نیما نوروزی :چندگام پیشنهادی برای مبحث حرکت شناسی درس فیزیک

فصل حرکت شناسی در فیزیک سال چهارم دبیرستان و همچنین برای کنکور اهمیت بسیاری داشته به طوریکه معمولاً تفاوت بین دانش‌آموزان با سطوح متوسط ، خوب و عالی براساس میزان تسلط داوطلبین بر روی این چنین فص...

نیما نوروزی :چندگام پیشنهادی برای مبحث حرکت شناسی درس فیزیک

چگونه در حرکت شناسی به تراز  بالا برسیم ؟

چند گام پیشنهادی

فصل حرکت شناسی در فیزیک سال چهارم دبیرستان و همچنین برای کنکور اهمیت بسیاری داشته به طوریکه معمولاً تفاوت بین دانش‌آموزان با سطوح متوسط ، خوب و عالی براساس میزان تسلط داوطلبین بر روی این چنین فصل هایی است و از طرف دیگر حرکت شناسی هر ساله تعداد زیادی از داوطلبین را دچار سردرگمی و مشکل می‌کند .

اهمیت فصل :

فصل حرکت شناسی از چند بعد دارای  اهمیت است . بعد اول آنکه سهم آن در کنکور سراسری تقریباً از تمامی فصول دیگر بیشتر است به طوریکه برای داوطلبان رشته ریاضی از 45 سؤال فیزیک 4 سؤال مربوط به حرکت شناسی بوده و برای داوطلبان رشته تجربی از 30 سؤال فیزیک 3 سؤال مربوط به این فصل است که می‌توان گفت حدوداً 10 درصد فیزیک کنکور داوطلبان را شامل می‌شود .

دلیل دیگر اهمیت این فصل آن است که اولین فصل فیزیک سال چهارم دبیرستان را شامل می شود و دانش‌آموزان در همان ابتدای سال تحصیلی با این فصل روبرو شده و اگر نتواند درست بر روی آن تسلط پیدا کند و  تراز مناسب را در آزمون‌های مختلف کسب کنند ، شاید احساس عدم موفقیت در درس فیزیک برایشان ایجاد شود. 

از طرف دیگر در سر جلسه کنکور برای دانش‌آموزی که بر روی این فصل تسلط جامع دارد یک امتیاز روحیه آور وجود دارد و آن این است که معمولاً سؤال‌های مربوط به حرکت شناسی در سر جلسه کنکور جز 5 سؤال اول تست های فیزیک‌اند که خود می‌تواند برای داوطلب مسلط برو روی این فصل روحیه‌بخش باشد .

 

چگونه درصد خود را در حرکت شناسی بالا بیاوریم :

گام های پیشنهادی  

برای آنکه بتوانیم بر روی فصل حرکت شناسی تسلط پیدا کنیم و همچنین تراز خوبی از این فصل در کارنامه خود مشاهده کنیم در درجه اول باید گام‌های زیر را خوب عمل کنیم :

گام اول : مفاهیم اولیه حرکت (مانند علامت‌های مکان ، سرعت و شتاب ، مفهوم سرعت متوسط و لحظه‌ای ، مفهوم شتاب و ...) را که در سال دوم خوانده‌ایم را خوب مرور و دوره کنیم و از جمله ی زشت " حالا بلدم وقتم رو چرا تلف کنم " استفاده نکنیم زیرا اشکال بسیاری از دانش آموزان در این فصل بدون آنکه خودشان بدانند مربوط به همان مفاهیم اولیه می باشد .

گام دوم : نکات مربوط به انواع حرکت ، نمودارها و تکنیک های مربوط به هر تیپ مسئله را خوب یاد گرفته و کاربرد هریک از فرمول‌ها را به خوبی درک کنیم.

گام سوم : پس از طی دو گام اول تازه به نقطه‌ی صفر رسیده‌ایم و باید در گام سوم شروع به حل تست طبقه‌بندی شده کنیم که در این مرحله نوع کتب انتخابی ، ترتیب و میزان تست هفتگی بسیار مهم و تعیین کننده است .

گام چهارم : پس از زدن هر تکه از تست های کتاب خود حتماً رفع اشکال را جدی گرفته و تا ایرادات خود را برطرف نکرده‌اید و خاطرتان از تست های قبلی جمع نشده به دنبال تست های جلوتر نروید ( به عبارت بهتر اگر رفع اشکال نکنید درحقیقت دارید ایرادات خود را انبار می‌کنید ، یک انبار که روزی منفجر خواهد شد و کار دست شما خواهد داد )

گام پنجم :حتماً به صورت هفتگی از خود آزمون بگیرید و در آزمونی که می‌گیرید بر خلاف تست های مراحل قبل برای خود زمان استاندارد تعیین کنید و در زمان مورد نظر تست ها را پاسخ داده و درصد خود را تعیین کنید ( آزمون غیر حضوری کانون می‌تواند نمونه‌ای خوب برای این امر باشد ) نگران درصدهای آزمون‌های اول خود نباشد طبیعی است که پایین باشند.

یادمان نرود که هرگز در طی این فرایند خسته نشویم و تا رسیدن به درصد خوب با استقامت پیش برویم زیرا درصد خوب در این فصل مهم با یکی دو هفته اتفاق نمی‌افتد.

Menu