تحلیل سؤال‌های دام‌دار 6 دی «ریاضی و اقتصاد»

تحلیل آزمون

تحلیل سؤال‌های دام‌دار 6 دی «ریاضی و اقتصاد»

تحليل سؤال‌هاي دام‌دار رياضي و اقتصاد آزمون 6 دي «چهارم انساني»

رياضي سال سوم:

115- در یک آزمون دو گزينه‌اي «درست ـ نادرست» با 4 سؤال، چند روش براي پاسخ‌گويي به چهار سؤال وجود دارد؟ (پاسخ‌گويي به سؤالات الزامي نيست.)

                     1) 4

                     2) 64              

3) 81             

4) 16

پاسخ صحيح گزينه‌ي «3»                    

چون برای پاسخ دادن به هر سؤال، 3 حالت وجود دارد (به سؤال‌ها مي‌توان پاسخ هم نداد.)، طبق اصل شمارش تعداد راه‌های ممکن برای پاسخگویی به چهار سؤال‌ این آزمون 81= 34 می‌باشد.

(16% از داوطلبين در دام گزينه‌ي «4» افتاده‌اند.)

چون برای پاسخ دادن به هر سؤال، 3 حالت وجود دارد، پس طبق اصل اساسي شمارش، تعداد راه‌هاي ممكن براي پاسخ‌گويي به سوال‌هاي اين آزمون، ضرب تعداد انتخاب‌هاي ممكن در هر مرحله از تصميم‌گيري، يعني 81= 3*3*3*3 است. داوطلبيني كه در دام گزينه‌ي «4» افتاده‌اند تعداد راه‌هاي ممكن براي پاسخ‌گويي به سوال‌هاي اين آزمون را 2 در نظرگرفته‌اند در حالي‌كه مي‌توان به سوال‌ها پاسخ هم نداد و در نتيجه براي پاسخ دادن به هر سوال با 3 حالت مواجه‌ايم.

----------------------------------------------

اقتصاد:

122- با فرض افزایش تولید ناخالص داخلی يك كشور از80  هزار ريال به 90 هزار ريال در طي يك‌سال (با فرض ثبات قيمت‌ها و نبود تورم)، کدام عبارت لزوماً درست است؟ در اين يك سال…

1) توسعه‌اي 5/12 درصدي داریم.

2) رشدي معادل درصد داریم.

3) توسعه‌اي درصدي داریم.    

4) رشدي معادل  5/12 درصد داریم.

پاسخ صحيح گزينه‌ي «4»

رشد صرفاً به‌معناي افزایش تولید است، اما توسعه در كنار افزايش توليد بر تغييرات و تحولات كيفي ديگري نيز دلالت دارد. با افزايش توليد در يك كشور مي‌توان گفت كشور قطعاً رشد داشته است اما در مورد توسعه‌ي كشور نمي‌توان اظهار نظر قطعي كرد.

(27% از داوطلبين در دام گزينه‌ي «2» افتاده‌اند.)

 اين دسته از داوطلبين به ميزان افزايش توليد ناخالص داخلي به درصد  توجهي نكرده‌اند و تنها ميزان افزايش توليد ناخالص داخلي را محاسبه كرده‌اند. گزينه‌ي «2» در صورتي صحيح بود كه مي‌گفت در اين يك‌سال رشدي به ميزان 10 هزار ريال داشته‌ايم. اگر بخواهيم در طي يك‌سال رشدي معادل 10% داشته باشيم توليد ناخالص داخلي كشور بايد از 80 هزار ريال به 88 هزار ريال در سال افزايش يابد.

----------------------------------------------

124- با توجه به درآمد سرانه­ی سه کشور A، B و C در طي يك‌سال، می­توان گفت: 

کشور

درآمد سرانه (به دلار)

A

34000

B

19000

C

300

 

1) کشور A حتماً کشوری توسعه‌یافته است.

2) کشور B نسبت به کشورهاي C و A توسعه‌یافته­تر است.

3) کشور A حتماً در وضعیت سواد بهتری نسبت به كشور B قرار دارد.

4) كشور A نسبت به كشور س رشديافته‌تر است.

پاسخ صحيح گزينه‌ي «4»

رشد به‌معناي افزايش توليد است؛ پس بهترين معيار براي سنجش آن، شاخص‌هاي توليد كل جامعه مثل درآمد سرانه يا توليد ناخالص داخلي (به قيمت ثابت) و ميزان رشد آن‌هاست. اگر درآمد سرانه را در حكم معيار سنجش رشد در نظر بگيريم، امكان مقايسه‌ي جوامع مختلف با تعداد جمعيت متفاوت فراهم مي‌شود. بنابراين كشور A در وضعيت رشد بهتري نسبت به كشور B و C  است. توسعه علاوه بر افزايش توليد كمي، تغييرات كيفي را نيز در نظر مي‌گيرد؛ بنابراين، براي تعيين آن استفاده از شاخص درآمد سرانه به‌تنهايي نادرست به‌نظر مي‌رسد.    

(14% از داوطلبين در دام گزينه‌ي «1» افتاده‌اند.)

تنها با توجه به درآمد سرانه نمي‌توان در مورد وضعيت توسعه‌ي يك كشور اظهار نظر قطعي كرد شايد اين كشور جز استثنات باشد مانند دو كشور قطر و چين. اما با توجه به درآمد سرانه مي‌توان در مورد وضعيت رشد يك كشور اظهار نظر كرد.

----------------------------------------------

125- بر اساس يك اصل اقتصادي، در گروه‌هاي پايين درآمدي در مقايسه با افراد پردرآمد، ميل نهايي به مصرف … و در نتيجه … است؛ از همين رو اعتقاد بر اين بود كه نابرابری در توزیع درآمد سبب … مي‌شود و این امر … را به همراه خواهد داشت.

1) كم‌ترـ ميل نهايي به سرمايه‌گذاري كم‌ترـ کاهش پس‌انداز ملی- کاهش سرمایه‌گذاری 

2) بيش‌ترـ ميل نهايي به پس‌انداز كم‌ترـ افزایش پس‌انداز ملی- رشد بیش‌تر اقتصادی

3) بيش‌ترـ ميل نهايي به پس‌انداز كم‌‌ترـ افزایش پس‌انداز ملی- کاهش سرمایه‌گذاری

                     4) كم‌ترـ ميل نهايي به سرمايه‌گذاري بيش‌ترـ کاهش پس‌انداز ملی- عدم رشد اقتصادی

پاسخ صحيح گزينه‌ي «2»

بر اساس يك اصل اقتصادي در گروه‌هاي پايين درآمدي در مقايسه با افراد پردرآمد، ميل نهايي به مصرف «بيش‌تر» و در نتيجه «ميل نهايي به پس‌انداز كم‌تر» است؛

و در گروه‌هاي بالاي درآمدي در مقايسه با افراد كم‌درآمد، ميل نهايي به مصرف «كم‌‌تر» و در نتيجه «ميل نهايي به پس‌انداز بيش‌‌تر» است؛ از همين رو، اعتقاد بر اين بود كه نابرابری در توزیع درآمد سبب «افزایش پس‌انداز ملی» مي‌شود و این امر «رشد بیش‌تر اقتصادی» را به همراه خواهد داشت.

(21% از داوطلبين در دام گزينه‌ي «4» افتاده‌اند.)

----------------------------------------------

سارا شريفي؛ كارشناس ارشد اقتصاد

 

Menu