تحلیل درس ادبیات کنکور تجربی 91 از 2 دیدگاه

تحلیل درس ادبیات کنکور تجربی 91

تحلیل درس ادبیات کنکور تجربی 91 از 2 دیدگاه

تحلیل آزمون درس ادبیات کنکور تجربی سال 91                  تهیه و تنظیم: الهام محمدی

 

 

 

 

 

تحلیل آزمون تجربی 91

 

  

                                           

تعداد سؤال

نام کتاب درسی

5

ادبیات فارسی 2

8

ادبیات فارسی 3

5

زبان فارسی 3

7

ادبیات پیش دانشگاهی

تعداد سؤال

مبحث

3

لغت

2

املا

3

تاریخ ادبیات

3

آرایه

5

زبان فارسی

9

مفهوم

 

مبحث لغت

دو سؤال از سؤالات این مبحث مانند سال­های گذشته است و از همان سبک­های سؤالات قبلی تبعیت می­­کند. ( در یک نوع تعداد واژگان درست مورد نظر است و در سؤال دیگر تعدادی از واژگان در چهار گزینه آمده­اند و گزینه­ای که در آن غلط وجود ندارد مورد نظر است.)  

 سبک جدیدی که در این قسمت وجود دارد این است که متنی از چند درس کتاب درسی انتخاب شده است و معنای واژگانی را که مشخص کرده ، مورد نظر است.

مبحث املا

دو سؤال مطرح شده است که یک سؤال به صورت متن و سؤال دیگر به صورت گروه کلمات در چهار گزینه آمده است.

مبحث تاریخ ادبیات

سه سؤال مطرح شده است که یک سؤال مربوط به تشخیص نویسندگان و آثارشان و در نظر گرفتن تعداد آن­هاست. سؤال دیگر به صورت جای خالی است و دیگری توضیحاتی در چهار گزینه است.

با توجه به توضیحات آمده سبک سؤالات این مبحث از سبک سؤالات سال­های گذشته پیروی می­کند و سبک جدیدی ندارد.

این سؤالات از بخش اعلام و تاریخ ادبیات ابتدای هر درس سال دوم و سوم و درآمدهای ادبیات پیش دانشگاهی آمده است.

 

 

مبحث آرایه­های ادبی

 

سه سؤال مطرح شده است. که ساختار دوسؤال(10: یک بیت در صورت سؤال و مجموعه­ای از آرایه­ها در گزینه­ها و 11: ترتیب ابیات با توجه به ترتیب آرایه­ها در صورت سؤال) همانند سؤالات آرایه­ی کنکور سال 90 است و یک سؤال آن (9: بیتی در صورت سؤال و زوج آرایه در گزینه­ها ) به سبک سؤالات سال­های 88 است.

مبحث زبان فارسی

در دو سال اخیر در این مبحث تنوع زیادی مشاهده شده است به­طوری که هر سال شاهد بودیم تقریباً بین دو تا سه سؤال از مباحثی مطرح شده که تا کنون مطرح نشده است.

در کنکور سراسری امسال مباحث آمده در زبان فارسی به شرح زیر است:

12: نگارش(البته موضوع مورد نظر علائم سجاوندی است.)

13: جمله­ی ساده و اجزای آن

14: ساختمان واژه و نقش دستوری واژه

15: واژه و تکواژ

16: وابسته­های وابسته

سؤالات 13 14 15از جمله مباحثی هستند که تا کنون در کنکورهای سراسری با سبک و ساختارهای گوناگون آمده­اند، اما علائم سجاوندی و وابسته­های وابسته جزء مباحثی هستند که در کنکورهای چند سال اخیر سؤالی از آن­ها به چشم نمی­خورد.

* به کاربرد دقیق علائم سجاوندی در کتاب زبان فارسی سال سوم اشاره­ای نشده است.

مبحث مفهوم

نُه سؤال آمده است. ساختار سؤالات همانند سؤالات سال­های گذشته است و سبک جدیدی در آن مشاهده نمی­شود.. سؤالات این قسمت نسبت به سال گذشته دشوارتر ارزیابی می­شود. (برخی سؤالات گزینه­های چالش برانگیز دارند.)

در این قسمت سؤالات ادبیات پیش دانشگاهی و ادبیات سال سوم بدون نظم آمده­اند.ابیات و عبارات در صورت سؤال از کتاب درسی و گزینه­ها از ابیات خارج از کتاب هستند و یا سؤالات با توجه به مفهوم متن کتاب درسی طراحی شده­اند.

 

مقایسه­ی سال 91 تجربی با سال­ گذشته ( ویژگی­های کلی)

در این آزمون پنج سؤال شمارشی وجود دارد که نسبت به سال گذشته­ی کنکور تجربی 90، تعداد آن کاهش یافته است.

در مبحث لغت سبک سؤالات همانند سال 90 است با این تفاوت که در یک سؤال، معنای واژگان مشخص شده در متن مورد نظر است.

سؤالات املا نسبت به سال گذشته ساده­تر ارزیابی می­شوند.

تنوع در مبحث و سبک سؤالات زبان فارسی مشاهده می­شود. در این قسمت سه سؤال همانند مباحث سال­های گذشته از مباحث تکواژ و واژه، اجزای جمله وساختمان واژه آمده و سایر سؤالات جدید هستند .

آرایه­های ادبی نسبت به سال گذشته دشوارتر و فنی­تر ارزیابی می­شوند.

تاریخ ادبیات از نظر سطح دشواری و سبک سؤالات همانند سال گذشته است.

سؤالات مفهوم نسبت به سال گذشته جز در چند سؤال کمی ساده­تر ارزیابی می­شوند.

در برخی سؤالات موارد بحث برانگیز نیز مشاهده می­شود.

 



سؤالات وقت­گیر کنکور سراسری تجربی 91 با ذکر علت

 

 

علت وقت­گیر بودن

مبحث

شماره­ی سؤال­های

وقت­گیر

تشخیص واژگان با معنای درست و شمارش آن­ها می­تواند وقت­گیر باشد.

لغت

1

خواندن متن و درک صحیح مفهوم آن و تشخیص واژگان با املای نادرست وشمارش آن­ها می­تواند وقت­گیر باشد.

املا

4

تشخیص نویسندگان و آثارشان که نادرست به کار رفته است و شمارش آن­ها وقت­گیر است.

تاریخ ادبیات

7

تشخیص آرایه­های ایهام و تشبیه که در ابیاتِ آمده، کمی پیچیده و دیریاب است و وجود گزینه­هایی که دشوار طراحی شده­اند، سؤال را وقت­گیر کرده است. 

آرایه

11

در حقیقت این سؤال دو پرسش را هم­زمان مطرح کرده است 1- تشخیص مفعول 2- تشخیص ساختمان واژه که سبب وقت­گیر شدن این سؤال شده است.

زبان فارسی

14

صورت سؤال تعداد تکواژها و واژه­ها  را در نظر دارد؛ بنابراین باید تمام تکواژها و واژه­های عبارت صورت سؤال شمارش شود تا گزینه­ی پاسخ مشخص گردد و همین سبب وقت­گیر شدن این سؤال شده است.

زبان فارسی

15

تشخیص وابسته­ی وابسته از وابسته­ی هسته و شمارش آن­ها سبب وقت­گیر شدن سؤال شده است.

زبان فارسی

16

عبارت نسبتاً طولانی که در صورت سؤال آمده است و ابیات موجود در چهار گزینه سبب وقت­گیر شدن سؤال شده است.

مفهوم

21

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

 
 
 
 
 
 
 
 
تحلیل آزمون درس ادبیات کنکور تجربی سال 91تهیه و تنظیم: مرتضی منشاری

  

1-     جدول ساختاری و تقسیم بندی سوال های کنکورهای 88 تا 91:

 

سال     عنوان

لغت

املا

تاریخ ادبیات

آرایه های ادبی

زبان فارسی

درک مطلب و قرابت معنایی

88

3

2

3

3

5

9

89

3

2

3

3

6

8

90

3

2

3

3

5

9

91

3

2

3

3

5

9

چنان چه ملاحظه می نمایید در تقسیم بندی سوال ها در چهار سال اخیر تغییر اساسی وجود ندارد.

 

2-     نوع چیدمان و ترتیب سوال ها:

 

سراسری 88

سراسری 89

سراسری 90

سراسری 91

1

لغت

لغت

لغت

لغت

2

املا

املا

املا

املا

3

زبان فارسی

زبان فارسی

تاریخ ادبیات

تاریخ ادبیات

4

تاریخ ادبیات

تاریخ ادبیات

آرایه های ادبی

آرایه های ادبی

5

آرایه های ادبی

آرایه های ادبی

زبان فارسی

زبان فارسی

6

درک مطلب و قرابت معنایی

درک مطلب و قرابت معنایی

درک مطلب و قرابت معنایی

درک مطلب و قرابت معنایی

ترتیب "لغت" و "املا" و "درک مطلب و قرابت معنایی" در چهار سال اخیر ثابت مانده اما ترتیب ارائه ی زبان فارسی ، تاریخ ادبیات و آرایه های ادبی تغییر کرده است.

 

3-     تعداد سوال و سهم هر کتاب درسی در کنکور 91:

 

 

تعداد

ادبیات 2

ادبیات 3

زبان فارسی 3

پیش دانشگاهی

لغت

3

1

1

-

1

املا

2

زبان فارسی 3 یک سوال / املای ترکیبی ادبیات ها یک سوال

تاریخ و ادبیات

3

1

1

-

1

آرایه های ادبی

3

منابع اعلام شده برای کنکور

زبان فارسی 3

5

-

-

5

-

درک مطلب و قرابت معنایی

9

2

2

1(بازگردانی)

4

 

 

 

 

4-     شیوه طراحی سوال ها و پیش بینی میانگین درصدهای احتمالی داوطلبان:

 

لغت: سه سوال لغت به سه شیوه متفاوت طرح شده است:

سوال 1: همانند کنکور 90 معنی چند واژه در کمانک پرسش شده است که همه واژه ها در واژه نامه وجود دارد و تنها واژه "ذکر" از متن درس اول ادبیات 2 انتخاب شده است.

سوال 2: سوال ها همانند امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان، واژه ها در داخل متن مشخص شده اند و معنی آن ها با توجه به مفهوم کلی متن مورد پرسش قرار گرفته است. این شیوه سوال برای اولین بار ارائه شده است.

سوال 3: ارائه چندین واژه در هر گزینه و مورد پرسش قرار دادن معنی آن ها همانند کنکورهای سال های گذشته است.

در پاسخ گویی به سوال های لغت، داوطلبان باید به مفرد و جمع بودن واژه ها و نوع پرسش(چند سوال درست؟) دقت زیادی می کردند.

§         میانگین درصد پاسخ گویی لغت داوطلبان در کنکور 90، " 33/36" بود که پیش بینی می شود این درصد در کنکور 91 کمی افزایش یابد.

املا: یک سوال مانند کنکور 90 از متن ادبی ارائه شده و سوال دیگر همانند کنکورهای سال های گذشته به صورت " گروه واژه" ارائه شده است.

§         میانگین درصد پاسخ گویی املا در سال 90، "19.5" درصد بود که بازهم انتظار می رود این میانگین بهتر از سال گذشته باشد.

 

تاریخ ادبیات: سوال اول تاریخ ادبیات به صورت نقطه چین و مانند کنکور 89 ارائه شده است و مترجم کتاب نیز در نقطه چین ها برای اولین بار مورد سوال واقع شده است. سوال دوم از مجموعه تاریخ ادبیات ها و اعلام انتخاب شده و سوال سوم نیز از درآمدهای ترم دوم پیش دانشگاهی ارائه شده است که هر دو شیوه طرح سوال همانند کنکور 90 است.

§         میانگین درصد پاسخ گویی تاریخ ادبیات داوطلبان در کنکور 90، " 29" درصد بود که پیش بینی می شود این میانگین نیز در کنکور 91 اندکی افزایش یابد.

 

آرایه های ادبی: شیوه طرح سوال ها به سبک کنکور 91 است و همه ی بیت ها هم چون سال های گذشته از خارج کتاب درسی انتخاب شده اند.

تشخیص ایهام "مدام" در سوال 9 و تشخیص "تشبیه" در سوال های 10 و 11 نیاز به درک بالای ادبی دارد و در حالت کلی سوال های آرایه های ادبی می توانست چالش برانگیز باشد.

§         میانگین درصد پاسخ گویی آرایه های ادبی داوطلبان در کنکور 90، " 18.66" درصد بود و به احتمال زیاد این میانگین تغییر محسوسی نخواهد داشت.

 

زبان فارسی: در قسمت سوال های زبان فارسی باز هم سوال های ابداعی دیده می شود و کاربرد "علایم نگارشی" در سوال 12 برای اولین بار ارائه شده است. البته در سوال 15، تعداد "وابسته های وابسته" نیز می تواند حالت جدیدی داشته باشد اما در هر صورت این مبحث در کنکورهای سال های گذشته به شیوه های گوناگون ارائه شده است. در حالت کلی سوال های زبان فارسی مناسب تر از سوال های کنکور 90 بودند.

§         میانگین درصد پاسخ گویی زبان فارسی داوطلبان در کنکور 90، " 9.4" درصد بود که انتظار می رود این درصد کمی افزایش داشته باشد اما در هر حالت میانگین درصد زبان فارسی، کم تر از مباحث دیگر خواهد بود.

درک مطلب و قرابت معنایی: سوال های این قسمت نیز مناسب و خوب به نظر می رسند و نکته ابهام آمیز در سوال ها دیده نمی شود. البته سوال های 19، 23 و 25 نیاز به دقت زیاد داوطلبان داشت.

§         میانگین درصد پاسخ گویی درک مطلب و قرابت معنایی داوطلبان در کنکور 90، " 38" درصد بود و پیش بینی می شود این میانگین نیز در کنکور 91 افزایش یابد.

 

 

در حالت کلی آزمون کنکور 91 استاندارد و فنی به نظر می رسد و نکته های ابهام آمیز در آن دیده نمی شود و پیش بینی می شود میانگین درصد های داوطلبان نسبت به کنکور 90 افزایش یابد. در کنکور 90 در رشته تجربی، فقط درصد پنجاه و یک نفر از داوطلبان بالاتر از 80 % بود که به طور یقین این تعداد در کنکور 91 چندین برابر خواهد شد و احتمال پاسخ گویی به همه سوال ها (100%) برای تعدادی از داوطلبان وجود دارد.

 

 

 ادامه ی تحلیل رشته ی تجربی  مرتضی منشاری

 

5- سوال های ابداعی، شیوه ی جدید و دام دار :

سوال 1 (دام دار) : معنی چند واژه در کمانک مقابل آن درست است؟

(وجنه:رخسار) (اشتلم: لاف زدن) (ذکر:ورد) (بنان:انگشت) (دستوری: اجرا کردن) (زلت:سایه) (سفاهت:کم عقلی) (طومار:لوله ی کاغذ) (مشعوف:مغرور) (مصف:میدان جنگ)

1)      چهار         2) پنج        3) شش             4) هفت

 

داوطلبان عزیز در پاسخ گویی به چنین سوال هایی باید دقت بیشتری داشته باشند و پس از کنار گذاشتن معانی نادرست و دقت کردن به معنی مفرد و جمع، مانند مصف، در نهایت واژه هایی را که درست معنی شده اند باید به دقت بشمارند و گزینه صحیح را انتخاب کنند.

سوال 2 (ابداعی به شیوه ی نهایی سوم دبیرستان) : با توجه به عبارات زیر معنی واژه های مشخص شده به ترتیب کدام است؟

"زاهدان با سگ بازی نکنند و دست و جامه ی خود را از آسیب او صیانت واجب ببینند. بونصر نامه های رسیده را می فرستاد فرودسرای، به دست من و من به آغاجی خادم می دادم و خیر خیر جواب می آوردم. سلطان از آن جا کهسطوت سلطنت است برنجید و گفت این طایفه ی خرقه پوشان امثال حیوان اند و اهلیت و آدمیت ندارند. کبوتران جمله در دام افتادند و صیاد شادمان گشت و گرازان به تک ایستاد."

 

این شیوه برای نخستین بار در کنکور سراسری ارائه شده است و داوطلبان باید مانند سوال های سوم نهایی با توجه به متن مورد سوال، معانی درست واژه ها را انتخاب نمایند.

سوال 6 (مورد پرسش قرار دادن نام مترجمان آثار برای نخستین بار به صورت نقطه چین) :

کتاب مائده های زمینی اثر معروف .... نویسنده ی ...... که آن را .......و........به فارسی ترجمه کرده اند.

 

کتاب مائده های زمینی از آندره ژید فرانسوی است و پرویز داریوش و جلال آل احمد آن را به فارسی ترجمه کرده اند که این شیوه برای اولین بار در کنکور مطرح شده است.

سوال 7 (تشخیص سرایندگان و نویسندگان درست و نادرست آثار) (دام دار) :

انتساب چند اثر به سراینده یا نویسنده ی آن نادرست است؟

(اشراق: میثاق امیرفجر)، (آینه های ناگهان: فاطمه راکعی)، (بوته زار: علی محمد افغانی)، (آرش: علی رضا قزوه)، (از نخلستان تا خیابان: مصطفی علی پور)، (بهرام نامه: نظامی)، (خانگی: سیاوش کسرایی)، (بامداد اسلام: دکتر شریعتی)، (ارتباط ایرانی: علی مؤذنی)، (روضه ی خلد: مجد خوافی)، (از چیزهای دیگر: زرین کوب)

1)      سه            2) چهار               3) پنج              4) شش

 

در طرح چنین سوال هایی معمولاً برای آثار معاصر از نویسندگان و سرایندگان معاصر و برای آثار قدیم از نویسندگان و سرایندگان قدیم به جای نویسنده و سراینده اصلی استفاده می شود، مانند:(آینه های ناگهان: فاطمه راکعی) که نویسنده ی اصلی آن قیصر امین پور است و (آرش: علی رضا قزوه) که نویسنده ی آن سیاوش کسرایی است و (از نخلستان تا خیابان: مصطفی علی پور) که از علی رضا قزوه است و (بامداد اسلام: دکتر شریعتی) که نویسنده ی آن دکتر زرین کوب است.

 

سوال 8 (جا به جا نوشتن یادنامه ها) (دام دار) :

همه ی گزینه ها به استثنای ...... صحیح است.

گزینه 4: یادنامه ی دکتر زریاب خویی و غلامحسین یوسفی به ترتیب تحت عنواین "فرخنده پیام و یکی قطره باران" فراهم آمده است.

 

داوطلبان عزیز باید توجه داشته باشند که فرخنده پیام یادنامه ی دکتر غلامحسین یوسفی و یکی قطره باران یادنامه ی دکتر زریاب خویی است که در گزینه 4سوال 8 جا به جا نوشته شده است.

 

سوال 12 (ارائه ی رعایت علائم نگارشی برای نخستین بار) :

در عبارت " از جمله مشکلاتی که از توجه به صورت و قالب آثار ایجاد می گردد، نخست این است که شاعران قدیم ما، سیر تاریخی و تحول ذهنی خود را ثبت نکرده اند مثلاً هیچ به یقین نمی دانیم که حافظ کدام شعرها را در جوانی سروده است." بین دو واژه ی "نکرده اند" و "مثلاً" کدام علامت نگارشی مناسب است؟

1)      نقطه ویرگول               2) ویرگول             3) دو نقطه              4) خط فاصله

 

این شیوه برای نخستین بار ارائه شده است و حالت کاربردی دارد و در زبان فارسی 3 در قسمت ویرایش فقط به نام (نقطه ویرگول) اشاره شده، اما حالت کاربردی آن در زبان فارسی 1 آمده است.

 

سوال 14 (ارائه ی تشخیص نقش مفعول و مشتق بودن آن برای نخستین بار) :

مفعول، در کدام عبارت اسم مشتق است؟

گزینه 4: همه، آن مرد بزرگوار را دیدند که ابروان سفیدش، دیدگان کم فروغ او را پوشانده است.

 

که در این گزینه دو واژه ی "مرد" و "دیدگان" نقش مفعولی دارند و "دیدگان" واژه ی مشتق است.

سوال 16 (مورد پرسش قرار دادن وابسته های وابسته به طور مستقیم) :

تعداد وابسته های وابسته در متن زیر، چند مورد است؟

"در قصاید بهار، آهنگ کلام قدما، طنین انداز است. شیرینی بیان فرخی و شادابی اندیشه ی بخردانه ی رودکی را در اشعار او به خوبی می توان دید. در توصیف خمریات او روح کلام منوچهری موج می زند. اگر بخواهیم تنها دو مروارید گران بها از دریای معانی شعر بهار صید کنیم، آن دو، چیزی جز آزادی و وطن نخواهد بود. احاطه ی او بر فرهنگ ایران باستان، عشق وی را به ایران کهن بیش تر کرده است."

1)       هفت            2) هشت              3) نه                   4) ده

 

در سال های گذشته، "وابسته" و "وابسته های وابسته" به شیوه های گوناگون مطرح شده بود اما در این سوال "وابسته های وابسته" به طور مستقیم مورد پرسش واقع شده است.

 

 

 

 

                                

 

 

                                

 

 

 

 

Menu