مقایسه درس دین و زندگی در پنج گروه آزمایشی

تحلیلی از درس دین و زندگی کنکور 91 (پنج گروه آزمایشی) تهیه و تنظیم : مرتضی محسنی کبیر

مقایسه درس دین و زندگی در پنج گروه آزمایشی

تحليلي از درس دين و زندگي کنکور 91 (پنج گروه آزمايشي)        تهيه و تنظيم : مرتضي محسني کبير 

سؤالات درس دين و زندگي در پنج گروه آزمايشي کنکور سال 91، با توجه به سؤالات سال قبل {به جز درموارد استثنايي}تقريبأ مناسب طراحي شده بود، يعني کساني مي توانستند به اين سؤالات، خوب پاسخ دهند که متن کتاب درسي را خوب و دقيق مطالعه کرده بودند. يکي از نکاتي که در آزمون هاي دين و زندگي خيلي بايد مورد توجه قرارگيرد خواندن درست سؤال است و فهميدن لغات و اصطلاحات به کار رفته و بعضأ ناآشنا در متن سؤال يا گزينه‌هاست.

 در سؤالات امسال در گروه رياضي کلماتي مانند :علت و معلول، زمينه ساز، در گرو، نتيجه و بازتاب ،پي آمد و حکايت گر و ناميمون ومستنبط و....در گروه تجربي کلماتي همچون:حاکي ،حاوي،مشروط ، ثقل و خفت و منادي گر و در گروه هنر عباراتي مانند: لازمه، ترسيم کننده، حاکي، مبين، شاخصه، ناميمون و در گروه زبان عباراتي همچون :در گرو، پي آمد، سرسپردگان، ناميمون، فرض» و در گروه انساني کلماتي مثل: مؤيد، فعال ما يشاء بودن ، منصه ظهور، ابتلا و ناميمون کلماتي بودند که قدري جملات سؤال يا گزينه ها را سخت مي کرد و داوطلب در صورت عدم فهميدن سؤال يا اشتباه درفهميدن آن، نمي تواند پاسخ دقيق را پيدا کند.

در آزمون هاي پنج گروه آزمايشي تقريبأ بودجه رعايت شده است يعني در هر آزمون سال دوم 9 سؤال و از سال سوم 9 سؤال و از سال چهارم 7 سؤال رعايت شده جز در رشته انساني ک از سال دوم و سوم هر کدام 10 سؤال آمده بود و ترتيب هم رعايت نشده بود يعني سؤال 62 از سال دوم و سؤال 74 از سال سوم بود.

آيات و روايات

تعداد آيات و رواياتي که متن عربي آن در سؤالات آمده در گروه رياضي 14 آيه ( دوم 8 آيه، سوم 1 آيه و پيش 5 آيه) و در گروه تجربي 15 آيه( دوم 4 آيه، سوم 6 آيه و پيش 5 آيه) و در گروه هنر 13 آيه( دوم 3 آيه، سوم 4 آيه و پيش 6 آيه) و در گروه زبان 13 آيه( دوم 6 آيه و سوم 2 آيه و پيش 5 آيه) و در گروه انساني 14 آيه( دوم 8 آيه سوم آيه نداشت و پيش 6 آيه) اين آمار نشان مي دهد که از سال سوم دبيرستان کمتر از همه کتاب ها سؤالات آيه آمده است.

انديشه و تحقيق

بيشترين سؤالات از انديشه وتحقيق اختصاص به کتاب دوم دبيرستان دارد که در گروه رياضي 5 سؤال و در گروه تجربي 3 سؤال و در گروه هنر 1 سؤال و در گروه زبان 2 سؤال و در گروه انساني 3 سؤال آمده است و بيشترين سؤال انديشه و تحقيق از بخش توکل يعني درس 10 دوم و درس 2 سال سوم آمده است.

حديث فارسي

در سؤالات سال 91 تقريبأ در تمام گروه هاي آزمايشي حديث فارسي آمده است در گروه رياضي 1 سؤال و در گروه تجربي 3 سؤال و در گروه هاي هنر و زبان و انساني هر کدام 1 سؤال آمده است.

سؤالات تلفيقي

بيشتر سؤالات تلفيقي از سؤالات توحيد آمده است. مثلأ آيه اي از سال دوم و يا سال سوم و يا پيش آورده مي شود که در درس دوم و سوم سال چهارم نيامده که مربوط به توحيد است مانند سؤال« ان ارادني الله بضر» که در اين آيه اراده الهي(اراد) مربوط به توحيد افعالي است( تجربي 91) و آيه« اطعيوا لله و اطعيوا الرسول» مربوط به توحيد عملي است (زبان 91).

شعر

فقط در گروه آزمايشي تجربي و انساني فقط يک سؤال از شعر در سؤالات بهره گرفته شده است.

سؤالات جديد

در سؤالات 91 کمتر سؤالات جديد ديده مي شود، شايد به نظر بيايد برخي از سؤالات جديد بوده ولي اگر داوطلبي سؤال را خوب بخواند و بفهمد و کتاب را خيلي خوب خوانده باشد و به کلمات کليدي آيات و متن کتاب درسي آشنا باشد، سؤالات را جديد نمي يابد؛ولي به هر حال به چند سؤال جديد در سؤالات 91 مي توان اشاره کرد، سؤال 70 رياضي:«کدام آيه حاوي دريافت نتيجه و بازتاب آشنايي با توحيد ذاتي و توحيد افعالي است»، سؤال52 تجربي«مکان و موضع خودنمايي نفس..........» و سؤال 51 هنر«در تخريب لايه ي جو پيرامون زمين بروز آثار ناميمون آن نشانه اي بر وجود پيوستگي.......» و سؤال 64 هنر«آيه "تلک الايام نداولها بين الناس..." ، چند هدف را به دنبال دارد». 

Menu