راز رنگین‌کمان‌های دوقلو کشف شد

تیمی بین‌المللی از دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌ رنگین‌کمان‌ها از راز پدیده نایاب موسوم به «رنگین‌کمان دوقلو» پرده برداشتند.

راز رنگین‌کمان‌های دوقلو کشف شد

تيمي بين‌المللي از دانشمندان با استفاده از شبيه‌سازي‌ رنگين‌کمان‌ها از راز پديده ناياب موسوم به «رنگين‌کمان دوقلو» پرده برداشتند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر خلاف رنگين‌کمان‌هاي معمول که از دو قوس رنگين‌کماني متراکم و جدا تشکيل شده‌اند، رنگين‌کمان دوقلوي گريزپا به عنوان دو قوس رنگين‌کماني پديدار مي‌شوند که از يک قاعده مشترک برخاسته‌اند. گاهي اوقات اين رنگين‌کمان در ترکيب با يک رنگين‌کمان دوگانه مشاهده مي‌شود.

رنگين‌کمان‌ها از تعامل نور خورشيد با قطرات کوچک آب در جو حاصل مي‌شوند. با اين حال با وجود مطالعه بيش از دو هزار ساله اين پديده‌هاي طبيعي رفتار پيچيده و کامل آن‌ها هنوز هم منشا معما هستند.

تيم بين‌المللي علمي رنگين‌کمان‌هاي مجازي را از طريق شبيه‌سازي مطالعه کردند. آن‌ها شکل فيزيکي قطرات آب و تعاملات پيچيده آن‌ها با هر دوي ماهيت موجي و ذره‌يي نور را بررسي کردند و دريافتند که کليد معماي رنگين‌کمان دوقلو ترکيب اندازه‌هاي متفاوت قطرات آب سقوطکننده از آسمان است.

شبيه‌سازي‌هاي پيشين قطرات باران را کروي نشان داده‌اند و اين امر به آساني رنگين کمان و حتي رنگين کمان دوگانه را توضيح مي‌دهد اما قادر به تشريح رنگين‌کمان دوقلو نيست.

قطرات باران واقعي به هنگام سقوط به دليل مقاومت هوا مسطح مي‌شوند، و اين فرايند در قطرات آب بزرگ‌تر غالب‌تر است. چنين قطرات بزرگي در نهايت به شکل همبرگر درمي‌آيند و بنابراين burgeroids خوانده مي‌شوند.

گاهي اوقات دو بارش باران با هم ترکيب مي‌شوند. هنگامي که دو بارش از قطرات باران با اندازه‌هاي مختلف تشکيل شده باشند، هر مجموعه از اين قطرات رنگين‌کمان‌ها تا حدودي از شکل افتاده توليد مي‌کنند. اين دو با هم ترکيب شده و رنگين‌کمان دوقلوي گريزپا را تشکيل مي‌دهند.

تيم تحقيقاتي نرم‌افزاري را طراحي کردند که از آن طريق توانستند اين شرايط را در قالب شبيه‌سازي بازتوليد کنند و نتايج حاصل براي نخستين بار با رنگين‌کمان‌هاي دوقلوي مشاهده شده در تصاوير مطابقت داشتند. اين تيم همچنين آرايش وسيعي از ساير رنگين‌کمان‌هاي مطابق با تصاوير را شبيه‌سازي کرد.

اين محققان بر اين باورند که کاربردهاي گسترده‌تر شيوه آن‌ها فراتر از گرافيک رايانه‌يي بوده و اين که در آينده مدل‌هاي دقيقي از پديده‌هاي جوي مانند رنگين‌کمان دوقلو داراي اثرات فراواني در حوزه هواشناسي براي استنتاج اندازه قطرات باران از ويديوها يا عکس‌ها خواهد بود.

منبع :

Menu