علی سعیدی زاد : تحلیل سوالات هندسه و گسسته کنکور ریاضی 93

تحلیل سوالات هندسه و گسسته کنکور 93 را اینجا مشاهده کنید...

علی سعیدی زاد : تحلیل سوالات هندسه و گسسته کنکور ریاضی 93

 

تحلیل سوالات هندسه و گسسته کنکور سراسری 93

سطح دشواری: سخت تر از سالهای گذشته و به نظر من سخت ترین کنکور ده سال گذشته

بودجه بندی: تقریبا مشابه سال­های گذشته(31 سوال)

هندسه پایه:   8 سوال {هندسه1(3)  هندسه2(5)}

هندسه تحلیلی:   8 سوال  {بردار(2)  خط و صفحه(1)  مقاطع(2)  ماتریس و دستگاه(3) }

جبرواحتمال:   6 سوال { استدلال(1) مجموعه، ضرب دکارتی و رابطه (3) احتمال (2)}

ریاضیات گسسته: 7 سوال { گراف(1) نظریه­ی اعداد(3) رابطه­ها و ترکیبیات(2) احتمال(1)}

آمار:   2 سوال

هندسه پایه

سخت ترین قسمت سوالات ریاضی مربوط به این قسمت بود. سوال شکل های فضایی مربوط به دوران بود که برای اولین بار در کنکور سراسری نظام جدید(پس از تغییر کتاب های درسی)مطرح میشد و در کتاب درسی هم به آن هیچ اشاره ای نشده است. دو سوال از فصل اول کتاب هندسه2 طرح شده بود که هر دو با توجه به تمرینها و مسائل کتاب در صفحات 10 و 11 و 22 طرح شده بودند ولی هر دو سوال های نسبتا سختی بودند. از فصل سه هندسه1، تشابه و قضیه تالس سوال مستقیم نداشتیم ولی در سه سوال از تشابه و قضیه تالس استفاده میشد، بویژه سوال فصل دایره که تنها کلید حل آن تشخیص مثلث های متشابه بود. سوال های تبدیلات و هندسه در فضا نسبتا ساده و تکراری و البته مشابه تمرین و متن کتاب درسی بودند. با این وجود نسبت به سال‌های گذشته تطابق کمتری بین سوالهای هندسه پایه و تمرین های کتاب درسی وجود داشت.

هندسه تحلیلی

سوال­های بردار مثل سال های گذشته ساده و قابل قبول بود، اما سوال خط و صفحه که از عمود مشترک دو خط متنافر طرح شده بود نسبتا طولانی بود(اگر مخرج کسر دوم در معادله اول به جای 1- برابر 1 داده میشد امکان ارائه­ی یک راه حل ابتکاری و سریع وجود داشت که ایده آن در تمرین 19 صفحه 42 کتاب درسی وجود دارد.) سوال بیضی ساده و تکراری بود ولی سوال هذلولی بسیار دشوار بود و حل آن به یک نکته خارج از کتاب درسی که جزو تمرین های کتاب نظام قدیم بود نیاز داشت. سوال های ماتریس تقریبا شبه سوال های کنکور های  اخیر بود و تنها تفاوت آن دادن ماتریس تبدیلات به شکل مطرح شده در فصل  تبدیلات هندسه2 بود که برای اولین بار در کنکور سراسری دیده میشد ولی راه حل مساله مشابه سوال سراسری 84 بود، ضمن اینکه سوال دستگاه معادلات شبیه سوال سراسری 88 و 91 بود. در مجموع با اینکه سوالات هندسه تحلیلی ساده تر از سوالات هندسه پایه و ریاضیات گسسته بود ولی نسبت به سالهای قبل دشوارتر بود.

 

 

آمار و مدل سازی

ضریب تغییرات خواسته شده در سوال اول به صورت تقریبی در گزینه ها وجود داشت که بهتر بود در صورت سوال به این موضوع اشاره میشد و سوال دوم آن در مورد مفهوم و کاربرد پارامترهای پراکندگی در شاخص های آماری بود که این تیپ سوال برای اولین بار بود که در کنکور سراسری رشته ریاضی مطرح میشد.

جبر و احتمال

سوال اصل لانه کبوتر تقریبا همان سوال سال 89 با اندکی تغییر بود که به اعتقاد من این تغییر کوچک سبب به دام افتادن بسیاری از دانش آموزان شده است و اشتباها پاسخ سوال سراسری 89 را علامت زده اند. سوال های احتمال سخت تر از سال های قبل بود با این حال سوال سخت احتمال پیوسته با توجه به تمرین 18 صفحه 111 کتاب درسی طرح شده بود ضمن اینکه این تمرین کتاب قبلا در کنکور سراسری 85 خارج کشور هم مطرح شده بود. ضمنا با اینکه از مبحث ترکیبیات کتاب ریاضی2 سوال مستقیم طرح نشده بود سوال رابطه هم ارزی به گونه ای بود که آن مبحث را نیز پوشش دهد. تنها نکته عجیب این بود که بر خلاف سال های اخیر که همیشه 1 یا دو سوال از جبر مجموعه ها داشتیم هیچ سوالی از این بحث مطرح نشده بود.

ریاضیات گسسته

سوال گراف کاملا جدید بود و مشابه آن در هیچ یک از کنکور های قبلی مطرح نشده بود. سه سوال نظریه اعداد هم مانند سال 92 سوال های دشواری بودند ولی مشابه آنها در کنکورهای 89 و 90 وجود داشت. بویژه سوال ب م م که مشابه آن از سال 84 تا کنون در کنکور های داخل و خارج 6 بار تکرار شده است. سوال مربوط به بحث رابطه ها (سوال 153) بیشتر در طبقه بندی جبر و احتمال جای میگیرد و بسیار  شبیه سوال 145 بوده و به نظر من بهتر بود به جای طرح دو سوال کاملا شبیه به هم از یک مبحث، سوال 153 را از مبحث رابطه و ماتریس یا رابطه و گراف که مختص ریاضیات گسسته است طرح میکردند. ضمنا سوال مطرح شده از ترکیبیات (حل معادله) با اینکه کاملا شبیه تمرین 12 صفحه 70 کتاب درسی است، سوال بسیار سختی می باشد و برای اولین بار است که در کنکور سراسری داخل کشور مطرح شده است؛ البته مشابه این سوال در کنکور سراسری خارج کشور سال 92 وجود داشت. تعداد سوالات احتمال کتاب ریاضیات گسسته بر خلاف سالهای گذشته یکی بود که آن یک سوال هم با توجه به معلومات کتاب جبرواحتمال قابل حل بود.

جمع بندی

در مجموع پوششش دهی مطالب خوب بود و بااینکه در بسیاری از سوالات ردپای تمرین های کتاب درسی دیده میشد ولی سوالات مطرح شده برای زمان در نظر گرفته شده بسیار سخت بودند و به نظر من احتمال اینکه در کنکور رشته ریاضی امسال در درس ریاضی درصد 100 داشته باشیم صفر است.

(یادآوری میکنم که صفر بودن احتمال به معنای غیر ممکن بودن آن نیست!)

شاد و پیروز باشید

علی سعیدی زاد

5 خرداد 93

 

 

Menu