" مرکبات را از جمله عوامل مهم کاهش تولید مرکبات نام برد و ادامه داد: سهم شانکر مرکبات به اندازه‌ای در کاهش تولید لیموترش زیاد بوده که وزارت جهاد کشاورزی از سوی دولت موظف به ردیابی و کنترل این بیماری شده است و در این راستا تحقیقات پژوهشکده زیست فناوری کشاورزی این پژوهشگاه با اولویت "شانکر مرکبات" تعریف شده است.

علوی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این تحقیقات گامی در جهت رفع معضل کشاورزی کشور برداشته شود.

مجری طرح تولید کیت شانکر مرکبات را از جمله این تحقیقات نام برد و گفت: در این پروژه تحقیقاتی به تولید دانش فنی تولید کیتی دست یافتیم که علاوه بر آن که موجب مهار رشد عامل بیماری‌زای شانکر مرکبات می‌شود، می‌تواند عامل تقویت کننده درختان مرکبات باشد.

وی با تاکید بر اینکه این مطالعات در فاز آزمایشگاهی عملیاتی شده است، خاطرنشان کرد: نتایج به دست آمده در فاز آزمایشگاهی نشان داد که این کیت قادر به کنترل توسعه شانکر است

منبع :

مطالب مرتبط

Menu