تحلیل درس زبان انگلیسی کنکور تجربی 91

تحلیل درس زبان انگلیسی کنکور سراسری رشته ی تجربی 91

تحلیل درس زبان انگلیسی کنکور تجربی 91

تحليل درس زبان انگليسي کنکور سراسري رشته­ ي تجربي 91              تهيه وتنظيم   زهره جوادي

سؤال­هاي بخش گرامر:

تفاوت نسبت به سال­ گذشته:کاهش تعداد سؤال­ها از 4 سؤال به 3 سؤال

شباهت نسبت به سال­ گذشته: يک‌سان بودن موضوع گرامري سؤال‌هاي 76 و 78 کنکور امسال با سؤال‌هاي 78 و 79 کنکور سال گذشته

گرايش جديد: سؤال 77 گرامر که مربوط به درس 4 پيش دانشگاهي؛ يعني مبحث جملات پيرو قيدي علت، نتيجه و تشديد کننده‌ها بود، تيپ جديدي از سؤال در اين مبحث بود. در کنکور سال‌هاي گذشته تشديد کننده (به‌طور مثال در اين سؤال “such a”) مورد پرسش قرار مي‌گرفت، در کنکور امسال از نتيجه‌ي سؤال (به‌طور مثال در اين سؤال «جمله + that») پرسش شده بود.

تعداد کل سؤال­ هاي گرامر

درس 5 سوم

(ترتيب صفات قبل از اسم)

درس 4 پيش­ دانشگاهي

(جملات پيرو قيدي علت، نتيجه و تشديدکننده‌ها)

درس 8 پيش دانشگاهي

(کاربرد افعال وجهي)

3 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

 

سؤال­هاي بخش واژگان:

تفاوت نسبت به سال­ گذشته: افزايش تعداد سؤال­ ها از 6 سؤال به 7 سؤال به ­دليل کم شدن تعداد سؤال­هاي گرامر

ساقه­ ي سؤال­هاي واژگان امسال نسبت به سال­ گذشته طولاني­ تر بود و به‌طور کلي 3 سؤال­ به نيم­سال اول پيش­ دانشگاهي،  1 سؤال­ به نيم­سال دوم پيش ­دانشگاهي و 3 سؤال­ به درس‌هاي پايه اختصاص داشت. در چيدمان سؤال‌هاي بخش واژگان، دو اسم، سه فعل (دو فعل ساده و يک فعل به‌همراه حرف اضافه)، يک صفت و يک قيد وجود داشت. گزينه‌ي «3» سؤال 79 يعني واژه‌ي “hardship” خارج از کتاب درسي است.

تعداد کل سؤال‌‌هاي واژگان

درس 2

پيش‌ دانشگاهي

درس 6 سوم

درس 1

پيش‌دانشگاهي

درس 8

پيش دانشگاهي

درس 4

پيش‌ دانشگاهي

درس 4 سوم

درس 2 سوم

7 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

 

 

سؤال­هاي بخش “Cloze Test:

تفاوت نسبت به سال­ گذشته: کم شدن تعداد سؤال­ها‌ي واژه‌ي “Cloze Test از 4 سؤال به 3 سؤال و زياد شدن تعداد سؤال­هاي گرامر از 1 سؤال به 2 سؤال

متن““Cloze Test يک متن تقريباً ساده همراه با 5 سؤال که از لحاظ موضوعي به درس 1 زبان ­انگليسي پيش‌دانشگاهي نزديک بود و لغات خارج از کتاب درسي آن بسيار اندک بود. فاصله­ ي بين جاي­ خالي­ هاي متن منطقي بود و تقريباً در هر سطر يک جا­ي­ خالي وجود داشت.

 سه سؤال آخر مربوط به بخش ““Cloze Test (سؤال‌هاي 88 تا 90) يعني در سؤال 88 واژه‌ي ““complicated، در سؤال 89 گرامر مبحث “ “thanو در سؤال 90 گرامر مبحث ““few خارج از کتاب درسي است. البته سؤال 89 يعني مبحث صفت تفضيلي را مي‌توان با توجه به موضوع گرامري درس 3 زبان‌انگليسي 1 پاسخ داد.

 

تعداد کل سؤال­هاي Cloze Test

درس 2 سوم

درس 1 سوم

خارج از کتاب (1 سؤال واژه + 2 سؤال گرامر)

5 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

3 سؤال

 

سؤال­هاي بخش درک ­مطلب:

تفاوت نسبت به سال­هاي گذشته: ساده‌تر شدن سؤال‌هاي درک­مطلب اول

موضوع متن اول درک­مطلب تقريباً به درس 4 زبان­انگليسي 3 و موضوع متن دوم درک­مطلب تقريباً به درس 2 زبان‌انگليسي 3 مربوط بود. هر دو متن درک‌مطلب طولاني و زمان‌بر بود. نکته‌ي قابل توجه، طولاني بودن متن و سؤال‌هاي درک‌مطلب دوم نسبت به درک‌مطلب اول بود. تيپ سؤال­هاي درک­مطلب‌ها جديد، مفهومي­تر و طولاني بود، البته ماهيت کلي سؤال‌ها همان سؤال‌هاي سال‌هاي گذشته بود و تنها نحوه‌ي نگارش آن‌ها تغيير يافته بود.

به‌نظر مي‌رسد کنکور تجربي سال 91 با سال گذشته داراي سطح دشواري يک‌ساني بود.

 

 

تحليل درس زبان‌انگليسي سراسري تجربي 91    تهيه و تنظيم: شهاب اناري

نگاه کلي

·        بودجه بندي: آزمون در قالب 25 سؤال در بخش‌هاي گرامر و لغت، متن کلوز و متن‌هاي درک‌مطلب طرح شده بود.

تعداد سؤالات گرامر نسبت به سال قبل يک عدد کم‌تر و تعداد سؤالات لغت يکي بيش‌تر بود. تعداد سؤالات کلوز و متن درک‌مطلب مانند سال‌هاي قبل بود.

 

سؤالات گرامر: کيفيت سؤالات و پراکندگي خوب بود. دو سؤال از پيش و يک سؤال از سوم داشت.

 

سؤالات لغت: خوب بود و از 7 سؤال اين بخش 5 سؤال از سوم و 2 سؤال از پيش طرح شده بود. از اين لحاظ پراکندگي مورد انتظار رعايت نشده بود، زيرا معمولاً غالب سؤالات از پيش طرح مي‌شود. از نظر نقش واژگان 2 سؤال از افعال، 2 سؤال از اسم، 1 سؤال از صفت، يک سؤال از قيد و يک سؤال از افعال دوقسمتي داشتيم که پراکندگي مناسبي بود.

 

در بخش کلوز: سؤالات از نظر کيفي خوب و (طبق انتظار) بيش‌تر از دانش لغت و کم‌تر از مباحث گرامر بود. علي‌رغم سادگي خود متن کلوز وجود دو نکته پاسخگويي به آن را از سادگي در مي‌آورد. يکي سؤال 88 که صرفاً با رد گزينه مي‌توان به لغت complicated رسيد که خارج از کتاب است. و سؤال 90 که اصطلاح only a few را مي‌پرسد و اين نکته که only فقط با a few و a little مي‌آيد و نه few/little.

 

سؤالات متن خواني: دشوار بود. متن اول متني دشوار با موضوعي جديد بود و متن دوم علي رغم روان بودن خود متن، سؤالاتي دشوار داشت. پاسخگويي به سؤالات 95، 96 و 97 بسيار وقت‌گير و گزينه‌هاي اين سؤالات بسيار نزديک و مفهومي طرح شده بودند.

پراکندگي انواع سؤالات درک متن:

 

سؤالات صريح از متن: 5 سؤال     سؤال  از مرجع ضمير/حدس معني لغت:1 سؤال     

سؤال از موضوع اصلي: 3 سؤال      سؤال  استنباطي: 1 سؤال

 

 

·        ارزيابي کلي آزمون: آزمون نسبتا دشواري بود. به‌نظرم درصد رتبه هاي برتر حدودا 75 به بالا خواهد بود. درصد 50 به بالا خوب ارزيابي مي‌شود.

 

Menu