تحلیل درس زیست شناسی کنکور تجربی 91 از 3 دیدگاه

بودجه بندی کنکور 91 با کنکور 90 از نظر درصد تست ها در کتاب ها ،تغییرچندانی نداشت

تحلیل درس زیست شناسی کنکور تجربی 91 از 3 دیدگاه

تحلیل درس زیست شناسی کنکور سراسری1391         تهیه و تنظیم:علی کرامت

چندنکته ی ویژه در مورد تحلیل درس زیست شناسی در کنکور سال 91 خدمت شما ارائه می کنم.

سوالات آزمون سراسری در درس زیست شناسی ،  از سال 85 تا 91 به چهار صورت زیر طراحی شده است:

1-تا قبل از آزمون سراسری 87 ، سطح سوالات زیست بین دانش آموزانی که کل مباحث زیست را می خواندند و به همه ی جزئیات کتاب توجه می کردند و  دانش آموزانی که کتاب زیست را به خوبی نمی خواندند یا بعضی بخش های آن را حذف می کردند ، تفکیک انجام می داد .

2-در کنکور سراسری 87 تا 89 رویکرد طراحی تست به سمتی رفته بود که فرض را طراحان براین گذاشتند که شرکت کنندگان کل مباحث زیست را می خوانند و دیگر نکته ای درکتاب درسی نیست که از دید دانش آموزان مخفی مانده باشد لذا سوالات را مفهومی طراحی کردند ، کم شدن میانگین زیست گواه این مسئله است!

3-در کنکور سراسری 90 باز کمی چرخش در نگرش طراحان کنکور دیده می شود یعنی فرض را براین گذاشتند که دانش آموزان با تست های مفهومی آشنا شده اند ، لذا در کنکور 90 فاکتور دقت و تمرکز به همراه سرعت پاسخ دهی به سوالات در محدوه ی زمانی 36 دقیقه کار را برای دانش آموزان سخت کرد ، به همین خاطر میانگین زیست باز هم نسبت به سال های قبل کم تر شد و هیچ کس نتوانست در این درس نمره ی 100 کسب کند و فقط 82 نفر توانستند زیست رابالای 90% بزنند!

4-اما در کنکور 91 ، به غیر از فاکتورهای مفهومی بودن تست ها ، دقت و تمرکز و سرعت در پاسخ دهی به سوالات که مشابه کنکور 90 بود ، ویژگی منحصر به فردی دیده می شود که در کنکورهای سال قبل این قدر پررنگ نبوده است . ورود تست های تعمیمی به تست های سال 91 ، این آزمون را نسبت به آزمون های قبلی بسیار ممتاز کرده است .

 شاید خیلی از دانش آموزان دنبال نکته های جدیدی در کنکور 91 بوده اند و یا منتظر سوالات احتمالی از ژنتیک بوده اند اما کنکور 91 با این هدف طراحی شد که هر دانش آموزی که کتاب درسی خود را بیش تر خوانده ، بیش تر فهمیده و بیش تر قدرت تجزیه و تحلیل را دارد می تواند ، امتیاز بیش تر کسب کند نه این که با یادگیری چند تکنیک خاص بتواند به راحتی به تست ها پاسخ دهد.

هم چنین در کنکور 91 حذف شدن تست های احتمالی ژنتیک یکی از ویژگی ها بود.

در این آزمون خوشبختانه همه تست ها با انشای روان و ساده مطرح شد و خیلی از نکات کنکور سال های قبل با تیپ جدید مطرح شد.

بودجه بندی کنکور 91 با کنکور 90 از نظر درصد تست ها در کتاب ها ،تغییرچندانی نداشت ولی در فصل های کتاب، کمی تغییر داشته است اما از نظر مباحث کلی تقریباً مشابه بوده اند.

 

 

 

 

فصل

کتاب دوم

کتاب سوم

کتاب پیش دانشگاهی

مباحث ترکیبی

1

0

0

2

4

2

1

1

1

3

1

2

0

4

2

2

0

5

2

0

1

6

3

1

1

7

2

1

2

8

1

4

2

9

 

2

3

10

 

3

3

11

 

2

1

 

درصد

24%

36%

32%

8%

 

 

 

 


تحليل آماري سوالات زيست شناسي كنكور سراسري 1391       تهيه و تنظيم: هادي كمشي

 

پرسش های چهار گزینه ای زیست شناسی کنکور 1391 با سبک و سیاقی همچون کنکورهای 5 سال اخیر و با چند ابتكار سنجيده طراحی شده بود.

از نوآوری های کنکور امسال می توان به استخراج نکات از شکل های کتاب درسی و تبدیل آن ها با عبارات علمی استنباطی، استفاده هرچه بيشتر از جمله هاي متن كتاب درسي كه توجه كم تري به آن ها مي‌شد و طراحي سوالاتي به صورت تركيبي - مفهومي جديدتر از هر سال اشاره نمود.

 

الف) بودجه بندي كنكور

در كنكور سال 91 از 50 سوال درس زيست شناسي 13 سوال از كتاب سال دوم (26%)، 20 سوال از كتاب سال سوم (40%) و 17 سوال از كتاب پيش دانشگاهي طراحي شده بود (34%).

20% سوالات (يعني 10 سوال) فقط از 4 فصل آخر كتاب زيست شناسي پيش دانشگاهي طراحي گرديده بود. قابل ذكر است سال هاي متوالي است كه اين رويكرد در كنكور سراسري وجود دارد.

 

ب) تيپ بندي سوالات

1)     41 سوال (82%) كنكور به صورت جاي خالي طراحي شده بود.

2)    اگرچه فقط یک شکل در پرسش ها مشاهده شد، ولی گزینه های 9 سوال مستقیماً از شکل ها استخراج شده بود که این موضوع بیانگر اهمیت هرچه بیشتر شکل ها می باشد.

3)   10 سوال (20%) به صورت ترکیبی بین فصل های کتاب های درسی زیست شناسی پایه های مختلف طراحی شده بود.

4)    6 سوال (12%) به صورت مقایسه ای بین دو یا چند موضوع مطرح شده بود. مانند:

مقایسه ی اسپورانژ کاهوی دریایی و ریزوپوس استولونیفر در سوال 193، مقایسه ی ویژگی های خانه ی ششی و نایژک در سوال 191 مقایسه ی ویژگی های باکتری ها و قارچ ها در سوال 183 و .. .

5)    11 سوال (22%) بر اساس کلمه های قید دار « برخی، بعضی، بیشتر، هر، همه‌ی، هیچکدام، بسیاری و ...» طراحی شده بود.

6)    3 سوال (6%) به صورت 5 گزينه‌اي طراحي شده بود! منظور از 5 گزينه اي این است که طراح حتی صورت سوال را هم مجهول طراحی کرده که بایستی اول صورت سوال را معني كنيد سپس به خواندن گزينه‌ها بپردازيد.

به مثالی در این مورد توجه کنید:

سوال 169) عامل مولد بيماري ذات‌الريه ...........

در اين سوال ابتدا بايستي به ياد آوريد كه عامل مولد بيماري ذات الريه چه جانداري است تا بتوانيد سراغ گزينه‌ها برويد.

7)    10 سوال (20%) به صورت فعل منفي در آخر سوال طراحي شده بود.

8) از مباحث ژنتيك (فصل 8 زيست سوم و فصل 5 زيست پيش دانشگاهي) به طور مجموع 4 سوال (8%) با سطح دشواري متوسط طراحي شده بود كه همچون 2 سال اخير به سوي تعديل تعداد و سطح دشواري اين مباحث قدم برداشته شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

تحليلي بر درس زيست‌شناسي كنكور 91    تهيه و تنظيم: شيلا كياني

نگاه كلي:

در يك نگاه كلي مي‌توان گفت كه بسياري از سؤال‌ها،  از متن كتاب‌درسي گرفته شده‌ بودند و بر مفاهيم عميقي از كتاب تكيه داشتند،‌ به صورتي كه پاسخ‌گويي به اين سؤال‌ها، مستلزم تسلط به مطالب كتاب درسي،‌ دقت زياد و قدرت تجزيه و تحليل بالا بود.

ويژگي‌ها:

1-      در سؤال‌هاي كنكور 91 دشواري بيش از حد ديده نمي‌شد.

2-      از مطالب ساده‌اي از كتاب كه معمولأ مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرند، ‌سؤال طرح شده بود.

3-      در بين سؤال‌ها، يك شكل به طور مستقيم مورد سؤال قرار گرفته بود،‌ ولي تقريبأ 9 گزينه در سؤال‌ها از شكل‌هاي كتاب درسي مطرح شده بود.

4-      11 سؤال كلمه محور بودند، ‌يعني دقت به كلمه قيد شده در كتاب مد نظر بوده است.

5-      طبق روال سال‌هاي گذشته، كتاب سال سوم، نسبت به سال دوم و پيش‌دانشگاهي بالاترين تعداد سؤال را داشت.

6-      در سال91 از مباحث محاسباتي و دشوار ژنتيك سؤالي مطرح نشده بود.

7-      بودجه‌بندي هر مبحث در درس زيست‌شناسي، ‌در كنكورهاي شش سال اخير به شرح زير است:

 

 

 

نام مبحث

85

86

87

88

89

90

91

زيست‌پيش‌دانشگاهي

پروتئين‌سازي

2

ـــــ

1

2

1

2

2

تكنولوژي زيستي

ـــــ

1

1

2

2

1

1

پيدايش حيات

ـــــ

1

ـــــ

1

ـــــ

ـــــ

ـــــ

تغيير گونه‌ها

ـــــ

ـــــ

ـــــ

ـــــ

ـــــ

ـــــ

ـــــ

ژنتيك جمعيت

3

1

4

ـــــ

3

3

1

پويايي جمعيت

1

1

ـــــ

1

ـــــ

1

1

رفتارشناسي

ـــــ

ـــــ

2

2

2

1

2

شارش انرژي

1

3

2

3

3

4

2

ميكروب و ويروس

1

4

2

3

3

3

3

آغازيان

1

4

3

2

4

3

3

قارچ

2

4

2

2

1

2

1

زيست ‌سال سوم

ايمني

1

1

2

3

1

1

ـــــ

اعصاب

2

2

2

1

1

1

1

حواس

3

ـــــ

2

1

3

1

2

هورمون‌ها و دستگاه درون‌ريز

1

2

2

1

2

1

2

ماده‌ي وراثتي

1

ـــــ

ـــــ

1

1

2

ـــــ

چرخه‌ي سلولي ميتوز

2

2

1

1

1

1

1

ميوز توليد مثل

3

3

1

2

1

1

1

ژنتيك و خاستگاه آن

4

4

4

4

4

4

4

توليد مثل گياهان

1

2

1

2

1

1

2

رشد و نمو گياهان

3

1

2

2

1

1

3

توليد مثل جانوران

1

1

1

2

2

3

2

زيست سال دوم

مولكول‌هاي زيستي

1

1

ـــــ

ـــــ

ـــــ

ـــــ

ـــــ

سفري به درون سلول

1

1

1

ـــــ

1

ـــــ

1

سازمان‌بندي سلول‌ها

4

2

2

1

2

2

1

تغذيه و گوارش

1

1

2

3

5

1

2

تبادل گازها

2

1

3

ـــــ

ـــــ

ـــــ

2

 گردش مواد

3

3

4

5

4

4

3

دفع مواد زائد

2

1

1

1

ـــــ

ـــــ

2

حركت

3

2

2

2

1

3

1

 

 

 

مقايسه‌ي آزمون‌هاي كانون و كنكور در درس زيست‌شناسي:

در بين 50 سؤال كنكور  91 ؛ يك سؤال دقيقاً مشابه با آزمون‌هاي كانون،‌ يك سؤال تقريباً مشابه، ‌‌يك سؤال از نظر شكل مطرح شده مشابه، 4 سؤال در گزينه‌ها مشابه،‌ 12 سؤال از نظر نكته ‌هاي خواسته شده در  صورت سؤال مشابه بودند و در آخر از نظر پوشش مطالب ، سؤالي در كنكور نبوده كه در آزمون‌هاي كانون مطرح نشده باشد و براي كانوني‌ها نا‌آشنا باشد.

  
Menu