1- کانون یعنی برنامهریزی. هر کس در کانون دو برنامه دارد: یکی برنامهی کلی و دوم برنامهی شخصی. برنامهی کلی همان برنامهی راهبردی است که برای همهی داوطلبان یک گروه آزمایشی در سراسر کشور یکسان است.
2- منطق آزمونهای برنامهای را نشان میدهد و ساختار سیستمی آزمونهای برنامهای است.
3- نقشهی راه است (نقشهی مطالعاتی داوطلب)؛ یعنی مسیر یکسالهی مطالعه را نشان میدهد.
4- منطبق با برنامهی مدرسه و فصلهای کتابهای درسی است.
5- مانع آشفتگی ذهن میشود. داوطلبان پیشدانشگاهی دائم در فکرند که پیش بخوانند یا پایه، درسهای سال دوم را بخوانند یا سوم، عمومی بخوانند یا اختصاصی و... که به محض مشاهدهی برنامهی راهبردی احساس آرامش میکنند.
6- با برنامهی راهبردی از کمترین وقت، بیشترین بهره را میگیرند؛ زیرا با حفظ بودن برنامه هر زمان فرصتی پیدا شود مبحث مورد سؤال در آزمون را مطالعه میکنند.
7- با برنامهی راهبردی، انگیزهی مطالعه بیشتر میشود؛ زیرا به قول معروف شبهای امتحان بیشتر میشود.
8- هر دانشآموز میتواند تا حدودی آن را با شرایط خودش تطبیق دهد (شخصیسازی برنامه): مانند انتخاب زوجکتابها، مطالعهی پایههای مرتبط با پیش و...، عقب یا جلو بودن برنامهی مدرسه، انتخاب بر اساس علایق و ترجیحها و کم یا زیاد کردن حجم برنامه در برخی درسها.
9- بسیار حسابشده ولی در عین حال ساده و روان است.
10- در اوقاتی که دیگران درس نمیخوانند فرد را وادار به مطالعه میکند.
11- برای درسهای پایه و پیشدانشگاهی ایستگاههای جبرانی دارد. برای داوطلبانی که تازه به کانون پیوستهاند یا داوطلبان قبلی، مباحثی که خوانده نشدهاند در ایستگاههای جبرانی مطالعه میشوند و داوطلب با خیال راحت گام برمیدارد.
12- بیش از دو دهه تجربه دارد.
13- قطاری است که هر کس هر موقع خواست با آن به مقصد میرسد. به عبارت دیگر این امکان فراهم شده که ثبت نام در هر زمانی امکانپذیر باشد، هرچند همراه بودن از ابتدای پروژهها چیز دیگری است.
14- 70 درصد افرادی که به کانون میآیند به خاطر برنامهی راهبردی است.
15- برنامهی راهبردی یک پروژه در تابستان با 5 آزمون و 8 پروژه در طول سال تحصیلی با 20 آزمون برای پیشدانشگاهیها به شرح جدول زیر دارد که هر یک هدفی دارد. توصیه میشود داوطلبان کانونی این برنامه را حفظ باشند تا پیشرفت درسی و موفقیت آنها تضمین شود.
منطق آزمونهای برنامهای کانون فرهنگی آموزش (قلمچی)- برنامهی کلی / برنامهی راهبردی گروه آزمایشی پیشدانشگاهی
|
نام پروژه |
تعداد آزمون |
زمان |
محتوا |
هدفهای آموزشی |
|
تابستان |
5 |
8 هفته (حدوداً از هفتهی آخر تیرماه تا پایان هفتهی سوم شهریور ) |
ارائهی تدریجی و نهایتاً مرور 40% نیمسال اول پیش، ارائهی تدریجی و نهایتاً مرور کامل درسهای سال سوم و دوم |
پیشخوانی درسهای سال آینده با هدف آمادگی ذهنی دانشآموزان برای شروع سال تحصیلی جدید، مرور و بازخوانی درسهای سالهای گذشته با هدف پیشگیری از فراموشی و تقویت مطالب |
|
پروژه ی 1: شروع از پایه |
1 |
2 هفته (حدوداً از هفتهی آخر شهریور تا 10 مهر) |
مرور 40% نیمسال اول پیش، مرور درسهای سال سوم و دوم |
آزمون مبنا یا تعیین سطح است تا دانشآموز نقاط قوت و ضعف پایهها را بشناسد و برای مطالعه در طول سال تحصیلی برنامهریزی کند. |
|
پروژهی 2: آغاز نیمسال اول |
3 |
6 هفته (حدوداً از 10 مهر تا آخر هفتهی سوم آبان) |
ارائه و جمعبندی 8/3 پیش، ارائه و جمعبندی 8/2 عربی، ارائهی 7/2 پایههای نیمسال اول |
مطالعهی تدریجی و آمادگی برای امتحانات مستمر نیمسال اول مدرسه، شروع مطالعهی درسهای پایه |
|
پروژه 3: پایان نیمسال اول |
4 |
8 هفته (حدوداً از هفتهی آخر آبان تا پایان هفتهی سوم دیماه) |
ارائهی 8/5 مابقی نیمسال اول پیش و نهایتاً دورهی کامل آن، ارائهی تدریجی عربی و درسهای پایهی نیمسال اول |
آمادگی برای امتحانات پایان نیمسال اول مدرسه، مطالعهی درسهای پایه |
|
پروژهی 4: اولین جمعبندی پایه |
1 |
2 هفته (حدوداً از هفتهی آخر دیماه تا پایان هفتهی اول بهمن) |
دورهی کامل عربی 2، دورهی کامل درسهای پایهی نیمسال اول |
استفادهی بهینه از فرصت بین دو نیمسال و روزهای ابتدای نیمسال دوم و در نتیجه جبران عقبافتادگیها در درسهای پایه |
|
پروژهی 5: آغاز نیمسال دوم
|
3 |
6 هفته (حدوداً از هفتهی دوم بهمن تا 20 اسفند) |
ارائهی تدریجی 50% پیش 2، ارائهی کامل عربی 3، شروع تدریجی پایههای نیمسال دوم |
آمادگی برای امتحانات مستمر نیمسال دوم مدرسه، شروع مطالعهی درسهای پایه |
|
پروژهی 6: دوران طلایی |
2 |
4 هفته (حدوداً از 20 اسفند تا 20 فروردین) |
دورهی کامل عربی 2 و 3، دورهی کامل درسهای پایهای که تا کنون مطالعه شدهاند، دورهی کامل درسهای نیمسال اول پیش 1 |
جلوگیری از فراموشی درسهای پیش 1 و پایه، تقویت درسهای پایه
|
|
پروژهی 7: پایان نیمسال دوم |
3 |
6 هفته (حدوداً از 20 فروردین تا پایان هفتهی اول خرداد) |
ارائهی 50% مابقی نیمسال دوم پیش و نهایتاً دورهی کامل آن، ارائهی تدریجی درسهای پایهی نیمسال دوم |
جلوگیری از بیبرنامگی و آشفتگی دانشآموزان در روزهای سرنوشتساز اردیبهشت، فراهم کردن زمان مطالعهی مناسب برای مباحث پایه |
|
پروژهی 8: دوران جمعبندی
|
3 |
4 هفته (حدوداً از هفتهی دوم خرداد تا کنکور) |
سه آزمون دقیقاً مشابه با شرایط کنکور سراسری میشود. |
مدیریت خود در جلسهی آزمون و تمرین تکنیکهای تستزنی |
|
تابستان و طول سال تحصیلی |
25 آزمون |
46 هفته (حدود 11 ماه) |
مطالعهی تدریجی، مرور و بازخوانی و جمعبندی 32 کتاب گروه آزمایشی انسانی، 30 کتاب گروه آزمایشی تجربی و 28 کتاب گروه آزمایشی ریاضی |
علاوه بر ایجاد خودآموزی، خودباوری، احساس آرامش در کل پروژهها و توانایی مدیریت خود در جلسهی آزمون، هدفهای آموزشی جهت موفقیت در کنکور برآورده میشود. |
