مقایسه درس عربی در پنج گروه آزمایشی

مقایسه درس عربی در پنج گروه آزمایشی تهیه و تنظیم : مرتضی محسنی کبیر

مقایسه درس عربی در پنج گروه آزمایشی

تحليلي از درس عربي کنکور 91 (پنج گروه آزمايشي)        تهيه و تنظيم : مرتضي محسني کبير 

ترکيب سؤالات عربي کنکور 91 در گروه آزمايشي به همان شکل چند سال گذشته بوده يعني 5 سؤال اول عربي به فارسي و سؤال 6 مفهوم و سؤالات 7 و 8 فارسي به عربي(تعريب) و سپس درک مطلب که شامل 4 سؤال از متن و 2 سؤال از تشکيل و 3 سؤال تجزيه بوده است و بخش آخر هم قواعد که شامل 8 سؤال باقي مانده است.

سؤالات ترجمه و تعريب و مفهوم

در سؤالات رياضي 91، فعل مضارع، مضارع التزامي، ماضي بعيد ، ماضي استمراري ، فعل نفي و نهي و لا نفي جنس به چشم مي خورد. در سؤال تعريب عدد اصلي و ترتيبي نيز آمده است و سؤال مفهوم با توجه به لغات ساده آن قابل تشخيص بود.

در سؤالات تجربي 91 فعل مضارع، مضارع التزامي، ماضي منفي، ماضي بعيد، فعل نفي و نهي و فعل مجهول به کار رفته و سؤال مفهوم نيز ساده بود.

در سؤالات هنر نيز مضارع التزامي و مضارع اخباري،ماضي بعيد و ماضي استمراي آمده و سؤال مفهوم ارتباطش با اشعار خواسته شده آمده، که خيلي ساده است .

در گروه زبان، فعل ماضي منفي، امر و مضارع التزامي، ماضي استمراري،فعل مجهول به کار رفته و سؤال مفهوم قدري دقت مي خواهد.

 در گروه انساني، فعل امر، مضارع التزامي، لاي نفي جنس، مضارع منفي، ماضي بعيد و سؤال مفهوم آن قدري دقت لازم دارد و در تعريب نيزعدد اصلي و ترتيبي آمده است.

سؤالات درک مطلب

سؤالات درک مطلب سال 91 قدري حجيم تر بود شامل سه پاراگراف يک تا سه خطي بود که تقريبأ 8 سطر مي شد که بعضأ در برخي ازآنها لغات ناآشنا يافت مي شد که قدري جواب دادن را سخت مي نمود و کساني که دايره ي لغات بيشتري داشتند و با متن عربي آشنا بودند مي توانستند راحت تر به سؤالات جواب دهند البته اگر وقت کم نمي آوردند.

دردرک مطلب رشته رياضي کلمات :اللعينه يا اللعينات( لعنتي ) علي وشک(در شرف) اين لغت در کتاب سوم راهنمايي است و در کتب دبيرستاني وجود ندارد حقل(مزرعه)

در گروه تجربي متن قدري ساده تر بود زيرا شبيه به متن کتاب عربي 2 درس 9 بود ولي کلمات الفاقة( فقر و تنگدستي ) مازحأ(مسخره کنان) بائس(فقير- بيچاره) تقريبأ لغات جديد به حساب مي آيند.

در گروه هنر نيز متن تقريبأ ساده بود ولي لغات قبس هداية( نوري از هدايت) شائبة الانانية(توهّم خودخواهي و تکبر) لايختبر(امتحان نمي شود) المتمثلون(دورويان) جزو لغات مشکل متن بود.

در گروه زبان نيز متن ساده به نظر مي رسد ولي بايد به لغات يعوّد(عادت مي کند) رخاء( راحتي) لايرتعش( نمي لرزد) الصعودات و النزولات ( سربالايي ها و سر پاييني ها)

در گروه انساني نيز با توجه به متن گروه انساني راحت بوده است.

بخش تشکيل و تجزيه

سؤالات تشکيل مثل سال هاي گذشته بود ولي در تجزيه در گروه رياضي و تجربي، يک سؤال از بحث اعلال داشت و در گروه زبان و انساني  2 سؤال از بحث اعلال بوده است يعني فقط در گروه هنر اعلال نداشت.

قواعد

در گروه رياضي،1 سؤال از اعراب فعل مضارع که تقريبأ جديد بود و آن اعراب فعل ناقص مضارع است که اعرابش تقديري است و ظاهر نمي شود (يرجي) که تقديرأ مرفوع است. 1 سؤال اعلال، 1 سؤال نايب فاعل، 1 سؤال جمله وصفيه و 4 سؤال از منصوبات يعني( مفعول فيه، مفعول مطلق، حال و مستثني) بود.

در گروه تجربي،1 سؤال مضارع مجزوم که مرتبط به بحث اعلال است، 1 سؤال مضارع منصوب، 1 سؤال فعل مجهول، 1 سؤال عدد ،1 سؤال جمله وصفيه و3 سؤال منصوبات( مفعول فيه، مفعول مطلق و تمييز) بوده است.

در گروه هنر، 1 سؤال از اعلال، 1 سؤال از فعل مجهول، 1 سؤال از «ماي» مرفوع و 5 سؤال از منصوبات بوده( مفعول فيه، مفعول مطلق، حال، تمييز و مستثني).

در گروه زبان، 1 سؤال از اعراب اسم منقوص، 1 سؤال اعلال، 1 سؤال در باره اسم موصولي که خبر است، 1سؤال از فعل مجهول و 4 سؤال از منصوبات( حال،  تمييز، مستثني و منادا).

 در گروه انساني، 1 سؤال اعلال، 1 سؤال نايب فاعل، 1 سؤال از خبري که به صورت جمله است، 1 سؤال از لاي نفي جنس ،1 سؤال از جمله وصفيه و 3 سؤال از منصوبات( مفعول مطلق،حال و مستثني) بوده است.

P در سوالات قواعد به جز دررشته انساني از حروف مشبهه بالفعل وافعال ناقصه به طور مستقيم سوال نيامده است.

Menu