9 فروردین ساعت زمین

در این روز شهرهای بزرگ جهان در نقاط شاخص عمده خود چراغ‌ها را خاموش می‌کنند

9 فروردین ساعت زمین

 

 

ساعت زمین شنبه 9 فروردین ساعت 20.30 تا 21.30 

 

ساعت زمین (Earth hour) یک روز جهانی است که به ابتکار صندوق جهانی حیات وحش World Wildlife Fund - WWF شکل گرفته است. در این روز شهرهای بزرگ جهان در نقاط شاخص عمده خود چراغ‌ها را خاموش می‌کنند

 هدف برنامه ساعت زمین این است که آگاهی عمومی را نسبت به گرمایش‌جهانی افزایش دهد.

این ابتکار عمل در سال 2007  در سیدنی در کشور   استرالیا آغاز شد و سپس به کشورهای دیگر گسترش یافت و به رویدادی جهانی بدل شد.

خاموشی‌ چراغ ها در روز زمین همه ساله در اخرین روز شنبه ماه مارس صورت می‌گیرد

اندی رایلی (ANDY RIDLEY) مدیر اجرایی و بنیانگذار "ساعت زمین" در سال 2008 اعلام کرد که 371 شهر و دولت محلی از استرالیا و کانادا گرفته تا فیجی با این خاموش کردن 60 دقیقه‌ای در 29 مارس (10 فروردین) ساعت 9:00 به وقت گرینویچ موافقت کردند.

سازمان‌دهندگان این ابتکار عمل امیدوارند که این اقدام مردم را  تشویق کند که آگاهی بیشتری در مورد مصرف انرژی کسب کنند و دریابند که تولید برق جو با سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز جو زمین را آلوده می‌کند و در ایجاد پدیده گرمایش جهانی نقش دارد

در سال 2011 این رویداد به حدی گسترش یافت که در بیش از 5200 شهر در 135 کشور برای یک ساعت چراغ‌های  در نقاط عمده خاموش شد.

تهران نیز به ساعت زمین پیوسته است .

 

  

 حضور پنج کلانشهر ایران در برنامه جهانی ساعت زمین در سال 93

پنج کلانشهر تهران، اهواز، کرمان، رشت و ارومیه در تاریخ 9 فروردین ماه 1393 راس ساعت 20:30 الی 21:30 همزمان با سراسر دنیا در برنامه جهانی ساعت زمین شرکت می نمایند.   

 

برج آزادی تهران ۹ فروردین در ساعت زمین خاموش می‌شود

 

همزمان با آخرین شنبه ماه مارس هر سال، برج آزادی تهران در لحظه موسوم به ساعت زمین (۹ فروردین) خاموش می‌شود.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، علی اکبر کریمی پور - معاون امور شهری و فضای سبز منطقه 9 در این خصوص اظهار داشت: آخرین شنبه ماه مارس هر سال که امسال مصادف با 9 فروردین سال 93 است به مدت یک ساعت میلیون‌ها نفر از مردم جهان در ساعت 21:30 -20:30 با خاموش کردن چراغ‌های اضافی با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی های زیست‌محیطی به صورت یک حرکت جهانی در طرح فوق شرکت می‌کنند.

وی افزود: مشارکت مدیریت شهری تهران در این طرح جهانی گامی مهم در راستای اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست است و هرساله این شهرداری در روز ساعت زمین فعالیت ویژه ای را دارد.

معاون شهردار منطقه 9 ادامه داد: در این راستا اطلاع رسانی لازم در منطقه انجام شده و روز شنبه 9 فروردین ، برج آزادی به مدت یکساعت خاموش می‌شود. 

  

باغ فین کاشان در همراهی با طرح جهانی «ساعت زمین» روز ۹ فروردین ساعت ۳۰: ۲۰ الی۳۰: ۲۱ خاموش خواهد شد.

 

 

دبير ستاد توسعه پايدار معاونت خدمات شهري شهرداري اصفهان از خاموش شدن چراغ هاي پل خواجو به صورت نمادين در ساعت ۲۰و ۳۰ دقيقه ۹ فروردين سال ۹۳مصادف با شروع ساعت زمين خبرداد.

 

شهر اصفهان فعال‌ترین حامی برنامه ساعت زمین ۲۰۱۴ معرفی شد

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری اصفهان، حمیدرضا میریان اظهار کرد: ساعت زمین رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت است که در آخرین شنبه مارس هر سال برگزار می‌شود.

وی افزود: خانواده‌ها و کلیه کسب و کارها اعم از فروشگاه‌ها و بخش خدمات با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی خود به مدت یک ساعت در این مراسم نمادین شرکت می‌کنند.

دبیرستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: هدف از اجرای این مراسم افزایش دانش و آگاهی مردم در رابطه با تغییرات آب و هوائی و لزوم مصرف محتاطانه انرژی است.

وی با اشاره به این‌که شهر اصفهان به همت شهرداری 3 سال است که در این مراسم شرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: در سال 93 نیز شهرداری با قوت و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این مراسم شرکت می‌کند.

میریان افزود: بخش اصلی مراسم ساعت زمین، خاموش کردن روشنائی و نورپردازی پل تاریخی خواجو در ساعت 20:30 دقیقه نهم فروردین است، از یک ماه گذشته شهر اصفهان جلوتر از کلیه پایتخت‌ها و شهرهای آسیایی برنامه‌های جانبی این مراسم را آغاز کرده است.

وی اظهار کرد: حک شدن بزرگترین آرم برنامه در جوار پل فردوسی بر روی کف رودخانه، برگزاری بزرگترین حلقه انسانی با حضور مردم اصفهان در اطراف آرم، برپایی تورهای دوچرخه سواری در سطح شهر، تبلیغات شهری و فرهنگسازی کاهش مصرف انرژی با هدف کاهش تاثیرات سوء بر اقلیم اصفهان و لزوم مدیریت مصرف سوخت در نیروگاه‌های شهر اصفهان از جمله برنامه‌های اجرا شده است.

دبیر ستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سایت بین‌المللی برنامه که مرکز آن در سنگاپور است شهر اصفهان را به عنوان فعال‌ترین حامی برنامه در 2014 معرفی کرده و از اقدامات شهر اصفهان در این خصوص تقدیر کرده است.

وی با اشاره به اینکه شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.earthhour.org/12-earth-hour-2014-stories مراجعه کنند، بیان کرد: از شهروندان اصفهانی دعوت می‌شود که نهم فروردین در مراسم ساعت زمین در ساعت 20:30 دقیقه شرکت کنند. 


منبع :

Menu